Horloges, de nieuwe tulpenbollen van deze tijd?

De laatste tijd vraag ik mij af of de horloges van tegenwoordig niet zijn zoals de tulpenbollen in de gouden eeuw. Dan heb ik het voornamelijk over de duurste modellen natuurlijk!

Ben en zal alijd een hologefreak blijven maar vraag me echt af of de horloges in het hoger sigment echt de waarde vertegenwoordigen die de fabrikant wil uitstralen.

kort om, kopen we in sommige gevallen niet een zak met lucht.

Groeten, Hay

Er zijn wel erg veel zwarte horloges :smiley:

En al is er nog zo weinig, ik zal nooit mijn horloges op eten :smiley:

Koop maar eens een zak chips van 100 gram. Weet je wat één aardappel van 100 gr kost? Veel minder dan die zak chips. Wat je verder koopt in die zak is lucht. Met horloges zal het dus niet veel anders gaan. Maar ja. We kopen die chips toch en dus ook die horloges.

Maar even serieus, het ligt er maar aan hoe je het bekijkt. Je betaald natuurlijk voor een vrij groot deel voor het “gevoel” dat een horloge je geeft, en dat heeft maar weinig met grondstof of kostprijzen te maken.
Een horloge is nu eenmaal een emotieproduct, maar het kan nog erger hoor. Denk maar eens aan luxe parfums of merkkleding bijvoorbeeld, maar eerlijkgezegd ben ik ook wel bereid daar meer aan uit te geven, alleen voor het gevoel (van kwaliteit en luxe).

Groeten,

Stefan

Ik weet het niet.

Neem bv de Lamborghini’s uit de jaren '70, '80. Die waren toen onbetaalbaar.
Koop je nu voor een 20k€.

Sommige Rolexen doen het nu nog steeds goed qua prijs, maar ik denk niet dat het verstandig is om hiermee te speculeren.

Dat vind ik wel wat kort door de bocht hoor, chips zijn een convenience good en horloges een luxeproduct. De hele marketing/prijsstrategie steekt anders in elkaar voor dit soort goederen.

Groeten,

Stefan

Ik probeer alleen maar uit te leggen dat je altijd teveel betaald. Tenzij je goed kunt speuren op ebay. :wink:

Ik kan me wel vinden in de topic opener.

Puur kijkend naar mijzelf…Ik heb twee Tag Heuers, en ik heb met beide kleine probleempjes gehad. Beide probleempjes konden door een horlogemaker eenvoudig en voor niet al te veel geld worden opgelost…

Ik heb drie Seiko’s. 2 daarvan zijn 2e hands en de derde heb ik bij Rob gekocht op de rikketik. Mijn zwarte Monster is en word van al mijn horloge’s het meest gedragen. Sowieso draag ik de Seiko’s vaker dan de Tag’s.

En je raad het al: Met de Seiko’s nul komma nul problemen. Ze lopen redelijk netjes op tijd en doen het gewoon zonder gezeik.

Wat is dan luxe vraag ik mijzelf dan af…

nou nou… da’s inderdaad wel wat kort door de bocht. De vergelijking gaat op meerdere fronten mank, hoewel ik je punt wel zie.

Chips is inderdaad “comfort food”, in de verste verte te vergelijken met de “luxe” van de aanschaf van elk willekeurig horloge boven de pak-'m-beet 50 EU.

Veel verder gaat de analogie misschien niet.

Dat gezegd hebbende, ik heb ook wat moeite met de huidige prijs stijgingen; 5000 EU voor een SS JLC Master Ultra Thin zonder enige complicaties (is een dun uurwerk ook een complicatie ??)… tja… de vraag die bij mij opkomt: hoe is bepaald dat dat een “redelijk bedrag” is ? Ik kan me voorstellen dat er een grote wat-de-gek-ervoor-geeft factor inzit.

Groet
Mark

Ah op die manier :slight_smile: Dat is zowieso waar, kijk maar naar de prijzen van een los uurwerk. Ik sta er altijd van te kijken dat een gewone losse ETA automaat “maar” twee keer zo duur is als een Miyota automaat, terwijl de horloges waar ze in zitten vaak vele malen duurder zijn dan de horloges waar een Miyota automaat in zit…

Groeten,

Stefan

Je hebt een goed punt idd. Ik dacht altijd dat ik koos tussen kwaliteit. (dure Zwitserse uurwerken) of quantiteit. (meer goedkopere Citizen/Seiko uurwerken)
Ik ben aan het sparen voor een Omega Speedy. Maar als ik zie wat ik nu allemaal met 1/3 van wat ik heb gespaard kan kopen begin ik te twijfelen. Er zijn zoveel mooie Seikos en Citizens die ik ook met veel plezier draag. Mijn onlangs aangeschafte Citizen Nighthawk is een lust voor het oog en doet imho qua schoonheid zeker niet onder voor een Breitling om over de afwerking en kwaliteit nog maar te zwijgen. Ik vind het een moeilijke keuze.

dreski Schreef:

Mijn onlangs aangeschafte
Citizen Nighthawk is een lust voor het oog en doet
imho qua schoonheid zeker niet onder voor een
Breitling om over de afwerking en kwaliteit nog
maar te zwijgen. Ik vind het een moeilijke keuze.

Ik neem aan dat dit je persoonlijke mening is, want ik deel deze niet. Ik heb de Nighthawk ook, alsmede een Breitling Super Ocean.
De citizen is mooi, maar haalt het in de verste verte niet bij de schoonheid van de Breitling. Je moet hem eerst zien en in je handen hebben, dan ga je wel overstag.

Horloge`s in allerhoogste segment worden vaak met de hand gemaakt.
Met 1 horloge kan een horlogemaker wel meer dan 1 jaar bezig zijn.
Dat kost natuurlijk wel wat.

Het is inderdaad mijn persoonlijke mening. Ik moet eerlijk bekennen dat ik maar één Breitling zou willen hebben en dat is de Colt Super Ocean. (geen chrono)

Met een Seiko Springdrive doe je goed mee wat betreft Prijs…

Of met een Grand Seiko.

Grappige discussie deze. Ik ben het op een aantal fronten niet met jullie eens :smiley:

Allereerst het vergelijk tussen chips en (dure) mechanische horloges mag wel degelijk gemaakt worden. Niet op basis van convenience (food) en hoe je een luxe horloge koopt, maar wel op basis van het feit dat ze beide niet essentieel voor je zijn, het zijn verwenproducten. Van dergelijke producten is genoegzaam bekend dat de waarde nooit in verhouding tot de prijs staat.

De discussie over betrouwbaarheid en kwaliteit bevind zich op een ander vlak. Technische gezien kun je spreken over kwaliteitsverschil tussen bijvoorbeeld een Toyota (erkend als een van de grondvesters van kwaliteitsdenken) en een Peugeot. Daar kun je een vergelijk tussen maken aan de hand van dit gegeven. Maar bij dure horloges gaat het om dezelfde emotionle waarde die sommige mensen hechten aan merken als Alfa, BMW of Ferrari. De factor kwaliteit is daar niet (meer) bepalend voor de prijs van het product, alleen nog de emotie.

Ik persoonlijk heb graag geld over voor bijzondere dingen. Een drijfveer voor mij daarbij is dat ik het leuk vind om iets te hebben wat een ander niet heeft :D. Tegen elke prijs dan? Nee, ik vind de waarde van mijn Omega Seamaster acceptabel ten opzichte van de exclusiviteit die deze me biedt. Zou ik een nog duurder horloge kopen? Nu niet maar als ik me in een dergelijk inkomenssegment zou bevinden ben ik bang van wel :wink:

Groet,

Guus

Tegenwoordig kent men overal de prijs, maar nergens de waarde van…

Ik ben geinteresseerd geraakt in horloges, toen ik een tijdje geleden een stoer uitziende roze gouden horloge, in een gadgettijdschrift zag staan.
Dat bleek een AP Royal Oak offshore chronograph te zijn van 25.000-30.000 euro .
Ik dacht toen : welke zot geeft er nu 25.000 euro aan een horloge .
Ondertussen heb ik gedetailleerde foto’s van die ROO’s en van hun nieuw caliber gezien .Het ziet er zo prachtig uit dat ik kan begrijpen dat diegenen die het geld daarvoor beschikbaar hebben , het daaraan besteden .

Bij jou in de keuken op een tegeltje :slight_smile: ??

Groet
Mark