Themaweken horloges, "SHOW JE HORLOGE MET EEN CENTRALE ORANJE/RODE SECONDE WIJZER” het thema van deze week. Dit vanaf post 3724 (Deel 1)

Ik heb hem om je pols gezien: prachtige wijzerplaat.

3 likes

Mooi hoor. Jammer dat die niet de HFLE 2024 is geworden.

2 likes

Zo Lex dat is weer een ouderwets “hoorcollege “ met heel wat leermomenten …dank ! :ok_hand: :+1:

2 likes

likes zijn op, dus :+1:

2 likes

Nog maar een Pontiac!

18 likes

Hierbij nog een Pontiac :smiley:

18 likes

Nou ja zeg Harry, heb met mijn oor tegen het scherm gezeten. Maar hoorde Lex niets zeggen. Zag wel zijn mooie post :wink: :rofl:. Maar zeker voor ons veel leermomenten :+1:

2 likes

Nou @fredpanarai1 bij deze op je verzoek:

Nou niet echt een pols horloge. Meer een zak horloge. Van Hollandse afkomst. Amsterdam. Elka watch company.

Van Amsterdam naar Zuid-Limburg voor de staatsmijnen.
Een volledige binnen en buitenkant van zilver.

Als iemand het exacte verhaal weet hoor ik het graag.

.
.
.

Oh en @Fate_Amenable_To_Change kijk je even mee. Deze en o.a. de Hublot zitten in de side collectie.

8 likes

Prachtige Pontiac Jacobus :star_struck:

1 like

Mooie exemplaren! :hugs::pray:t3:
Ik heb zelf geen horloge van Nederlandse makelaardij.

Maar als ik mijn horloges: Piet, Jan, Henk, Kees, Arjan, Willem en Johan noem, mogen ze dan wel hier “geshowd” worden? @fredpanarai1 ?? :thinking::crazy_face::rofl::rofl:

2 likes

Indrukwekkend, Lex; dank voor je bijdrage. Wat mij betreft mag er best eens nagedacht worden over een herdefinitie van het woord “LEXicon”.

4 likes

Is dan toch echt een Nederlands zakhorloge, sommige maken er een polshorloge van. Zie er 1 op catawiki staan, ook een Elka. Staat ook op de wijzerplaat onder de 6 uur. Bij jou mis ik Elka op de plaat, zal ongetwijfeld in de kast staan. Op die van catawiki staat ook op de binnenzijde W.H. Kronenberg, denk dat dit destijds een jubileum geschenk was. Over het uurwerk staat dan weer niets.
Wel deze andere gegevens:
Gewicht 62.76 gram
Diameter 42 mm
Dikte 10 mm
Misschien dat @BroederBill je verder kan helpen, hij heeft er ook een aantal of daar een Elka bij zit weet ik niet?

1 like

Maurice je vraagt om strafpunten he :wink:, maar denk zeker dat er ooit door ene Jan een Hollands horloge is gemaakt :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Dat geloof ik gerust….:wink:
Ik heb 4 Aziaten, een Amerikaan en een Pool in de collectie zitten. Dus ik sla deze keer ff over, ik riskeer liever geen strafpunten.:yum:

1 like

Nederlandse.

Nederlandse.

Zie? Je kunt het wel.

In het geval van Brunmontagne is het zelfs een Fries horloge.

2 likes

Top suggestie, kan zo in de eregalerij van HF :+1:t2:

3 likes

Lol, ik zeg altijd tegen Pascal dat hij een buitenlander is :wink:
Ben benieuwd of jij ook een Nederlands horloge hebt, mag ook Fries zijn he :grin:

1 like

Nope. Ik mag me verheugen in Duits, Japans, Frans, Brits en één verdwaalde Zwitser van Excelsior Park. Heel, heel erg korstondig had ik een Aevig Balaur. En als jeugdzonde een Danish Design, ook Nederlands. Dat laatste was pure rommel. Die eerste was te groot.

Oh, en dit nog een tijdje gehad:

Ook veel te groot. Nederlanders maken overwegend te grote horloges. Van der Gang is lomp, Pellikaan is lomp, Staudt is vaak lomp, ondanks dat ze mooi zijn, die laatsten. Zitten weinig tot geen merken bij die me boeien om te dragen of verzamelen.

6 likes

Heb je in het verleden toch even kunnen proeven aan Nederlandse horloges. Over dat Danish Design heb ik meer negatieve verhalen gehoord. Maar ik ken jou smaak he Chris, buiten het soort merk ga jij toch het liefst tussen de 36mm en de 38mm, alles daarboven vind je lomp. Bij mij is 36mm en soms nog kleiner maar ieniemieni en niet geschikt voor mijn pols. Kocht eens een mooie TH Carrera 36mm, mooi om te zien maar verhuisd naar Assie :wink:

5 likes

Nog een NL-letje of twee😇

11 likes