Enkele aanwinsten van de Rikketik nader bekeken. Deel 1: vijf horloges met een Nederlands merk.

Gelukkig niet :wink: over Pontiac is veel meer te vinden dan over Plato.

1 like

Gaaf, zo’n speurtocht door de geschiedenis van deze horloges. :slight_smile: Grappig dat de uurwerken qua globale opzet sterk op elkaar lijken. Geeft toch aan dat ze ver geoptimaliseerd waren voor hun primaire functie. Werkpaarden die de tijd hebben doorstaan.

Die Prisma springt eruit, simpel en mooi!

1 like

Bedankt voor het lees- en kijkplezier!!

1 like

Heel gaaf om te zien en lezen en weer wat geleerd. Fraai!

1 like

Nou Lex, doe mij nummer 4 maar op die nieuwe band :+1:t3:

Union, was dat ook geen merk fietsen? :thinking:

1 like

Ja zeker!

https://www.union.nl/over-union

Union (rijwiel.net)
image

En er waren ook Union vulpennen; óók van Nederlands fabricaat.


Daar had ik in dit bovenvermelde postje al eens iets over geschreven.


Mijn (op dat moment nog enige en eerste) Union tussen een deel van mijn collectie Union vulpennen

Edit:
Oh ja en hier ook nog… :slight_smile:



Het Union horloge met een Union Genie vulpen uit de late jaren '20

Nog even voor alle duidelijkheid: de Fietsenfabriek van Union en de Vulpenfabriek van Union hadden dus geen enkele relatie met elkaar en ook niet met de Amsterdamse firma Jullien NV die de Union horloges op de markt bracht!
En verderop in horlogeland was het merk Union ook al zeer populair bij vele fabrikanten.
Als je kijkt bij Mikrolisk krijg je een lijst van 2 A4tjes groot (of lang) met allemaal Union vermeldingen met fabrikanten die voor een deel niets met elkaar te maken hebben.
Hieronder een stukje van die lijst met de eerste 11 vermeldingen.

2 likes

Ehhh, dat ligt volgens mij nog steeds in de toekomst, tenminste, ik ben in de veronderstelling dat ik dit lees op 26 oktober.
Of zou ik misschien in het verleden leven?

1 like

En Union chocolade niet vergeten.

1 like

image
Oktober, november, wat maakt het uit? Als je zo oud bent als ik, is het misschien beter in de toekomst als in het verleden te leven.
Maar je hebt helemaal gelijk, ik moet wat beter op mijn datumnoteringen letten.
image

1 like

Wijsneus! :joy: :joy:

image

4 likes

Nee hoor, een zoon van de directeur was een klasgenoot van me, daarom ken ik het chocolademerk al langer dan het horlogemerk :rofl:

2 likes

Gewoon weer helemaal gelezen. Dank voor dit leuke topic.

1 like

Ha die @Lexaf lex, mooie verhalen en mooie spullen. Ik hou ervan.
Ik ga de volgende rikketik zeker kijken. Aangezien de meeste aankopen(ook online) de slechte foto en door de viezigheid heen kijken vaak iets moois opleveren.
Vintage is voor mij iets herkennen dat een ander nog niet zo ziet.

Wat liefde en heel veel geduldig poetsen en prutsen maakt de hobby toch ook leuk.

We drinken daar samen een bakje uilenzeik.

Het enige probleem is het groeiende pakhuis…

2 likes

Beetje efficient stapelen :rofl: en horloges nemen gelukkig veel minder ruimte in dan andere hobby’s.

3 likes

Mooie en superleuke aanwinsten!
Hier ook overstag gegaan op de Rikketik voor een Nederdietsch horloge!

10 likes

Hoi Lex,

Leuk uitgebreid topic en fijn om te lezen. We delen dezelfde hobby en liefde voor het vintage horloge. Ik heb ook een Jumphour simpel omdat het een gek en ander horloge is dan gangbaar.

Mijn voorliefde gaat uit naar Pontiac en ook het opknappen van stil gevallen exemplaren. Ga vooral door met je research en posten van je aanwinsten. Ik geniet van je Posts…

Met groet,

Serge

1 like

En dan wordt er nog gepost dat er op de Rikketik weer niets bijzonders te vinden was… :male_detective:
Hele mooie NA IMHO :clap:

2 likes

:rofl:inderdaad! Ik lees een kenner

Betrapt :blush:

Ik verbouw dit soort bestekdozen zodat er meerdere naast elkaar kunnen liggen (onder 2 elastiekjes).
afbeelding

Voor de horloges in originele doos is de stapelbaarheid helaas wat minder….

4 likes

Uhm… ja… image

image
Wat een fraaie aanwinst! Geniet er van en veel draagplezier!

Gaan we zeker een keer doen!

2 likes