Ik heb vanochtend zitten glimlachen om een artikel op Fratello waar Robert Jan probeerde te beargumenteren waarom het concept van een korting op horloges met uitsterven bedreigt wordt.
Dat artikel staat hier:
De reden dat ik er om moest lachen is omdat ik nog maar moet zien of de strategie van het inkrimpen van het volledige retail kanaal gaat werken. Het is evident wat men probeert te doen. Merken als Grand Seiko, Breitling, Omega en Rolex zijn bezig met een strategie die rust op een aantal poten:
- (Al dan niet kunstmatige) schaarste
- (Al dan niet vermeende) exclusiviteit
- Tribalism, oftewel de fictieve stam waar je toegang toe koopt
De notie dat je GS niet zomaar bij de Seiko dealer kunt kopen is, net als de notie dat Omega en Rolex niet meer in dezelfde winkel liggen, een in mijn ogen wat cynische marketing strategie die er natuurlijk ook deels op gericht is om de kolderieke prijsverhogingen van de laatste paar jaar een steuntje in de rug te geven.
Ik vond het artikel op Fratello ook wat cynisch en een soort van kritiekloos tegelijkertijd. De publicatie is groot genoeg om de cash grabbing corporates wat gezond tegengas te geven, zo lang het maar gefundeerd is, maar de redactie lijkt elke vorm van kritiek zorgvuldig te vermijden, terwijl ze wel opinie-artikelen publiceren waarin ze met droge ogen roepen dat een mechanisch horloge van 400 Euro of minder geen bestaansrecht heeft. Ik vermoed dat ze aan pandering doen.
Tegelijkertijd zat ik een video te kijken van een Amerikaan die met het Bullshit Continuum kwam. Dat ziet er zo uit:
Nu heb ik zelf een lijstje van merken in mân hoofd die hoger respectievelijk lager staan op mân BS Continuum. Het zal mensen hier wellicht verbazen dat Rolex niet bovenaan staat, die plek reserveer ik voor het Richemont conglomeraat. Daar zitten merken als Cartier, JLC, Panerai en Lange in, en dat zijn de ergsten als het gaat om volledig van de pot gerukte prijsverhogingen gekoppeld aan een corporatie die het toppunt van cynisme en hebzucht vertegenwoodigt.
Daaronder komen in mijn optiek Rolex en Omega, puur omdat die heel erg op FOMO en Tribalism (Rolex) danwel FOMO en irrelevante Heritage (Omega) blijven drijven, terwijl hun producten redelijk doen wat er op de verpakking staat.
Daaronder komt dan een merk als Grand Seiko, wat boven verwachting levert, maar op een exclusiviteits-marketing gaat zitten die in mijn optiek niet bij het merk past. Dat ze verder weinig bullshit verkopen is een soort van saving grace, maar ik vind de Europese strategie onder leiding van de Zwitserse directeur een blamage, en het merk is in mijn optiek onderuit gegleden om de manier waarop de trouwe voormalige ADâs behandelden. Een soort middenmoter van Corporate Bullshit, dus.
Merken als Nomos en Junghans, maar ook independents als Shapiro staan in mijn optiek onderaan in de lijst van bullshit storms. Ze doen niet alsof je een astronaut wordt, ze marketen nauwelijks of geen bullshit heritage, en het gaat puur om het product. Geen FOMO, geen tribalism, geen rare claims over heritage of ander gelul, gewoon een horloge voor een redelijke prijs.
Mijn vraag aan het forum is dit:
- Oh jazeker wel, ik koop alleen hypes
- Mja, het is een mix van eerlijke spullen en corporate bullshit
- Nee, ik koop alleen horloges die tot stand gekomen zijn zonder bullshit marketing
0 stemmers
En dan de tweede vraag:
- A. Lange
- Audemars Piguet
- Bremont
- Breitling
- Cartier
- GlashĂŒtte Original
- (Grand) Seiko
- IWC
- JLC
- Longines
- Nomos
- Omega
- Panerai
- Patek Philippe
- Rolex
- Tag Heuer
- Tudor
- Vacheron Constantin
- Nee man, die Voutillainen is niet koosjer
- Anders, namelijk:
0 stemmers
Ik was gewoon even nieuwsgierig, vandaar.