Horloges en vulpennen.

Voortbordurend op de draadjes ‘je horloge en een schaalmodel’ en ‘je horloge en je zakmes’ dacht ik dat een andere bij sommige horlogefreaks wel populaire combinatie ook nog wel kan: Horloges en vulpennen. Ook de vulpennen zijn in het grijze off topic deel al eens ter sprake geweest, maar daar ging het om de vulpennen en niet zozeer om de combinatie met horloges. Daarom was het daar ook off topic… . Omdat Off Topic ook niet voor alle HF’ers toegankelijk is, leek het me aardig om ook deze combinatie, maar dan gezien vanuit het horloge als hoofd thema nog eens te belichten met wat plaatjes. Ik heb zelf, naast het gedoe met horloges nog een aantal andere (verzamel)hobbies, sommige daarvan zijn al eens hier op HF aan bod geweest zoals de schaalmodellen, de zakmessen en de pinguins. De vulpennen waren nog niet echt langs geweest. Het plezier wat ik hier in zie zijn de grappige combinaties en de leuke foto’s die je daarmee kunt bedenken.

Ik heb gekozen voor een combinatie van een oud jaren 50 (?) Union horloge met een deel van mijn collectie vulpennen, namelijk de Union vulpennen die van mid jaren '20 tot eind jaren '60 in Den Haag (!) zijn vervaardigd.
Hieronder zomaar wat impressies.


Het Union horloge met een Union Genie vulpen uit de late jaren '20.


Hier met een deel van de collectie andere Union pennen in de achtergrond

En tot slot een combinatie van wat Parker vulpennen en een potje Parker inkt op voor- en achtergrond met een leuke oud military style Cimier penanker ‘boys watch’ (28mm)

De combinatie met het Union horloge heb ik voor deze gelegenheid gemaakt, het Cimier klokje ‘woont’ altijd al op de plek waar je 'm nu ziet, tussen de Parker vulpennen.

Ik ben benieuwd wat andere HF-ers kunnen laten zien van iets uit hun horloge collectie, gecombineerd met een of meer vulpennen. Dat kan het dagelijkse schrijfinstrument zijn maar ook iets uit een collectie. Ik neem aan dat ik niet de enige ben die zowel horloges als vulpennen verzamelt.
Laat zien dus en bedankt weer voor het kijken naar mijn spulletjes.
Lex

15 likes

Kijk eens aan, een heel topic vol met pennen :wink:

https://www.horlogeforum.nl/t/show-je-vulpennen/110010

1 like

Ja, dat had ik dus ook al aangegeven, met de opmerking er bij dat off topic niet door iedereen bezocht wordt of toegankelijk is.

1 like

Daarvoor kun je toch niet steeds dubbele topics aanmaken. Mensen kunnen vanzelf TL 2 worden als ze hun best doen. Of jij wordt tl3 en verplaatst het topic naar algemeen.

Ik snap je niet zo goed @anon11367652EV.
TL2, TL3. Ok mooi hoor. maar daar doe ik het niet voor. Het was ook een beetje een grapje. Eerst de horloges en de zakmessen, dan de horloges en de schaalmodellen, nou daarin pasten ook wel mijn horloge en de pinguins. Dan zie je dat zo’n leuk topic met de schaalmodellen een beetje wordt gekaapt door een paar grappenmakers. Niet zo erg hoor, maar dan ben je dus wel ineens OFF topic. Vervolgens dacht ik: OK, dan ook nog maar een nieuw horloges en vulpennen topic aanmaken. Kennelijk vinden genoeg lezers dat leuk, gezien de respons.

Dat er op off topic al zoiets bestaat… Jawel, nou en? Zoals eerder gezegd, off topic is niet voor iedereen toegankelijk. Bovendien is het topic wat ik hier heb gestart wel degelijk ON topic. Het gaat over: wat doe je met je horloge en hoe presenteer je dat. O.a. daarvoor is dit forum toch en dat past dan toch in de afdeling ‘Algemene Horlogepraat’?

Verder is het ook zo dat er niemand klaagt als er wéér een nieuw topic wordt gestart over R…x of O…a. Is ook niet erg want er is veel belangstelling voor high end merken. Maar ik vind oprecht dat ook andere aspecten van de horloge hobby naast waarde, afschrijving en high end een beetje aandacht mogen krijgen. En die aandacht mis ik wel eens Het plezier van het verzamelen, het vinden van een bijzonder horloge om wat voor reden dan ook, de vragen om advies bij restauratie of ingewikkelde defecten zijn allemaal ook essentiële zaken op dit forum. Om dan je spulletjes op een speelse manier te laten zien omdat je daar blij mee bent en er trots op bent en dat graag wil delen is niet verkeerd. Het is zelfs het bestaansrecht van dit forum. Dat ik, met een beetje een knipoog weer een nieuw topic aanmaak in de geest van ‘je horloge en…whatever…’ zie ik dus absoluut niet als middel om een hoger level te bereiken. Ik post niet om een level te scoren, ik post omdat ik denk / hoop iets te vertellen te hebben. Dat ik een TL heb dat hoog genoeg is om dat te mogen doen, o.a. het posten van foto’s en het mogen plaatsen in het blauwe deel is mooi meegenomen. Ik was ook al behoorlijk lang TL 3 overigens, maar om onbegrijpelijke en niet verklaarde redenen was ik plotseling ineens weer TL2. Ik verbaas me daar over, maar het schijnt vaker te gebeuren en ik leg me daar dan maar bij neer. Het sop is de kool niet waard. Mijn TL helemaal verliezen of nog erger een ban oplopen, daar kijk ik voor uit. Ik doe oprecht mijn best om het niet zover te laten komen dus hou ik me, denk ik, aan de forum regels.

En een topic verplaatsen? ik kijk wel uit! Wat geeft mij daartoe het recht? Als het al zinnig zou zijn om een topic te verplaatsen laat ik dat graag aan de zeer gewaardeerde moderators van dit forum over.

Mijn 2 centjes, dank voor het lezen, Lex.

3 likes

Hemeltje. Prima hoor. Maar verschillende topics over hetzelfde is zo verwarrend. Als ik een nieuwe vulpen koop, waar post ik die dan? In allebei? Ik heb onder mijn vorige naam in het oude topic gepost, ik heb het zelfs gestart. Ik volg het topic dan nog steeds. En het gaat me om de vulpennen, niet om horloges.

Maar je bent inderdaad vrij elk topic te maken dat je wilt.

Toen ik 50 jaar werd kreeg ik van mijn vriendin een montblanc vulpen ( 500 euro). Na 2 dagen schreef de vulpen niet meer. Terug naar de winkel. na enige tijd nieuwe vulpen gekregen die ook na 2 dagen het niet meer deed. Terug naar de winkel, pen ingeleverd, geld teruggekregen. Ook nu kom ik op diverse fora(forums) dit probleem tegen. Ik schrijf inmiddels al vele jaren met een shaeffer vulpen gekocht bij de opruiming van een kantoor artikelen winkel die er mee ophield, voor 19 euro. De pen ziet er inmiddels niet meer uit maar doet het nog steeds.

Kan echt niet dit topic

:see_no_evil::see_no_evil::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:, man man man man man man man man :grimacing::grimacing::grimacing::grimacing::grimacing::grimacing:

De eerste die een topic opent , met zijn horloge en eigen onderzee boot krijgt van mij een heerlijke slagroom taart.
En mocht het dan ook nog eens gaan om een rolex exemplaar, komt er extra een kopje koffie bij :ok_hand::ok_hand:

2 likes

Helemaal mee eens Lex. :+1:

Ik heb ook wel wat vulpennen en voel me gemotiveerd om weer wat te gaan posten. Morgen verder; nu eerst slapen… :sleeping::wink:

Zelf ben ik nog groen achter de oren dus geen toegang tot het andere topic :slightly_smiling_face:

Hier mijn trouwe Breitling Transocean en nog hondstrouwere Dupont Défi vulpen. De Défi is een vrij grote, zware pen die ik al bijna 10 jaar dagelijks gebruik. Vroeger ook ‘buiten’, momenteel enkel nog op kantoor. Favoriete inktkleur: Bleu Royal

image

4 likes

Mooie pen! Bijzonder ontwerp. Dupont is een topmerk, maar wel kostbaar. Heb er zelf maar één van.
Is het witte metaal dat ik zie (Sterling) zilver?

Thanks Lexaf! Het is gewoon stainless steel met composiet, niets edels aan :wink:

Deze was destijds als ik het me goed herinner +/- € 250 nieuw. De versie met het metal in gun metal grey en carbon ipv composiet heb ik altijd heel mooi gevonden maar nooit gekocht omdat ik de prijs, het dubbele van deze, wat aan de hoge kant vind.

Ontdek trouwens net dat dit type geen deel meer uitmaakt van het actuele gamma.

6 likes

@thoppen
Dat is wel een hele mooie klassieker! Pelikan 100NN als ik me niet vergis.
Jaloers… :drooling_face:

Hij is nog gewoon nieuw te koop!

Vandaag bij een kringloop winkel een splinternieuwe Waterman vulpen met levenslange😀 garantie gekocht voor € 7,50:

11 likes

Op de repairshop een mooie renovatie van een vulpen. Gaaf om te zien. Dit was de uitzending

1 like