Beste mede forumleden, net heb ik dit speciale horloge project bij mijn horlogemaker opgehaald. Nog volledig in het plastic en even kijken wat ik ermee ga doen. Wil hem inzetten om geld op te halen voor de oorlogsslachtoffers. Wat is jullie advies hierin? Ik heb dagelijks met vluchtelingen uit de Oekraïne te maken daar ik iedere keer veel vluchtelingen in de treinen uit Duitsland heb zitten. In en in triest gewoon om iedere keer deze mensen te zien en te spreken.
Het horloge:
39 mm kast roestvrijstaal
Plexi glas, gebold
Seiko 4r35 uurwerk
Seiko Monster wijzers
Wikzerplaat gemaakt door Dial Maker. Full lume.
Altijd goed om initiatieven te zien om de mensen te helpen. Alle beetjes helpen naar mijn mening.
Mijn eerste ingeving is inderdaad dat de bommen en het bloed wellicht niet helemaal gepast zijn.
Zou eerder proberen de boodschap van vrede of eenheid te willen uitstralen.
Mijn eerste reactie: dit thema, bommen en granaten is misschien meer bestemd voor de heroïsche strijders die de agressor het land uitwerken. (Ik heb gemakshalve de woorden vermeden die je 15 jaar werkkamp opleveren).
Voor de meer gemiddelde getraumatiseerde Oekraïnse gebruiker zou ik eerder een vredesthema kiezen: witte duiven, kruis van de Orthodoxe kerk, dat soort zaken.
Ik hoop dat je bedoelt dat je het triest vindt om deze mensen in deze situatie te zien en te spreken en niet dat je het triest vindt om Oekraïners te zien.
Ik weet dat veel mensen op het forum slecht Nederlands spreken, dus laten we ervan uit gaan dat je dit goed bedoelt. Al geeft het horloge daar weinig aanleiding toe… ook daarvan hoop ik dat het ‘slechts’ een kwestie is van slechte smaak.
BTW: de Javelin ontbreekt op de wijzerplaat, je weet wel die raket af te vuren vanaf de schouder (à la bazooka) die dood en verderf zaaien onder de tanks van de agressor.
Hoe kijken mensen over 10 jaar,als de oorlog alweer vergeten is, dan tegen dit horloge aan?
Wat is de boodschap die dit horloge voortbrengt en is die boodschap ook zonder context duidelijk?
Over een jaar of wat is het een horloge van het merk SOS met een blauw gele wijzerplaat met bommen als indexen…
Aan de andere kant,hoe ontwerp je dan wel een wijzerplaat die bij iedereen deze verschrikkelijke periode oproept zonder eerst het verhaal erachter te moeten horen/lezen