Godverse, stop met de verleiding erger te maken. Ik heb een huis gekocht, dus er zal een speeltuin voor het nageslacht moeten komen voor ik aan een Santos kan denken.
Dat gezegd zijnde, welk specifiek model is dat eigenlijk? Ik heb er al vaak zitten naar kijken op oa c24 - tegen beter weten in - maar er zijn ook veel Santos āmodellenā of āseriesā of hoe heten ze, die ik niks vind. De Santos 100, even uit het geheugen, doet me bitter weinig. Die van jou is recht in de roos.
Om te beginnen mis ik Patek in je betoog. Wel jammer want die valt precies onder deze 3 punten:
Dan de volgende:
Dat kan niet in 1 artikel. Probeer maar eens een nomos te kopen. Ben bang dat je er op moet wachten.
Verder proberen veel merken korting uit te bannen. Kan ze ook geen ongelijk geven.
Korting is natuurlijk prettig maar ook niet noodzakelijk als je je product goed prijst. Maw korting is ook een soort van BS.
Waar jij waarschijnlijk tegen aan hikt, is al die marketing BS van alle merken waarom ze een in jouw ogen vaak te hoge prijs vragen.
En daar heb je ook een punt natuurlijk.
Het staat je vrij om voor BS:
BULLSHIT te lezen of
BRAND STRATEGY.
Nu heb ik een collectie die volledig op richemont, rolex, swatchgroup en lvmh drijft,
Dus ik val als een blok voor deze marketing. Heerlijk.
Patek staat wel degelijk in de poll. Maar eerlijk gezegd vind ik dat niet de ergste offenders als het om bullshit shitstorms gaat, zeg maar.
Alleen als je de prijzen niet kunstmatig en belachelijk verhoogt hebt, in mijn optiek.
Zoals ik al eerder tegen @tompj zei: Ik val evengoed voor marketing. Het feit dat Japanners de meest waanzinnige dingen maken uit pure wrok gecombineerd met traditionalisme is in mijn ogen een soort van kattekruid. Gooi er een snufje natuur bij in en je krijg de perfecte storm.
Zie hier bijvoorbeeld hoe ik veel te veel betaalde voor een ordinaire eco-drive quartz onder een stukkie papier:
Het gaat hier om het creƫren van schaarste en de illusie van exclusiviteit. Wat Patek betreft kunnen we duidelijk zijn denk ik: de schaarste is echt. Verdiep je tien minuten in een youtube video over het niveau van vakmanschap wat in een Patek gaat en je begrijpt dat er een grens zit aan wat ze kunnen produceren per jaar. En exclusiviteit; tja, als Patek niet daadwerkelijk een exclusief merk is, wat dan wel?
prijzen van Patek zijn overigens wel erg flink gestegen ook, maar in een langere tijd. zo rond 2005 koste de calatrava instappert volgens mij zoān 12K, tegenwoordig zit je tegen de 30K. Dat dan weer wel dusā¦
Daarom is mijn 1ste quartz (een quartz horloge was vroeger voor mij als vloeken in de kerk) een Bulova Pilot Moon watch, zo mooi vanwege de geschiedenis!
Verkregen voor zoān ⬠300 met een prachtige geschiedenis
Ze in de race āfor first watch on the moonā 2de en dat is de eerste verliezer
Was het andersom geweest, dan koste deze Buliva 5K en was de Omega Speedmaster (waar ik er ook 2 van hebš«£) een klokkie van 300 euro geweestš
Deze Bulova is een prachtige āonderdog klokā die zeker in aanmerking op een laatste plek van de 'BS listāš«
Hangt een beetje af van welke video je kiest denk ik. Als je goed kijkt, zie je zeker sporen van machinale afwerking op bepaalde modellen van Patek Philippe. Het is vaak nou ook weer geen Philippe Dufour, Credor Eichi, of Rexhep Rexhepi niveau.
AP geeft liever geld uit aan marketing, dan aan marge voor dealers.
Dat vind ik dan wel weer leuk aan Grand Seiko. Die openen een boutique op de Place Vendome, een van de duurste plekken van Parijs, om erbij te horen. Nooit gaat die boutique in de plus draaien, maar ze zitten er wel. En alles is te koop. Geen exhibition only.
Ongetwijfeld. En die mogen vervolgens bij NASA nog geen Beryllium spiegeltje poetsen. Zo is er altijd wel een overtreffende trap te bedenken. Punt was dat de schaarste en in het verlengde daarvan de exclusiviteit van Patek wel degelijk een oorzaak hebben anders dan puur BS.
Oftewel ze geven een hoop geld uit om hun horloges meer te laten lijken dan wat het horloge feitelijk is. Voor de dure boutique waren de horloges immers exact hetzelfde⦠Volgens mij scoort deze tactiek aardig hoog op de BS-meter.
Ok, ik snap waar je op doelt. Patek heeft qua merk identiteit ook wel wat verandering doorgemaakt de laatste decennia. Van vooral ingetogen en chique naar horloges die de polsen van verdacht veel rappers en voetballers sieren. En je hebt gelijk, daar kun je een mening over hebben, alsook over dat er wel erg veel energie gaat in de marketing en wellicht niet in innovatie en het streven naar perfectie zoals weleer. Mijn betoog was alleen niet dat dit niet zo is of dat Patek niet op de BS trein is gestapt. Mijn punt was dat er merken zijn die puur gebakken lucht verkopen onder het mom van een ālegitiemeā marketing strategie, maar dat kun je van Patek niet zeggen. Hooguit dat de prijzen de pan uit rijzen en dat er misschien weer wat meer focus op innovatie mag komen.