Luxe merken zo duur. Hoe komt dat?

Sinds een paar dagen ben ik in bezit van een Berny duikhorloge. Het is een homage aan de Polaris van Jeager-LeCoultre.

Ikzelf heb het Berny horloge in de sale aangeschaft voor minder dan € 95,-! Maar 1% van de prijs van zijn Luxe neef. Daar zat het transaport vanuit China naar Nederland bij inbegrepen. Het is een erg fijn horloge wat erg naukeurig loopt en zeer degelijk aanvoelt. Dit alles dringt bij mij de volgende vraag op: Wat maakt dat de Polaris van JLC zo duur is? Meer in het algemeen: Waarom zijn de “luxe” horloge merken zo duur met hun aanbod?

Zijn het de materialen? Is het de techniek? Ik heb geen idee. Gezien de specificaties van beide horloges (bijna identiek, zie het overzicht) kan dat het niet zijn.

Kwaliteitsverschil dan? Zou iets kunnen uitmaken, maar het caliber in de Berny komt van Miyota ( Citizen). Het is een caliber wat sinds 1977 op de markt is en zijn sporen heeft verdiend. Japans van origine en om die reden ook van hoge kwaliteit.

Als je emotie en gevoel uitschakkeld en objectief kijkt naar de twee horloges is dat enorme verschil in prijs in feite niet te rechtvaardigen.

Ik kan niet anders dan concluderen dan dat de marketing afdelingen van de Luxe Horloge merken enorm goed hun best hebben gedaan.

Worden we door de luxe horloge merken zoals Jeager Lecoultre, Rolex, IWC, Omega etc op kosten gejaagd? Koop je status en aanzien in plaats van een horloge en is je dat dan zoveel waard?

Hoor graag wat andermans visie is op dit fenomeen.



25 likes

Die JLC heeft wél 11 juwelen meer dan jouw Berny!

Die moeten ook betaald worden, he :rofl:

25 likes

Ja.

40 likes

Tja een Kia Picanto gaat ook van A naar B, en een Porsche ook. Waarom is die Porsche duurder?

15 likes

Berny heeft geen R&D kosten hoeven maken, JLC wel :wink:

10 likes

klopt, maar die Porsche ziet er anders uit en heeft andere specs. Is hier bijna niet het geval, dat is wat bij mij dus de vraag oproept.

3 likes

Polaris is ook al sinds 1968 op de markt. Die kosten zijn wel terug verdiend denk ik zo.

1 like

Gaat denk ik met name om de materialen, kwaliteit en levensduur. Beide kopen en dragen en na 10 jaar vergelijken.

Dit lijkt ook op elkaar

26 likes

:popcorn:

13 likes

Niet dit model :slight_smile:

Er zijn genoeg redenen te bedenken (R&D, materialen, toleranties, marketing, afwerking, naam, etc…). Aan jou de vraag of het dat waard is voor jou. Daar is niets goed/fout aan. Dit is een behoorlijk emotionele hobby.

1 like

Ik heb nog nooit een horloge uit het hoge segment in mijn handen gehad, maar ik heb wel sommige specs bekeken. Er is een kwaliteitsverschil. Die luxe horloges zitten beter in elkaar, hebben een in house uurwerk met soms allerlei complicaties erin, gebruiken andere metalen zoals goud.
Maar ik denk wel dat je duizenden euro`s betaalt voor het merk en de status van dat merk. Desalniettemin: prijsverschil is wel gerechtvaardigd.

1 like

Waarbij in dit geval de dure een kopie is van de goedkope.

9 likes

JLC wordt als een Veblen good gezien.

3 likes

Snap ik, maar even terug naar de horloges. Er is uiteraard kwaliteitsverschil, dat snap ik ook. Al denk ik dat de langere levensduur van de JLC niet opweegt tegen het verschil in prijs. Als de Berny de geest geeft koop je gewoon een nieuwe. Dat is dan geen ramp gezien de prijs.

Even een fictief voorbeeld, zonder invoerrechten enz…

Horloge 1 kost €100 af fabriek, verkoop enkel online, klein marketing budget, 30% marge 21% BTW. Kost je €180. (Factor 1,8)

Horloge 2 van een gekend merk. Veel beter afgewerkt (€1000), een grote marketing machine, en een dealer netwerk. Ook 30% marge, maar deze keer 2x
Kost je €2660 (Factor 2,6)

Wat is het verschil tussen de 100 en 1000. De kost voor perfectie is assymptotisch. M.a.w. de laatste 2% perfect maken kost veel meer dan de eerste 50% goed krijgen.

10 likes

Dat dus. En de andere 5K verschil zit hem in dit draadje:

4 likes

wat is Veblen ??

https://www.masterclass.com/articles/veblen-good

3 likes

Als je een JLC wel eens hebt vastgehouden dan zal je zien dat er een wereld van verschil is.

3 likes

Een Berny :joy:

9 likes