Bij de Maen ging ik altijd uit van een Amerikaans merk, toch maar even google gebruikt. Heel klein stukje geschiedenis van Mean MAEN is door twee Nederlanders, woonachtig in Stockholm, opgezet en inmiddels door diverse Nederlandse en internationale horlogeliefhebbers opgepikt. Het is eigenlijk een Zweeds design maar met een Nederlands tintje
Niets meer aan doen, ziet er prima uit zo
Goedemiddag HF vrienden,
Vandaag wederom een representor van @Brunmontagne, zie wat er bij 6 uur staat. Nederlands ontwerp, en zie hoe het zonnetje erop schijnt. Komende dagen zullen er nog meer representors volgen. En ja Pascal zal de lapis lazuli en de tijgeroog zeker niet vergeten
Wens verder iedereen nog een fijne en dag
Ooh, dan is het eigenlijk Zweeds. Dutch design zou wel kunnen, heb ik nog al op dials gezien
Ik had de ‘About us’ op hun website gecheckt en al snel geconcludeerd dat het een Hollands horloge was.
“Both founders being Dutch - The name MAEN is the old Dutch Spelling of the word MOON which is the ultimate symbol of time, and at the same time a hint to our vintage inspiration.”
En zo is het uitgebreide assortiment van DD ofwel Danish Design ook Deens ontwerp, (al 35 jaar) maar met Nederlandse Roots - hup nog een merk voor deze week
Ik ben er even een weekje tussenuit geweest, maar sinds gisteravond weer thuis. Ik kwam op HF een berichtje tegen waarin @fredpanarai1 mij getagd had.
Leuk initiatief Ferry, zo’n themaweek met wisselende onderwerpen.
Het duiker thema is eigenlijk al voorbij, maar omdat ik er even niet bij was hier toch nog maar even mijn bijdrage in dat thema. Zoals je weet, Ferry, heb ik niet zo veel met duikerts en ik bezit dan ook slechts enkele exemplaren die een beetje op een duiker lijken. Eerst daarvan maar even een paar plaatjes dan:
Mijn Orient Ray II, die ik alweer een paar jaar geleden van iemand via ‘het blauw’ van een HF lid heb mogen overnemen. Ik draag 'm regelmatig omdat ik het eigenlijk wel een lekker horloge vind.
Vervolgens de, denk ik, goedkoopste duikert uit het hele topic tot nu toe, de Casio MRW200H
Ik heb het ding ooit eens aangeschaft t.g.v. een leuk topic hier op HF, waarin beschreven werd hoe je zelf een olie gevuld horloge kon maken en dat dit Casio modelletje daar heel geschikt voor was, zonder dat het een vermogen ging kosten. Uiteindelijk heb ik die olievulling niet gedaan omdat ik nogal tegen het geknoei opzag. Maar omdat het toch een duiker is en ik een hekel heb aan rubberen bandjes heb ik er maar een toepasselijk vissenleren bandje voor gemaakt. Niet dat ik er mee het water in ga! Zwemmen, laat staan duiken… brrr mij niet gezien.
In het kader van de duikers heb ik ooit ook nog eens een Russische Vostok Amphibia aangeschaft, gewoon omdat ik het een mooi horloge vond. Die woont nu in een theedoos met andere Komandirskie’s en aanverwante Sovjet tijdmachientjes. Later is er ook nog eens een klein vintage achterneefje (nichtje?) bij gekomen.
Veel meer duikgerij dan dit zal je bij mij niet meer tegenkomen.
Maar ik ga nog even door. Inmiddels blijkt het topic door Ferry in het tweede stadium te zijn gearrangeerd en gaat het nu over horloges uit Nederland. D.w.z. Nederlandse merken.
Een paar dagen geleden werd er verzocht wat meer duidelijkheid te verschaffen over het Nederlandse horlogemerk Palermo aka Palerma.
De Mikrolisk database komt met deze referentie op Palermo:
Een oud Italiaans horlogemerk, geregistreerd in 1907. Dat is dus duidelijk niet waar we het hier over hebben.
Als ik echter Palerma invoer geeft Mikrolisk wèl thuis:
Inderdaad, Noach uit Amsterdam.
Er bestaan inderdaad zowel Palerma’s als Palermo’s van deze firma, ik ben het geheel eens met bovenstaand citaat.
Er blijkt zich ook nog een Palermo in mijn collectie te bevinden. Het uurwerk is een FHF 74
Ik heb er al eens iets over geschreven:
Er wonen nog wel wat meer Hollandse horloges in mijn theedozen. Hieronder een selectie:
Delta werd ooit op de markt gebracht / verkocht door de Fa. Visser en in 't Veen uit Rotterdam.
Dit exemplaar, met een Frans Lorsa 651 uurwerkje uit eind jaren '70 was een geschenkje van horlogevriend @Basvg.
Deze leuke, ook vierkante, Indus was eveneens een geschenk, deze keer afkomstig van HF vriend @Domega.
Een projectje met een totaal verroest uurwerk, maar ze was met behulp van een harttransplantatie weer tot leven te brengen. Het nieuwe ETA 2512 hartje tikt weer vrolijk haar seconden weg.
Een niet zo gekend Nederlands merk is Kiber. De maker/samensteller/importeur is gevestigd in Rijswijk, op nog geen tien minuten loopafstand van waar ik woon.
Ik ben niet zo’n fan van oversized Chrono’s met veel knopjes en wijzertjes, maar deze vond ik wel leuk om er bij te hebben. De eerste van de drie hieronder heb ik ooit eens gekocht van iemand op MP en de andere twee gedrochtjes heb ik jaren geleden eens over genomen van een HF lid. Uit ‘het blauw’. Ze lopen alle drie prima, als je er af een toe een nieuwe batterij in stopt. De uurwerkjes zijn eenvoudige Quartz calibers van Miyota, no. 0S10
Lincoln is een verloren gegaan handelsmerk uit de jaren ‘60 en ‘70
Zoals ook keurig in Mikrolisk staat opgetekend werden de Lincoln horloges geleverd door de Fa. Ed. Maassen uit Maastricht.
Lincoln uit ca. 1975. Binnenin tikt met 21600 bewegingen per uur een Duits PUW 1561 uurwerk.
Deze Lincoln is enige jaren geleden in mijn collectie gekomen. Overgenomen van een Forumlid als onderdeel van een partij horlogespullen hier op het Forum bij sommigen wel bekend als ‘Ferry’s Boodschappentas’.
Voor wie daar meer over wil weten; gebruik het icoontje rechtsboven in het scherm.
Een ander verdwenen Nederlands horlogemerk is Marti. Het merk was eigendom van de Fa. Speerstra, tot aan begin jaren ’80 gevestigd aan de Vijzelstraat in Amsterdam.
Het waren nette degelijke horloges met diverse merken uurwerken uitgerust. Dit horloge bevat een degelijk AS 1950-51 uurwerk, maar ook andere Zwitserse calibers zoals ETA, Peseux en FHF (Fabrique d’Horlogerie de Fontainemelon) en het Duitse PUW (Pforzheimer Uhren Werke) kun je in een Marti horloge terugvinden.
In Amsterdam waren meer juweliersbedrijven gevestigd die bekend zijn geworden door hun kwalitatief uitstekende horloges met een eigen merknaam. Zo was er ook de firma M. Koster en Zonen die het mooie merk Monté op de markt bracht.
Hierboven twee nooit gedragen, new old stock, Monté dames horloges uit het begin van de jaren ’70. Beide dames tikken hun secondes weg met een FH 69-21 uurwerkje.
Als de Belgische merken ook mee mogen doen dan mag Lauréat ook wel getoond worden.
Een oud merk, al in 1903 geregistreerd en als ik het goed onthouden heb met een relatie met het Nederlandse merk Union.
Mijn vintage Lauréat uit 1970, met het bekende Franse werkpaardje FE (Cupillard) 233-69 aan boord.
Eveneens uit Amsterdam afkomstig is zijn de Union horloges, van de firma Henri Julien, die was gevestigd op de Keizersgracht 173. De firma werd later overgenomen door het Belgisch – Nederlandse familiebedrijf Van Kinsbergen, de eigenaar en fabrikant van de Pontiac horloges.
Meer info:
Hieronder enkele van mijn Union horloges:
Union Ancre met ETA 2390 aka Dugena 985 uit ca. 1955
Union Ancre Profectus met AS 1686 uurwerk. Ca. 1960.
De new old stock Union Lauréat uit medio Jaren ’70 met, net als haar Belgische halfzusje, een FE 233 uurwerkje.
Een merk wat niet onvermeld mag blijven is natuurlijk Prisma. Op het grote web is vrij veel te vinden over de geschiedenis van dit onvervalst Nederlandse horlogemerk, dat bestaat vanaf 1948. Ik volsta hier dan ook met het vermelden van enkele links waarachter meer informatie te vinden is:
Ook bij Prisma, dat dus aldus @Maurits, verschillende eigenaren heeft gekend, werden net als bij vrijwel alle Nederlandse horloge firma’s de horloges niet zelf gefabriceerd, maar ingekocht bij diverse fabrieken in Zwitserland, Frankrijk en Duitsland. Later ook, met name in de periode dat de Quartz horloges hum intrede hadden gedaan, kwamen met name de uurwerkjes uit Japan en China.
Enige Prisma’s, waaronder ook een tweetal ‘moderne’ uit mijn collectie:
Prisma uit het begin van de jaren ’70 met het overbekende AS-ST-FHF 96-4 uurwerk.
Ongeveer uit dezelfde periode deze Prisma handopwinder met het eveneens zeer bekende werkpaardje AS-ST 1950-51.
Een oudje uit de begintijd, ca 1950, met een mooi en degelijk Unitas 6310 uurwerk.
Nog een oudje uit die tijd, een heel klein dameshorloge waar het nodige restauratie werk aan moest worden verricht, onder ander het op maat maken van een nieuw acryl glaasje.
Van het uurwerkje heb ik het calibernummer niet meer kunnen terugvinden.
Van klein naar groot: hieronder twee nog niet zo lang geleden aangeschafte ‘moderne’ Prisma heren horloges.
Ze zijn uit de periode dat de juweliersfirma Siebel eigenaar was van het merk Prisma. (20213-2014)
Beide horloges zijn vrijwel identiek en verschillen alleen van wijzerplaat. Precies de reden waarom ik ze allebei heb aangeschaft. Ze zijn beiden uitgerust met een Miyota standaard automaat.
Tenslotte kan ik in dit topic over Nederlandse horloges natuurlijk één merk niet weglaten. Ondanks het feit dat het niet een uitsluitend Nederlands horloge is, maar een ingewikkelde samenstelling van een Nederlands en Belgisch familiebedrijf, Van Kinsbergen, dat zelf zijn horloges in Zwitserland produceerde is dit misschien wel het bekendste en naar mijn neming in elk geval beslist het mooiste Nederlandse horlogemerk ooit. Er is veel over geschreven, ook hier p het Forum, dus dat ga ik hier niet doen.
Pontiac.
Er zijn forumleden met een veel grotere en vooral mooiere Pontiac collectie, ik bezit slechts enkele eenvoudige exemplaren, maar ik kon het toch niet laten om er hier enkele uit mijn horlogeverzameling te laten zien.
Ik ga daarbij ook niet alle specificaties en uurwerken vermelden, ik volsta met een groepsfoto. Daaronder nog het allerkleinste horloge wat ik ooit in mijn collectie heb gehad. Eigenlijk behoort ze niet eens echt tot mijn collectie, want het piepkleine Pontiac-je dat als laatste in mijn bijdrage aan dit topic is te zien is van mijn dochter, maar omdat het AS 1677 uurwerkje dringend een onderhoudsbeurt nodig heeft logeert ze tijdelijk bij haar grote broers in het vitrinetje.
Dit was mijn bijdrage aan het leuke draadje dat horlogevriend Ferry gestart heeft. Ik hoop nog leuke andere thema’s voorbij te zien komen en wat mij betreft: veel plezier met lezen en kijken en tot een volgend verhaaltje!
Lex
Wat een zeer uitgebreide verslag Alex. Thanks voor de kennisoverdracht en mooi fotos over de thema . Chapeau.
Een prachtig artikel Lex, ik heb het met veel plezier gelezen. Ik mis nog ELKA van de firma Kiek uit de Leidsestraat in Amsterdam. Ik woonde daar vroeger om de hoek en ging er vaak in de etalage kijken. Helaas nooit eentje gekocht, mijn belangstelling lag toen elders.
Wat een indrukwekkend en leerzaam stuk leesvoer over Nederlandse horlogemerken Lex. Dank. Met veel plezier gelezen
tje
Zo - Lex was even in een andere tijdzone, en dat was te merken in dit topic. Maar die achterstand is weggepoetst nu met een encyclopedische bijdrage, alleen te vergelijken met een inhaalrace van Max
Respect weer Lex !!!
Aan Pontiac zit ook een Nederlands tintje, gezien de roots van de oprichters.
Deze kreeg ik vorig jaar van een familielid die hem van zijn werkgever kreeg ter ere van de millenniumwissel. Belgisch Spoorweghorloge zoals ik hem kreeg, na jaren in een lade en doorvoor behoorlijk afgedragen:
Zoals ik hem vandaag draag, na onderhoud van een HF-lid/horlogemaker:
Fijne dag allen
Die is mooi geworden zeg, kan zo door voor het volgende jubileum
Wat heerlijk om te lezen en te bekijken. En wat een prachtige horloges zag ik voorbijkomen. Dank je wel, Lex.
Ja, Jan, die mis ik zelf ook. Maar omdat ik geen enkel exemplaar van Elka / Kiek in mijn collectie heb staat ie ook niet in dit overzicht. Ik heb alleen getoont wat ik ook werkelijk in mijn bezit heb. Je komt niet vaak Elka’s tegen, zeker niet in een goede staat. Maar wie weet vind ik er nog een keer eentje.
Leuk zijn die he? Heb ik ook nog op mijn verlanglijstje staan!
Lasita. Zeer ten onrechte bijna vergeten merk, hoewel nog steeds nieuw te koop, maar vrijwel alleen goedkope Quartz horloges van op zijn best Japans, maar ik vrees Chinees fabrikaat.
Die van jou is een echte, zo te zien. Mooi!
het was het “goedkope” merk van de Belgische tak van de firma Kinsbergen.
Wanneer ze het merk van de door @Lexaf getoonde eigenaar hebben overgenomen weet ik niet.
Later, nadat Kinsbergen Amsterdam de firma Henri Jullien had overgenomen, zijn er horloges gemaakt met het merk Union Lauréat op de wijzerplaat. Zeg maar twee vliegen in één klap.
Hier Union Ancre: stukje Amsterdamse horlogegeschiedenis - 14 van Maurits heb ik ooit iets over Henri Jullien geschreven
Hier geen horloge van het merk Union maar een sleutelhanger met AK HJ erop.
A.Kinsbergen Henri Jullien
Een goodie uit de jaren zeventig van de vorige eeuw.
Een merk dat hier nog niet genoemd is en waar ik geen horloge van heb is Plato.
Maar @Scudo heeft er tenminste één en misschien heeft @Emdee die kleurrijke duiker nog.
Importeur van de horloges/eigenaar van het merk was de firma Hart die gevestigd was in het Hirschgebouw op het Leidseplein.
De firma Hart importeerde ook het Zwitserse merk Borel.
Op de middelbare school zat ik enkele jaren in dezelfde klas als de dochter van de heer Hart.
Veel hebben we niet met elkaar gesproken en in ieder geval nooit over horloges
Er hoort natuurlijk een foto’tje bij van enkele Pontiac horloges
Een van mijn favoriete modellen de Hydraulica 20 in de uitvoering met de speciale urenwijzer en de lollipop sekondenwijzer
Een Gulfstream met blauwe wijzerplaat
En een gouden MP52 (uit 1952) helaas nog zonder band omdat ik nog geen passende vrouwelijke pushpins gevonden heb.
ik ben ook wel een fan van pontiac,
deze heeft wel iets apart, één van de laatste automaten die het merk heeft uitgebracht,
Tip: Zet als je de titel aanpast naar een nieuw thema ook even het berichtnummer waar ‘deze week’ begint erbij. Dat maakt duidelijk wanneer er weer een nieuw thema is gestart. Dus in dit geval even “(vanaf berichtnummer 251)” toevoegen …
Doe er je voordeel mee.