Horloges die je niet mooi vindt, maar wel waardeert

Mijn persoonlijke smaak tolereert duikers met een kleurtje op de bezel niet echt. Tot voor kort vond ik de AP Royal Oak oak niet heel mooi… tot ik er één om de pols zag bij een kennis :zipper_mouth_face:. Dus het verlanglijstje is wat duurder geworden!

1 like

Voor mij is dat deze.

Ik hou niet van cijfers op de wijzerplaat en al helemaal niet van die grote, grove cijfers. Ik vind de bezelinsert niet mooi, met die dikke markers, ieder 5 minuten. En ook de crown guards vind ik niet heel fraai. Daarnaast heb ik wat moeite met de combinatie van stippen en strepen om de vijf minuten, op de wijzerplaat en tot slot vind ik de urenwijzer niet zo geslaagd.

En toch zou ik het horloge misschien nog wel 'ns willen hebben. Ik heb er vaak naar gekeken en het heeft gewoon wat en is imo ook nog 'ns een goede deal: veel horloge voor het geld. Tja, vreemd hè?:wink:

2 likes

Ja, die AP RO… Ook zo’n horloge dat er ooit moet komen. Alleen gaat met díe geweldige finish het eerste krasje zo’n pijn doen… (Beeld me ergste ervaren pijn in, maal 2)

2 likes

Daar zou ik voor dat geld ook veel te bang voor zijn :slight_smile:

Het is niet zozeer dát er een krasje op komt, maar de afwerking van dat ding is zó strak dat het gewoon meer en langer pijn doet…

Richard Mille voor hun extreem technische hoogstandjes. Niet altijd even mooi (proest) maar wel bijzonder. We hebben het maar even niet over de prijzen :joy:

1 like

Geef @Sietj dan de eerste optie knuppøl. Ik heb al 4 keer gelezen dat ze er graag eentje wil.

3 likes

Het was een geintje, Han.

Maar als @Sietj er een wil hebben, er kan gepraat worden. Denk ik. Ik haat het om horloges te verkopen.

2 likes

In zeker opzicht is dat toch eigenlijk waar het op neer komt? Je principes wat oprekken en het dan mooi verpakken als Voortschrijdend inzicht :muscle::smile:.

Ik werd getriggerd door de topics Grootste miskoop en Invloed van het HF op je horlogekeuze. Groeien in de hobby doe je volgens mij niet alleen door een focus aan te brengen op wat je niet wilt, maar net zo goed door je te verbreden en te accepteren en/of leren waarderen wat je in eerste instantie niet zag zitten. Hoe ver ga je in het oprekken van je tolerantie om kenmerk X te accepteren, zodat je eigenschap Y kunt krijgen? Het is heel gemakkelijk om te zeggen “niet”, want we zijn tenslotte allemaal gepassioneerd en compromisloos. Maar ik kan me toch maar moeilijk voorstellen dat er alleen maar HF leden zijn met enkel perfecte horloges in hun verzameling.

Nee, dank u hartelijk :hugs:. Maar als ik ooit een horloge wil die geïnspireerd is op het interieur van een gepensioneerde, Oostenrijkse jodelaar, dan ben je de eerste die ik het laat weten! :beers: :grimacing: :lying_face:

Is de prijs de enige reden om 'm niet te kopen? Als je 'm echt zo prachtig vindt en je hoeft er niet voor op droog brood en water te leven…?

Een horloge in het echt zien doet vaak ook een hoop inderdaad. Vooral bij impulsieve neigingen om te kopen, is het verleidelijk om me puur op foto’s en filmpjes te baseren. Zolang ik een horloge niet in handen hebt gehad, blijft het lastig oordelen. Massa, textuur en bouwkwaliteit zijn toch moeilijk in beelden over te brengen.

Speelt zich een hoop af op de wijzerplaat: getallen, punten én streepjes als indices, drie verschillende wijzers. Bijna net zo warrig als de gedachten van @anon53002072EV :laughing:. Maar afzonderlijk wel allemaal mooi uitgevoerd :ok_hand:.

1 like

Nope.

Iets wat ik vroeger mooi vond hoef ik nu niet meer mooi te vinden. Of zaken die ik vroeger niet interessant vond mooi gaan vinden…

Daarmee rek ik geen principes op, absoluut niet. Sterker nog, wat een mooi horloge is is geen principekwestie.

Ik begon met een 50m WR horloge van Seiko (wat andere zaken zoals m’n speedy negerend), had kortstondig een 200m WR tic, en heb dat weer afgezwakt tot het accepteren van een mindere spec.

Maar de vraag die je in het begin stelde ging om tweestrijd. En die ervaar ik totaal niet. De Stowa die ik kocht met 50m WR? Puur omdat ie de mooiste was voor een fatsoenlijke prijs. Geen wroeging of twijfel over gehad.

Die beschrijving komt dichter bij de filosofie achter de Alpinist dan je zou willen toegeven, en ik vind het een fantastich horloge omwille van die kwaliteit. :slight_smile:

Nee. Ik vind horloges mooi. En de geschiedenis van de technologie achter tijdsmeting van nul tot nu is fascinerend. Maar passie? Pfff. Dat weet ik zo net nog niet.

Compromisloos? Sja… Nogmaals, het enige compromis is dat ik m’n Euro maar één keer uit kan geven, en ik allerlei beestjes en apparaatjes gewoon leuk vind. Van goedkoop tot duur.

Tussen brood en water en een fatsoenlijke hap uit je hypotheek of moeders de vrouw die geld nodig heeft om te studeren zit een wereld van nuance. Ik waardeer het feit dat @anon53002072EV z’n impuls beheerst. Het gaat om drie tot achtduizend euro en meer, en da’s geen kattepis.

Kan ook omgekeerd zijn… Op plaatjes zat ik erg op nieuwe DJ’s, de Snowflake, de OP blauw en de kleine OP 34mm olijf te geilen.

Allemaal niet mijn horloges. Ik ga niet herhalen wat ik gekocht heb, daar is iedereen van op de hoogte en ik wil mensen niet vervelen.

Die Hydroconquest doet me altijd aan de Mako II van Orient denken. Met dien verstande dat ik de Mako II mooier vind.

1 like

Blijkbaar heeft iets je doen besluiten om die 200 meter waterdichtheid aan de kant te zetten. Of werd je van de ene op de andere dag wakker met de ingeving dat 200 meter wel heel willekeurig/veeleisend/… was?

Kan natuurlijk :+1:.

Nee hoor, daarom schreef ik het ook :upside_down_face:.

Dat zeker!

Precies, bovendien:

Moet je toch behoorlijk compromisloos te werk gaan. Of vrede hebben met het feit dat er soms een horloge tussen zit waaraan het één of het ander je niet bevalt. Anders wordt het toch verkopen, niet?

Zijn geen aankopen waarbij je over één nacht ijs gaat. Zeker niet als je wisselt tussen BAH en prachtig. Vandaar ook de toevoeging “… en je hoeft er niet voor op droog brood en water te leven…?” aan de vraag

Overigens ben ik zelf ook niet zo van de impulsieve aankopen :slight_smile: .

1 like

Casio G-Shock niet mooi maar kan hem absoluut waarderen.

1 like

Erg lelijk, maar gezien het type uurwerk misschien wel een “must have” (voor zover dat bestaat)

5 likes

jaaaaa, allsssss… ga je die ooit zien dan? :open_mouth:

Doe je zeker niet, kom maar op met die beschouwingen. :joy:

Voor mij een Reverso… Ik blijf altijd meer aanleunen bij een Tank… Maar goed, mocht ik misschien 20j ouder zijn komt er mss toch eentje :sweat_smile:

1 like

Of je gevoelens aan de kant zetten en en zut horloges verkopen omdat je er niet meer achter staat en ze budgettechnisch andere aanschaf in de weg staan. Een compromis sluiten, als het ware. :slight_smile:

Daarom ben ik ook niet compromisloos. Genoeg geflipperd hier. :slight_smile:

1 like


Ja, die dus. Op de keper beschouwd ben ik net zo erg als @HanDavinci met z’n eeuwige DJ spam een paar weken geleden.

2 likes

In persoon zal je die mensen natuurlijk niet vaak tegenkomen, maar ik bedoel als ik Hodinkee, of waar dan ook, iemand hem zie dragen vind ik het altijd cool.

2 likes

Foeilelijk. Maar wel moddervet.

2 likes