Horloges en de datum

Wij van het geheime genootschap van de datum, een afsplitsing van de illuminati, vinden dit een geweldig ontwerp. Een volledige wijzerplaat in dienst van onze datum. :ok_hand:

2 likes

En daarom liet ik hem zien… dit horloge heeft wel een datumfunctie! :muscle:

Tof he!

1 like

Vroeger had het een functie…
Vrijwel alle horloges zijn gebasseerd op een oud model…

De tijd staat stil :slight_smile:

Absoluut!
Licht toe ?

Echt heren, ik heb een leuke ochtend, dank! :joy::joy::joy::joy:

Ik ga maar eens zo’n Pointer date kopen. Mag ik dan bij het genootschap?

1 like

Zie hier de wijzers… de wijzer met het rode uiteinde. Deze gaat in 31 dagen, zie buitenste ring met cijfers, rond. Dit model noemen we een Pointer Date… de datum zit dus niet op een schijf onder de wijzerplaat, maar wordt aangewezen. Het is de 12e:

image

3 likes

De illumidati?

12 likes

Ik wou het geheim houden. :joy:

2 likes

Ah dan heb ik niks gezegd :shushing_face:

3 likes

Het antwoord is heel simpel.

Vraag en innovatie.

Daarom.

Net als bij auto’s. Die doen tegenwoordig ook meer dan alleen rijden.
Je hebt zelfs auto’s die zelf rijden. Belachelijk.

Heeft niks meer met rijden te maken.

Nog erger zijn horloges zonder datum maar dan wel een batterij aangedreven uurwerk.
Gaat nergens over. Zo was het nooit bedoeld.
:grin:
:v:

2 likes

Ik heb werkelijk waar geen idee waarom een horloge de tijd en ook de datum moet weergeven… misschien vanuit een fashion oogpunt is dit esthetisch coherent?

Ik roeptoeter maar iets :laughing::shushing_face:

1 like

T’ kan nog eenvoudiger:

3 likes

Ha, een geheel onderhoudsvrij horloge! Super handig.

2 likes

Polsklok met skeletonised uurwerk?

Waarom zit er op een horloge een datum (en soms een dag) aanduiding?
Omdat het lastig is om de hele tijd een kalender mee te dragen.

Voor de professionele duikhorloges die ik hier heb liggen (tuna 300/1000m) is het wel handig om een dag/datum aanduiding te hebben, omdat in de jaren dat die horloges gebruikt werden voor waar ze voor bedoeld werden, de compressie, werk en decompressietijden meerdere dagen doorden, dan heb je er wat aan, dit in tegenstelling tot scuba duiken, waar een duik vaak minder dan een uur tijd onder water betekent, en een dag/datum nog minder van belang is.

1 like

Tsja, op die telefoon kan je ook de tijd zien, dus weet je ook altijd hoe laat het is. Waarom heb je eigenlijk nog een horloge?

Zo raar vind ik je vraag niet hor. Je ziet vaker wel dan niet een datum complicatie. De zo genoemde “3-hands” horloges kennen toch ook een specifieke groep liefhebbers. Ik denk toch ook dat het een makkelijke (goedkope) applicatie is om aan een horloge toe te voegen.

2 likes

Er is een groep (aspirant-) kopers die persé een datum willen. Dit is voor hen een functionele eis.

Er is een groep (aspirant-) kopers die persé géén datum willen. Dit is doorgaans een esthetische eis.
Ik denk dat de marketeers denken dat de eerste groep aanmerkelijk groter is dan de tweede. Ik vermoed dat ze gelijk hebben.

Ikzelf vind een datum wel handig, maar vaak lelijk.

2 likes

Dat doet pijn. :grin:

Wat dacht je als SIERAAD