Ik zal ook maar even reageren dan Het artikel is wat cynisch omdat er duidelijk een verschuiving plaatsvindt (van de grote merken met name) van een uitgebreid dealernetwerk naar brand boutiques, waarbij het zeer de vraag is of er in de toekomst nog kortingen gegeven gaan worden (en bij de consument is prijs nog altijd doorslaggevend). Daarnaast zien we dat sommige merken ĂŒberhaupt geen kortingen hoeven te geven op (sommige) modellen omdat de vraag zo hoog is.
Het artikel is een beetje een âwhat ifâ ten aanzien van de verschuiving van AD netwerk naar boutique-only. Ik heb hier verder ook niet heel veel kritiek op, omdat het nog maar de vraag is of dit volledig doorgezet gaat worden. Daarnaast heb ik minstens zoveel kritiek op ADs (met name hoe ze zich manifesteren tav wachtlijsten en in het geval van bijv Rolex meer vragen dan de retailprijs) als op brand only boutiques (aanbetalingen eisen en nooit leveren, wachtlijstpolicies, boutique only modellen). Voor de rest leveren we denk ik redelijk wat kritiek op merken en horlogemodellen (ook gezien de telefoontjes en mailtjes die we ontvangen van sommige merken ). Als je het niet eens bent met onze schrijvers - dat kan natuurlijk - dan wil dat niet zeggen dat er geen kritiek wordt geleverd, maar hooguit dat de verkondigde mening niet de jouwe is.
Die hebben dan een stel brand managers zitten die door de CEO geĂŻnstrueerd zijn om wel hele lange tenen te hebben, want de kritiek is altijd bijzonder, bijzonder mild verwoord. Waar ik vandaan kom is kritiek een aanzienlijk steviger concept.
Het valt mij bijvoorbeeld op dat een release van een merk met minder clout kritischer bekeken wordt dan een release van een merk met heel veel clout. Als je genoeg clout hebt kun je belachelijke creaties uitbrengen die niet met hoongelach de stad uit worden gejaagd, terwijl je bij een budget release een litanie van âhadden ze deze keuze maar gemaaktâ-argumenten krijgt.
Ik denk dat veranderende economische omstandigheden en het aanstaande verschuiven van de leeftijds-samenstelling van veel samenlevingen gevolgen gaan hebben voor het gekozen retail beleid.
Kom op, niet zo kort door de bocht. Het kan ook zijn dat we een fris meningsverschil hebben over wat âkritiekâ precies in moet houden.
Ok, in een ander topic heb ik hier al eens wat over geschreven. volgens mij aan de hand van een vergelijking met de BS van Nike. maar mijn samengevatte mening is vrij simpel:
Ik doe wat iedere horlogeliefhebber zou kunnen (moeten?) doen; ik loop een deur verder en koop wat anders. En vind ik het model of merk wel echt leuker? Dan zoek ik een leuke occasion of vintage. Echt niet moeilijk, en ook niet minder leuk.
En voor de volledigheid: nee geen Rolex in huis, wel Omega en JLC maar van voor deze BS, verder niks wat er voor in aanmerking komt volgens mij.
Verder is het mijn bescheiden mening dat deze strategie op korte termijn veel kan opleveren, maar dat dit gepaard gaat met een enorm afbreukrisico. Je kunt maar belazeren totdat ze je door hebben en ze weglopen. Meestal gebeurt dat wanneer een concurrent de tegenovergestelde strategie kiest. Dus ik ben benieuwd.
Prima verhaal Fate, ben het hier helemaal mee eens. Gelukkig zijn er ook horloge-merken die niet in die bullshit storm meegaan. Verder is er veel lol te beleven in vintage horloges. Helaas gaan de grote merken zich hier ook mee bemoeien. En wat te denken over Patek die hoog biedt op zijn horloges op veilingen?
Nou. Bij brand boutiques worden in principe geen kortingen gegeven. Het is een mooi (utopisch) concept natuurlijk. Brand boutiques houden de volle marge tov wanneer een merk met een officiele dealer/multibrand store werkt. Marges zijn ongeveer 30-50%, afhankelijk van het merk (en zonder BTW afdracht op de verkoopprijs). Die houden de merken in hun zak bij het voeren van eigen boutiques, neem daarbij mee dat ze geen korting geven. Dus daâs volle bak profijt.
Gezien de huidige markt (de grote merken doen het nog steeds zeer goed) is er geen reden voor korting op de goedlopende modellen. Nu weet ik noet hoe snel een Zwitsers merk hun boutique policy tov korting wil aanpassen. Ze zijn nogal conservatief zoals je wellicht weet. Volgens mij moet de boel echt in de fik staan willen ze het ook maar overwegen. Uiteindelijk blijven het luxury goods, de klanten hiervoor zullen er altijd wel zijn (er is altijd wel ergens een plek op de wereld waar het fantastisch gaat).