Union Ancre: stukje Amsterdamse horlogegeschiedenis

Wellicht komt dit jullie bekend voor. Je krijgt een horloge in je bezit van een merk dat je nog niet eerder bezat. En wat doe je dan? Je gaat op onderzoek uit :blush:. Dit was de aanleiding.

In eerste instantie dacht ik aan Union uit Glashutte. Een bekend merk van Duitse makelij. Echter, Ancre klinkt daarentegen toch echt Frans :thinking:. Verder zoeken dus.

Via Mikrolisk - de horloge logo en namen database - liep ik tegen Union Ancre aan. Gedeponeerd door Henri Jullien Amsterdam.
Een horlogerie en groothandel in kwaliteits-uurwerken. Op de gevel van de hoek van Rokin 36 is het bewijs nog steeds te zien.

In 1843 opgericht. Zij kochten pendules, stopwatches, zakhorloges en chronografen in. In het begin werden deze unbranded verkocht. Later werd daar het eigen merk Union op gedrukt. En al zoekende kwam ik een catalogus tegen uit de jaren 40.

Mooi zo’n stukje Amsterdamse horlogegeschiedenis. In die tijd slechts een pagina met een polshorloge. Een chronograaf die met Tachymeter of Telemeter wijzerplaat bestelt kon worden. De eerste voor de HH Automobilisten. De laatste voor de HH Officieren. Even een stukje tekstuele ondersteuning.

‘ Op het oogenblik waarop men den damp of het vuur van een afgaand kanon bespeurt, drukt men op het linkerknopje en herhaalt dit, zoodra men den knal hoort. De chronograaf-wijzer geeft dan den afstand aan, waarop het kanon zich bevindt. ‘

En mijn Union Ancre horloge? Een mooie chronograaf van het Franse merk Yema, de Rallygraf Formica uit 1973. Geïmporteerd door de firma Kinsbergen (importeur Pontiac) die inmiddels Henri Jullian NV had overgenomen.

Wilde dit toch even met jullie delen :stuck_out_tongue_winking_eye:.

42 likes

Gaaf om te lezen en bedankt voor het delen!
Maakt zo’n horloge dragen extra bijzonder.

1 like

Dank je. Een horloge met een verhaal. Dat doet het hem voor mij elke keer.

1 like

Er is geen artikel op deze Wereld dat Fabrikanten niet een beetje slechter kunnen maken en goedkooper verkoopen, en degenen die alleen maar naar den prijs zien, zijn hun rechtmatige prooi!

:joy:

Nog steeds waar

3 likes

Mijn beste,

Een fraai stukje horloge geschiedenis!!
Interessant om te lezen en mooi om te zien.
Proficiat dan ook met je verworvenheid van deze geschiedkundige tijdgeest!!

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

3 likes

Kapitalisme in een notendop.

1 like

Leuk leesvoer Rosier. Dank je wel.

1 like

Leuk stukje zeg

Zal @maurits leuk vinden deze info. Als ie dit al niet wist natuurlijk.

2 likes

Wat denk je? :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Nice! Plaats nog wat extra foto’s als je wil? Gaaf ding. :+1:

1 like

Ontzettend leuk verhaal, bedankt voor het delen!

1 like

Gaaf horloge en een leuk verhaal; dank voor het delen :+1: :+1: :smiley:

1 like
2 likes

Uiteraard heb ik van Henri Jullien gehoord.
De oudste vermelding die ik heb gevonden is uit het Algemeen Handelsblad van 17 september 1844


De oude Henri was met een Zwitserse getrouwd zoals uit deze overlijdensadvertentie uit 1865 blijkt

In 1868 zoekt hij een horlogiemakersbediende

In 1875 is hij overleden

In 1878 deelt Henri Jullien mede dat hij een employé heeft ontslagen, maar hij was toch in 1875 overleden??? In de overlijdensadvertentie is geen zoon te zien.

In 1882 is hij/het bedrijf als importeur gevestigd aan de Oude Zijds

En in 1887 verhuist men naar het Rokin 38.
1893 wordt het vijftigjarige bestaan gevierd

en zien we voor het eerst de naam Osieck. Er is geen Jullien meer bij.
Maar in 1898 zien we plotseling toch weer een levensteken - al is het in een overlijdensadvertentie - van een Henri Jullien.
grafik
Is dit de junior, heeft hij zich laten uitkopen, is hij stille vennoot?
In 1901 woont hij in ieder geval nog “aangrenzend aan de Kalverstraat” dat zou Rokin 38 kunnen zijn

Dan in 1906 de verhuizing naar nummer 36 met de mooie tegels

In 1915 overlijdt de “eerste” heer Osieck


In 1919 wordt door Henri Osieck aan twee heren procuratie veleend

Op de Jaarbeurs in Utrecht vertoont de fa. Henri Jullien een model van een Omega horloge! grafik
Ergens heb ik nog een tekst van Marco Richon waarin staat dat Henri Jullien Omega importeur was, maar ik vind het even niet.
Verhuizing naar de Keizersgracht in 1923

Dan in 1929 de volgende generatie Osieck

Ze waren modern, in 1930 al een alarminstallatie

En het tragische einde van een van de inbrekers

Eindelijk, bijna negentig jaar na de oprichting wordt het in 1931 een NV

En tenslotte begin jaren zeventig de overname door A.Kinsbergen

Ik heb een mes en een sleutelhanger met dit logo van de beide ondernemingen
Diverse
maar helaas niet zulke mooie prospectussen als @Cricket33

13 likes

WoW. Je hebt echt onderzoek gedaan. Chapeau :+1:.

@Cricket33 Heerlijk, zo’n mooi stukje research. Dat lees en bekijk ik altijd met groot plezier. En dan komt @Maurits er nog eens bij met een aantal prachtige krantenknipseltjes. Een stukje Nederlandse horlogegeschiedenis weer onder de aandacht gebracht. Dank, beiden, voor het delen.
Hier ter aanvulling wat plaatjes van mijn (enige) exemplaar:


Aangedreven door een ETA 2390 oftewel een Dugena 985, wat het horloge dateert rond 1955 / 1960.

Dit Union horloge woont nu eens niet in een theedoos of in de vitrine met andere vintage horloges, maar voelt zich meer op zijn gemak tussen een deel van mijn collectie vintage vulpennen. Het merk van deze vulpennen is, hoe kan het ook anders: Union! Een van de zeer weinige vulpenmerken die geheel in Nederland werden ontworpen en geproduceerd. En wel in Den Haag vanaf 1927. In de periode na WW II zelfs bijna bij mij om de hoek, in een deel van de voormalige ESVEHA fabriek aan de Rijswijkse weg 512-514.

De Esveha Papierwarenfabriek bestond vanaf 1876. Na afloop van WWII werd de tot dan toe zelfstandige Union fabriek ondergebracht in het ESVEHA complex. De fabriek werd in 1986 afgebroken om plaats te maken voor nieuwbouw woningen.

Mijn Union Ancre Horloge tussen de Union Vulpennen

11 likes

Mooie horloge :star_struck: en een leuke :man_teacher: verhaal :+1:
Groeten Iwan :motorcycle:

1 like

Leuke combinatie. Horloges en vulpennen. Stem je je vulpen nu ook af op het horloge dat je draagt?

1 like

Uhm… nee! Toen ik vroeger nog colbertjasjes met een overhemd en een stropdas droeg had ik wel stropdassen met vulpennen en pinguins… Maar ja, vroegâh was alles betâh.

1 like

wat een verhaal, en wat een geschiedenis heel mooi om dit te lezen

1 like