Kapitalisme in een notendop.
Leuk leesvoer Rosier. Dank je wel.
Wat denk je? 
Nice! Plaats nog wat extra foto’s als je wil? Gaaf ding. 
Ontzettend leuk verhaal, bedankt voor het delen!
Gaaf horloge en een leuk verhaal; dank voor het delen

Uiteraard heb ik van Henri Jullien gehoord.
De oudste vermelding die ik heb gevonden is uit het Algemeen Handelsblad van 17 september 1844
De oude Henri was met een Zwitserse getrouwd zoals uit deze overlijdensadvertentie uit 1865 blijkt
In 1868 zoekt hij een horlogiemakersbediende
In 1875 is hij overleden
In 1878 deelt Henri Jullien mede dat hij een employé heeft ontslagen, maar hij was toch in 1875 overleden??? In de overlijdensadvertentie is geen zoon te zien.
In 1882 is hij/het bedrijf als importeur gevestigd aan de Oude Zijds
En in 1887 verhuist men naar het Rokin 38.
1893 wordt het vijftigjarige bestaan gevierd
en zien we voor het eerst de naam Osieck. Er is geen Jullien meer bij.
Maar in 1898 zien we plotseling toch weer een levensteken - al is het in een overlijdensadvertentie - van een Henri Jullien.

Is dit de junior, heeft hij zich laten uitkopen, is hij stille vennoot?
In 1901 woont hij in ieder geval nog “aangrenzend aan de Kalverstraat” dat zou Rokin 38 kunnen zijn
Dan in 1906 de verhuizing naar nummer 36 met de mooie tegels
In 1915 overlijdt de “eerste” heer Osieck
In 1919 wordt door Henri Osieck aan twee heren procuratie veleend
Op de Jaarbeurs in Utrecht vertoont de fa. Henri Jullien een model van een Omega horloge!

Ergens heb ik nog een tekst van Marco Richon waarin staat dat Henri Jullien Omega importeur was, maar ik vind het even niet.
Verhuizing naar de Keizersgracht in 1923
Dan in 1929 de volgende generatie Osieck
Ze waren modern, in 1930 al een alarminstallatie
En het tragische einde van een van de inbrekers
Eindelijk, bijna negentig jaar na de oprichting wordt het in 1931 een NV
En tenslotte begin jaren zeventig de overname door A.Kinsbergen
Ik heb een mes en een sleutelhanger met dit logo van de beide ondernemingen

maar helaas niet zulke mooie prospectussen als @Cricket33
WoW. Je hebt echt onderzoek gedaan. Chapeau
.
@Cricket33 Heerlijk, zo’n mooi stukje research. Dat lees en bekijk ik altijd met groot plezier. En dan komt @Maurits er nog eens bij met een aantal prachtige krantenknipseltjes. Een stukje Nederlandse horlogegeschiedenis weer onder de aandacht gebracht. Dank, beiden, voor het delen.
Hier ter aanvulling wat plaatjes van mijn (enige) exemplaar:
Aangedreven door een ETA 2390 oftewel een Dugena 985, wat het horloge dateert rond 1955 / 1960.
Dit Union horloge woont nu eens niet in een theedoos of in de vitrine met andere vintage horloges, maar voelt zich meer op zijn gemak tussen een deel van mijn collectie vintage vulpennen. Het merk van deze vulpennen is, hoe kan het ook anders: Union! Een van de zeer weinige vulpenmerken die geheel in Nederland werden ontworpen en geproduceerd. En wel in Den Haag vanaf 1927. In de periode na WW II zelfs bijna bij mij om de hoek, in een deel van de voormalige ESVEHA fabriek aan de Rijswijkse weg 512-514.
De Esveha Papierwarenfabriek bestond vanaf 1876. Na afloop van WWII werd de tot dan toe zelfstandige Union fabriek ondergebracht in het ESVEHA complex. De fabriek werd in 1986 afgebroken om plaats te maken voor nieuwbouw woningen.
Mijn Union Ancre Horloge tussen de Union Vulpennen
Mooie horloge
en een leuke
verhaal 
Groeten Iwan 
Leuke combinatie. Horloges en vulpennen. Stem je je vulpen nu ook af op het horloge dat je draagt?
Uhm… nee! Toen ik vroeger nog colbertjasjes met een overhemd en een stropdas droeg had ik wel stropdassen met vulpennen en pinguins… Maar ja, vroegâh was alles betâh.
wat een verhaal, en wat een geschiedenis heel mooi om dit te lezen
Wat een leuk artikel over Union ancre. Mijn Oma die in Haarlem woonde had een dames polshorloge van dit merk, en nu draagt mijn dochter het zo af en toe. Het gaat haar om de emotiele waarde, gewoon cool om die af en toe dragen. Helaas ontbreekt er de achterdeksel. Het is een drukdeksel geweest en aan de verontreiniging te zien is die er al heel vanaf. Wie kan me helpen aan zo’n klik deksel, of weet iemand die me daar aan kan helpen? De binnendiameter is 15,57mm.
En toch draagt ze hem als polshorloge, dat heb ik nog niet eerder meegemaakt ![]()
Voor het behoud van het horloge zou ik dat toch maar niet meer doen totdat je een deksel gevonden hebt…
vandaar deze poging op de horlogeforum, heb je een idee?
Bedankt daarvoor
en ook @Maurits natuurlijk - weer wat geleerd over een leuke periode van de Nederlandse tijdmachines. Ik denk dat iedere verzamelaar wel een (Union) Ancre bezit, ik in ieder geval wel
eentje uit vermoedelijk dezelfde hoek… Maar in mijn kneuzen-laatje vond ik ook deze Lancre
die me nu toch wel nieuwsgierig maakt? ![]()