Luxe merken zo duur. Hoe komt dat?

Ik heb nog nooit een horloge uit het hoge segment in mijn handen gehad, maar ik heb wel sommige specs bekeken. Er is een kwaliteitsverschil. Die luxe horloges zitten beter in elkaar, hebben een in house uurwerk met soms allerlei complicaties erin, gebruiken andere metalen zoals goud.
Maar ik denk wel dat je duizenden euro`s betaalt voor het merk en de status van dat merk. Desalniettemin: prijsverschil is wel gerechtvaardigd.

1 like

Waarbij in dit geval de dure een kopie is van de goedkope.

9 likes

JLC wordt als een Veblen good gezien.

3 likes

Snap ik, maar even terug naar de horloges. Er is uiteraard kwaliteitsverschil, dat snap ik ook. Al denk ik dat de langere levensduur van de JLC niet opweegt tegen het verschil in prijs. Als de Berny de geest geeft koop je gewoon een nieuwe. Dat is dan geen ramp gezien de prijs.

Even een fictief voorbeeld, zonder invoerrechten enz…

Horloge 1 kost €100 af fabriek, verkoop enkel online, klein marketing budget, 30% marge 21% BTW. Kost je €180. (Factor 1,8)

Horloge 2 van een gekend merk. Veel beter afgewerkt (€1000), een grote marketing machine, en een dealer netwerk. Ook 30% marge, maar deze keer 2x
Kost je €2660 (Factor 2,6)

Wat is het verschil tussen de 100 en 1000. De kost voor perfectie is assymptotisch. M.a.w. de laatste 2% perfect maken kost veel meer dan de eerste 50% goed krijgen.

10 likes

Dat dus. En de andere 5K verschil zit hem in dit draadje:

4 likes

wat is Veblen ??

https://www.masterclass.com/articles/veblen-good

3 likes

Als je een JLC wel eens hebt vastgehouden dan zal je zien dat er een wereld van verschil is.

3 likes

Een Berny :joy:

9 likes

Is het al vrijdag?

Luxe, kwaliteit en goedkoop is een zeldzaamheid.

2 likes

Mazdari. :no_mouth:

1 like

tenzij je Dolly Parton heet :grin:

2 likes

Zolang er nog zotten rondlopen blijven hun die prijzen hoog houden, en als je horloges moet aanschaffen om je aanzien en status hoog te houden ben je een toch in mijn ogen een zielig figuur. Heb zelf dure en goedkope horloges en wat draag ik het liefste een Lip en die zou ik niet ruilen tegen de duurste Rolex of welk ander merk dan ook.

5 likes

Horen ook.

1 like

Reclame, status en zeer hoge Zwitserse uurlonen.

Kwaliteit, afwerking, gebruikte materialen… o ja zei ik al luxe en status? :grin:

Montblanc lederen broeksriem kost 250 euro, Aldi 15 euro en ze zorgen er ook voor dat mijn onderbroek niet plots zichtbaar wordt.

Heb ik al luxe en status vermeld?

Ik krijg geen geweldig gevoel als ik iets van China in handen krijg, een JLC voel ik me toch een beetje opgewonden. :clinking_glasses:

Service na verkoop? OW wacht even, jij kan 500 van die Chinese kopen voor onderdelen. :sunglasses:

Pardon, Dolly wie?

Ik heb nog een cd liggen met haar beste liedjes, Dolly Parton greatest tits.

9 likes

Wat een domme vragen

2 likes

Er zijn geen domme vragen, alleen domme antwoorden. :no_mouth: :innocent:

15 likes

Dit klopt wel. Rolex is het beste hier in.

3 likes

Ik snap al die mensen die reageren ook niet…. :slight_smile: