Horlogemerken vs The Bullshit Continuum

Ik heb vanochtend zitten glimlachen om een artikel op Fratello waar Robert Jan probeerde te beargumenteren waarom het concept van een korting op horloges met uitsterven bedreigt wordt.

Dat artikel staat hier:

De reden dat ik er om moest lachen is omdat ik nog maar moet zien of de strategie van het inkrimpen van het volledige retail kanaal gaat werken. Het is evident wat men probeert te doen. Merken als Grand Seiko, Breitling, Omega en Rolex zijn bezig met een strategie die rust op een aantal poten:

• (Al dan niet kunstmatige) schaarste
  • (Al dan niet vermeende) exclusiviteit
  • Tribalism, oftewel de fictieve stam waar je toegang toe koopt

De notie dat je GS niet zomaar bij de Seiko dealer kunt kopen is, net als de notie dat Omega en Rolex niet meer in dezelfde winkel liggen, een in mijn ogen wat cynische marketing strategie die er natuurlijk ook deels op gericht is om de kolderieke prijsverhogingen van de laatste paar jaar een steuntje in de rug te geven.

Ik vond het artikel op Fratello ook wat cynisch en een soort van kritiekloos tegelijkertijd. De publicatie is groot genoeg om de cash grabbing corporates wat gezond tegengas te geven, zo lang het maar gefundeerd is, maar de redactie lijkt elke vorm van kritiek zorgvuldig te vermijden, terwijl ze wel opinie-artikelen publiceren waarin ze met droge ogen roepen dat een mechanisch horloge van 400 Euro of minder geen bestaansrecht heeft. Ik vermoed dat ze aan pandering doen.

Tegelijkertijd zat ik een video te kijken van een Amerikaan die met het Bullshit Continuum kwam. Dat ziet er zo uit:

Nu heb ik zelf een lijstje van merken in m’n hoofd die hoger respectievelijk lager staan op m’n BS Continuum. Het zal mensen hier wellicht verbazen dat Rolex niet bovenaan staat, die plek reserveer ik voor het Richemont conglomeraat. Daar zitten merken als Cartier, JLC, Panerai en Lange in, en dat zijn de ergsten als het gaat om volledig van de pot gerukte prijsverhogingen gekoppeld aan een corporatie die het toppunt van cynisme en hebzucht vertegenwoodigt.

Daaronder komen in mijn optiek Rolex en Omega, puur omdat die heel erg op FOMO en Tribalism (Rolex) danwel FOMO en irrelevante Heritage (Omega) blijven drijven, terwijl hun producten redelijk doen wat er op de verpakking staat.

Daaronder komt dan een merk als Grand Seiko, wat boven verwachting levert, maar op een exclusiviteits-marketing gaat zitten die in mijn optiek niet bij het merk past. Dat ze verder weinig bullshit verkopen is een soort van saving grace, maar ik vind de Europese strategie onder leiding van de Zwitserse directeur een blamage, en het merk is in mijn optiek onderuit gegleden om de manier waarop de trouwe voormalige AD’s behandelden. Een soort middenmoter van Corporate Bullshit, dus.

Merken als Nomos en Junghans, maar ook independents als Shapiro staan in mijn optiek onderaan in de lijst van bullshit storms. Ze doen niet alsof je een astronaut wordt, ze marketen nauwelijks of geen bullshit heritage, en het gaat puur om het product. Geen FOMO, geen tribalism, geen rare claims over heritage of ander gelul, gewoon een horloge voor een redelijke prijs.

Mijn vraag aan het forum is dit:

Heb je horloges die een shit-orkaan van bullshit vertegenwoordigen in de verzameling? Zo ja, wat is je meest bullshitty horloge?
  • Oh jazeker wel, ik koop alleen hypes
  • Mja, het is een mix van eerlijke spullen en corporate bullshit
  • Nee, ik koop alleen horloges die tot stand gekomen zijn zonder bullshit marketing

0 stemmers

En dan de tweede vraag:

Welk merk ervaar je als het meest manipulatief?
  • A. Lange
  • Audemars Piguet
  • Bremont
  • Breitling
  • Cartier
  • GlashĂŒtte Original
  • (Grand) Seiko
  • IWC
  • JLC
  • Longines
  • Nomos
  • Omega
  • Panerai
  • Patek Philippe
  • Rolex
  • Tag Heuer
  • Tudor
  • Vacheron Constantin
  • Nee man, die Voutillainen is niet koosjer
  • Anders, namelijk:

0 stemmers

Ik was gewoon even nieuwsgierig, vandaar.

59 likes

Rolex only :raised_hands:
Hebben jullie deze lap tekst gelezen?
Ik ook niet.

Plaats hieronder een plaatje van je favoriete Rolex

27 likes

Lang verhaal maar wel een like voor jouw foto.

1 like

De Explorer is bijna net zo’n goeie kandidaat als de OP. Bijna. Maar niet helemaal. Evengoed bedankt voor de bijdrage. :slight_smile:

1 like

Je bent Czapek vergeten. Dat vond ik wel het meest opvallende hier op het forum afgelopen jaar.

9 likes

Daar was een hoop om te doen.
Ik ga dat topic even necro’en en kijken wie er een gekocht heeft.

1 like

De executive summary, die ben ik vergeten:

“Welk horlogemerk bedot z’n klandizie het hardst? En, hoe zit het, heb jij je ook in het ootje laten nemen?”

Dat is de “mand” versie.

15 likes

Ik heb ‘nee’ gestemd, niet dat het een bewuste keuze was/is. Maar met 2x Oris,1x Nomos en 1x G-shock zit ik niet echt in de BS storm. Al heeft Oris wat BS trekjes met hun inhouse Caliber 400 dat de prijs opdrijft.

2 likes

Ik ervoer die hype als heel, heel erg kort. Je had drie maanden lang allerlei gekwijl over de Antarctique, maar plots was het over en nu hoor je letterlijk niemand meer over het merk. Ik zie ze ook niet voorbij komen.

We horen het graag. :slight_smile: Er waren wel leden met een grote mond die er Ă©Ă©ntje gingen scoren, maar het blijft heel stilletjes in WDWV.

2 likes

Voor mijn gevoel hou ik me redelijk buiten de bullshit:
Citizen, The Citizen, Casio Oceanus - nagenoeg geen hype of pretenties.
Nomos ook eerlijk horloge.
Baltic MR01
 beetje hype?
Seiko SKX007 en Seiko Sarx035, ook prima horloges, prijs/kwaliteit (wel een beetje een “hype” maar meer omdat het gewoon hele leuke horloges zijn en blijven ( dus niet echt een hype :thinking:))

3 likes

Alle pre orders zijn geannuleerd
 :thinking:

1 like

Door Czapek? Woaromdatten?

Door de leden

2 likes

Omega heeft de speedmaster wel behoorlijk uitgemolken, de automaten voor de kleinere beurs, de mk’s en later zoveel speedmasters dat ik de tel kwijt ben. Voor mij zijn alleen de 321 en de 861 de echte, de rest is corporate bullshit, heeft niets met de maanlanding te maken!

3 likes

Alle horloges zijn bullshit. Dit forum, blogjes, je horloge gerelateerde Instagram, de social media circlejerk en likes uitdelen aan harige mannenpolsen zijn bullshit.

Wat geen bullshit is, is de fun die ik er uit haal. Ik laat mezelf manipuleren om iets te kopen, dat doen de merken niet. Maar om een antwoord te geven op je vraag: Dumet Watches.

61 likes

Dit inderdaad.

Volgens mij zijn echt alle preorders geannuleerd door de leden zelf dus of we binnenkort alsnog een Czapek gaan zien die recent is aangeschaft.

Ik weet niet.

Omaar even op t topic in te gaan.

Denk dat ik dan voor GS en Lange ga.

Paar jaar geleden was GS nog een merk wat aardig under the radar was en eigenlijk voornamelijk te krijgen was bij of de eigen botiques of de wat kleinere juweliers die maar een of een paar winkels in de regio hadden. ( Ik noem even Altherr in Keulen of Morawitz in Dusseldorf omdat ik met beide ervaringen heb)

Intussen ook verkrijgbaar bij een Schaap en Citroen aka grote keten en dan al die nieuwe releases. Bijna elke week nieuwe modellen en de prijs is ook behoorlijk omhoog gegaan. En daarnaast jij wil btw vrij verkopen. Dan heb je een probleem

En dan Lange. Hebben best wel veel ’ botique only’ tegenwoordig en als ik zie hoe erg de prijzen gestegen zijn dan denk ik wow. Ja ok Omega doet t bijv ook en 2-3% boven op iets wat eerst 20K was voor een Lange is natuurlijk veel meer dan t zelfde percentage op een 7K al heeft Lange volgens mij de prijzen de laatste keer met enkele 1K gemiddeld per model verhoogd. En daarnaast of t moet heel recent veranderd zijn heel veel of alle prijzen op de site ’ op aanvraag’ Ik vind daar wat van.

1 like

giphy (2)

Noemde je daar nou the one that shouldn’t be named? :rofl: :rofl:

Czapek. Is dat geen Pools voor “Je hebt tien keer teveel voor die Christopher Ward Twelve betaald”? :wink:

Dat is pure verlakkerij voor een serie-product.

Ter hunner verdediging: Ze hebben nieuwe uurwerken ontwikkeld, inclusief een dual impulse echappement, en ze hebben de prijzen minder verhoogd dan JLC. Die laatsten zijn van de pot gerukt met hun stijgingen.

4 likes

Ik geef je 100% gelijk in je schrijven. Helaas overschaduwen de corporate praktijken hun geweldige horloges.

Als ik puur naar de collectie kijk, 1 Rolex, 1 Cartier, 1 Squale, zit ik op 67% BS Hype horloges.

De Rolex en Cartier zijn in mijn optiek echt “next-level” horloges. Daarmee bedoel ik dat ik van de Santos nooit had verwacht dat hij zo lekker zou dragen en de sublieme afwerking van de band een zeer aangename verrassing was. Ook is hij vrij uniek in zijn klasse en kan deze alles aan.

De Explorer 2 staat imho ook hoog aan de top in zijn klasse.
Ik heb heeeeel wat horloges in de collectie gehad. Juist om hands-on ervaring op te doen. De Explorer 2 tikt de meeste boxen aan voor wat ik in een horloge zoek. Daarvoor heb ik een GS en Omega aan de kant gezet, want ik moest keuzes maken.

Wat ik wil zeggen is dat ik niet met marketing oogkleppen wil kijken naar merken.
Ik heb dit een tijdje bij Rolex wel gedaan, omdat ik de hype en bovenlist premium dom vind.

De “hype” merken hebben echt wel wat te bieden.
Vandaar dat mijn taktiek pre-owned; zgan; onder list kopen is.

Maar ja. Dat ben ik dan ook weer als persoon.
Ik koop ook liever een 5 jaar oudere Mercedes dan een nieuwe VW.

4 likes

We kunnen gewoon door op dezelfde voet
 euh
 @Schoen :sunglasses:

42 likes

Toen die nog samenwerkte met Patek was het al niks.

2 likes