Horloges die je niet mooi vindt, maar wel waardeert

In verloren minuten struin ik regelmatig horlogefora en instagram af, scannend door reviews, NA’s en knappe foto’s van nog knappere horloges. Heel af en toe, als er tijd voor is, wandel ik langs een dealer om horloges in het eggie te aanschouwen. Daar zal ik allemaal vast niet de enige in zijn. Voordeel (voor mij in ieder geval) van de grote, internationale, multi-culturele, digitale platforms is dat het je een enorme variatie en diversiteit aan horloges voorschotelt. In rap tempo kun je een complete wereld leren kennen. In eerste instantie oppervlakkig, maar na verloop van tijd ook met wat meer achtergrond en diepgang.

Initieel (en nu in principe nog steeds) koos ik een horloge op basis van wat ik mooi vond en of het aan een pakketje basis eisen voldeed; prijs, saffier glas, mechanisch, waterdichtheid, je kent het wel. Maar in alle gevallen heeft esthetiek altijd met groot overwicht de boventoon gevoerd. Nu merk ik de laatste tijd dat ik juist qua dat laatste een zijspoor begin te ontwikkelen. Ik heb steeds meer een bepaalde waardering voor specifieke horloges die ik écht niet mooi vind, maar die dat gebrek aan schoonheid compenseren qua functionaliteit, afwerking, uitvoering en/of uniciteit.

Bijvoorbeeld: sinds kort begin ik een voor mij ongewone interesse in Doxa’s te ontwikkelen.

Hondslelijke horloges @Doxa-eigenaren: is maar een mening!. Ik ben geen fan van cushion cases, de grofheid van het profiel op de bezel en eigenlijk het horloge in het algemeen staan me niet aan, de print op de bezel wind ik niet mooi, het ontwerp van de wijzerplaat en wijzers lijkt me sinds dag 1 (een paar decennia geleden) ongewijzigd en die oubollige BoR rammelband zint me ook niet. Kers op de taart is het uurwerk dat je krijgt voor de grofweg >€ 2000,- vraagprijs: een generieke ETA. Maar toch, op de één of andere manier, waardeer ik hoe het horloge in elkaar steekt. De duikers extensie, de decompressie limieten op de bezel, de leesbaarheid van de wijzerplaat en wijzers, de sterke lume, de hoge waterdichtheid, de stootvastheid… Alles aan dit horloge is purpose built, puur, met gebruiksgemak en duurzaamheid in het achterhoofd. Vooral niet afgezwakt of opgekalefaterd om het horloge esthetisch mooier te maken dan het zou moeten zijn. En dus, ondanks dat ik nooit dieper zal duiken dan de 50 cm geuldiepte van een badkuip, wil ik er één. Ooit.

Lang verhaal kort: Ik hoop dat ik m’n cognitieve dissonantie een beetje over heb kunnen brengen. Ik ben eigenlijk vooral benieuwd welk horloge bij jullie een soortgelijke tweestrijd oproept. Welk horloge wil jij tegelijkertijd wel én niet in je collectie hebben?

4 likes

Ik vind het een moeilijke. Beetje tegenstrijdig, maar ik begrijp je gedachte wel. Ik heb deze gedachte een beetje met montblanc. Weet niet waarom maar op de een of andere manier is het net niet

1 like

Ik heb dat een beetje met einzeigers, soms vind ik ze mooi en zie de charme ervan in, dan weer niet (heb het dan over de dress hoek, sorry @Motormuis :wink:).
Ik heb dit eigenlijk ook met alle duikhorloges.

2 likes

De meeste Russen.
Zelf in het bezit van n Vostok Ampf , maar de meesten zijn niet mooi ( of mijn smaak niet ).
Ik waardeer ze echter wel…goedkoop, blijven lopen, en gewoon…euh…Russisch.

En veel vintage. Gewoon te oud, niet mooi, maar door de geschiedenis wel leuk.

1 like

Rolex, niet mijn ding, maar in essentie wel goede horloges👍

3 likes

Leuk topic, kan ik me goed in vinden.

Ik vind dit echt een afschuwelijk lelijk horloge, maar vind het wel vet als iemand hem draagt:

6 likes

Ik heb hem een paar keer omgehad (m’n baas heeft er 1) en bij hem staat ie geweldig, maar als ik hem draag lijkt het net alsof ik een Diesel draag :joy:.

2 likes

Die tegenstrijdigheid is precies wat me “dwars” zit bij de Doxa. Als ik op fora rondstruin zie ik vaak enthousiaste reacties waarin de laatste zin eindigt met “…, maar *willekeurige reden om een horloge van de wishlist te halen*”. M’n vraag is eigenlijk het tegenovergestelde, dus welk horloge zou je wél willen hebben, ondanks *willekeurige reden om een horloge van de wishlist te halen* . Misschien heb je zo’n horloge al in je verzameling.

Geldt dit voor jou ook voor de Amphibia?

Vintage is er voor mij inderdaad ook één. Ik heb een bijna aan neurose grenzende hekel aan minieme gebruikersporen op m’n horloges. Dat is ook precies de reden waarom ik nooit geen tweedehands horloge zou kopen. En toen kocht ik na wat enthousiaste NA topics (zal geen namen noemen, @anon50762135EV & @Eezy) een Seiko Lord Marvel met 44 jaar aan “levenservaring”. Ondanks dat ik de Lord Marvel met z’n hi-beat uurwerk gigantisch waardeer en waarschijnlijk ook niet meer weg doe, is de kans dat ik een tweede vintage koop marginaal.

Maar zou je er één kopen omdat het zo’n goed horloge is, ondanks dat het niet je ding is? Rolex is voor mij persoonlijk wel van de wensenlijst geschrapt. Niet omdat ik niks met het horloge zelf heb, integendeel, maar het verkoopbeleid en de prijsstijgingen rieken voor mij zo zwaar naar winstbejag, dat het niet meer opweegt tegen de kwaliteit van de horloges en de sympathie voor de historie.

2 likes

Nee, de prijs/kwaliteit verhouding is te mager.

2 likes

Horloges die ik veelal niet mooi vind, maar wel technisch zeer interessant zijn, zijn de horloges van MB&F.

1 like

Help me ff, MB&F?

Edit: Laat maar, heb de foto’s net gezien. Gevalletje instantane herkenning :joy: .

Nee, dat is één van de weinigen die wel te pruimen is :rofl:
https://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/4X/3/a/3/3a32a7d4922f23c4754b358ffb862222a444c70e.jpg
Maar er moet eigenlijk een bruine vintage band op.

2 likes

Dat heb ik ook een beetje met de Amphibia.
Qua engineering heel interessant, het gebruik maken
van de waterdruk om het horloge nog meer waterdicht te maken.
Ik durf zelfs te stellen dat de case back en kroon constructie
beter is dan van merken die vele malen duurder zijn.
Ook het bolle Hesalite heeft z’n charme.
En het uiterlijk is funky maar hmmmm…kweettetnie.
Maar ik moest er een hebben dat dan weer wel :grin:

Vostok 100 Zulu blue

3 likes

En die debiele wiebelkroon, waarvan je elk moment denkt : hij breekt.

3 likes

Ja, die koppelt de kroon los van de stam
dus die kan bij een klap nooit verbuigen of het
uurwerk beschadigen.
Als je het door hebt is het makkelijk te bedienen.
Maar dit zal je wel weten.

3 likes

Nope.

Nee, ook niet.

Ik heb wel last van voortschrijdend inzicht of meningen die veranderen. Maar tweestrijd ervaar ik alleen over de prijs. Er is heel veel wat ik echt wil hebben, maar financieel niet.

1 like

Alpinist kopen? Misschien is het therapeutisch. :slight_smile:

2 likes
6 likes

Ik heb dot met de date Just . Ik heb serieus een haat liefde verhouding met dit horloge.

De ene keer denk ik BAH, de andere keer vind ik hem prachtig.

Hij blijft mijn aandacht maar trekken en ik al denk ik dat ik er niet eentje in bezit zou willen hebben. Ik neus zeer geregeld erna. Zelfs al paar keer om de pols gehad bij de dealer. Ook daar, BAH, WAUW…

Bij het wauw moment ga ik vol ik de twijfels want het gaat mij wat te buiten qua centjes voor een horloge. Alleen dat houd me dan tegen. Vind het teveel geld.

Bij een BAH moment ben ik weer enkele weken genezen van naar dj,s te bekijken.

Ik geloof niet dat ik er ooit eentje koop, puur om de prijs… maar dat denk ik terwijl ik nu erover nadenk. Over uurtje bij de koffie zit ik gewoon weer naar te neuzen en te twijfelen.

(Of bij speciaal moment, dan is de reden belangrijker dan de uitgave. Dan is er ineens veel meer kans)

Haha ja juist, ik type dat tussen haakjes en hopla.
Ik overtuig mijzelf weer even dat ik als ik bijvoorbeeld over 10jaar 50 ga worden een DJ wel kan en mag… en moet…

Zo dat was mijn warrige bijdrage.
Ik heb jullie even letterlijk een rondje gedachte gang prijs gegeven.

4 likes

Het waardebehoud (of -ontwikkeling) daarentegen…

Ik wil een vintage Rolex 1019, maar gezien de interesse in het het model (matig) kan ik de prijs niet begrijpen, noch voor mezelf rechtvaardigen (en eigenlijk ook niet zomaar even ophoesten trouwens)…