Blijf import hoor .
Ik zal er ook nog eens even 1 ingooien! Vandaag op deze zonnige (tenminste in het noorden) dag de lapis!
Welke andere modellen zijn er nog?
Weliswaar enkel “Dutch made”, maar zeker nu per 1 april j.l. de horlogemaker Schaftenaar ermee gestopt is, verdient dit een horloge hier een plekje.
Dankjewel Lex voor jouw altijd mooie en leerzame bijdragen! Wordt zeer gewaardeerd!
Toeval wil dat ik Amsterdammer ben en eind jaren 60 al met mijn neus tegen de ruiten stond van genoemde juweliers in de binnenstad… Veel van de genoemde merken heb ik ook in de oude tijd aan de pols gehad. Daarom vind ik het heerlijk om jouw bijdrage te lezen. Merci!
Dank, @Maurits voor je aanvullingen, zoals altijd is het weer leuk om van jou extra details te mogen vernemen. Mooie terugkoppeling naar het topic over Henri Jullien.
Daarom: Speciaal voor jou en ter romantische herinnnering aan Juffrouw Hart hieronder mijn (enige) Plato
Een paar jaar geleden verworven op de Rikketik beurs van oktober 2021.
In puntgave conditie en met een al even puntgaaf in nieuwstaat verkerend AS/ST 96-4 uurwerk.
Nu ik toch aanvullend bezig ben… hieronder nóg een Nederlands merk, waar ik ook maar één exemplaar van bezit, namelijk Olympic. Wel een voor mij bijzonder exemplaar, want het was het horloge van mijn enige jaren geleden overleden schoonvader.
Grappig is dat vóórdat mijn schoonvader het hier getoonde exemplaar ging dragen het aan de pols zat van zíjn vader! Ook voor hem was het dus al een erfstuk. Uiteraard kwamen deze horloges toen, d.w.z eind jaren '60, nog niet uit het verre oosten, maar werden gezien het feit dat er een Frans Lorsa P62 uurwerk inzit, waarschijnlijk in Frankrijk gemaakt, mogelijk zelfs in Nederland geassembleerd.
Het merk bestaat nog steeds en levert heden ten dage voor wat je zou kunnen noemen ‘budget prijzen’ aantrekkelijk vormgegeven horloges van naar ik aanneem Chinese of mogelijk zelfs Japanse afkomst.
Maar hieronder zie je er een uit de tijd dat er nog betaalbare nette mechanische handopwinders werden gemaakt.
Op de foto compleet met het zo door mij verfoeid harentrekkend stalen ‘Fixoflex’ rekbandje. Ik heb dat er aan laten zitten omdat het zo altijd door mijn schoonvader en zijn vader is gedragen. Voor de gelegenheid en voor de foto hieronder nu even om mijn eigen pols.
Het is inmiddels al weer laat. Als dit onderwerp in het thema nog even doorgaat zet ik er in een volgende bijdrage misschien ook nog een paar Velona (Vroom & Dreesmann) en ‘Ancre’ (Hema) horloges op. Die merken horen naar mijn mening ook bij de Nederlandse horlogegeschiedenis.
Nu eerst even lekker slapen…
Van voren gezien is het goed fors, maar kom je er mee weg. Heb je ook een plaatje van de zijkant? Een 41mm Original staat voor 17 (zegge zeventien) millimeter hoogte in de specificaties.
Dat vind ik toch best lomp. Zelfs voor een Valjoux automaat. Voor de goede orde, Archimede perst een Valjoux automaat in een 13,5mm kast.
Mocht het geen dikke Original zijn, maar wel een svelte modelletje, dan heb ik niks gezegd. Dan rest ons alleen die mysterieuze uitstulping op tien uur.
Het is en blijft subjectief denk ik, voor wat betreft de beleving dan. Deze van mij is een van de eerste series Van der Gang horloges en voor mij ook de mooiste. Maar ja; dat vind ik…
Deze Flieger vind ik wél echt te lomp (voor mij), ookal vind ik het een mooi horloge, daarom gaat ie eerdaags ook in de verkoop…
Hier nog een volgens mij Nederlands horloge. In plusminus 1970 had ik er een met een witte wijzerplaat. Gekocht bij de Hema in de Ferdinand Bol straat, Amsterdam. Deze zwarte plaat is exact hetzelfde en kreeg ik een paar jaar terug in bezit.
Dit is meer dan een horloge, dit gaat meer richting een kunstwerk
Als ik het goed heb Lex, heeft @Rhys ook een Olympic volgens mij begin 70e jaren .
Je begrijpt natuurlijk wel als ik zeg die doe je nooit meer weg, dan maar een paar haren minder op je pols
Dit thema loopt door t/m zaterdag, zondag is altijd een vrije keuze dag en dan maak ik het thema voor komende week bekend.
Dus zet ze er maar op, de Velona’s en de Ancre’s, zoals je al gelezen heb. We lezen jou berichten altijd met veel plezier
Zo is het Henri, gewoon kwestie van smaak. Maar dat maakt het juist leuk op dit forum. Als we allemaal dezelfde smaak zouden hebben wordt het wel heel saai hier
En je weet wat ik altijd zeg he, niet verkopen! Spijt komt na de zonde, leg die vlieger gewoon even een tijdje weg. En dan opeens zie je weer de schoonheid ervan en wil je hem weer om de pols
Wat dat verkopen betreft, mijn vader zaliger zei altijd “hak af wat u hindert”.
Grappig om te zien dat ik oude Pontiac’s, Ancres, en Olympics beter waardeer dan wat er nu in de schappen ligt. Zo maken we ze niet meer.
Even los van mijn Brunmontagne, Sigma’s en een jeugdzonde als TW Steel zijn dit mijn favorieten voor dit uitermate lezenswaardig én educatief topic.
Twee twijfelgevallen.
Lang heb ik gedacht dan Indusa een afgeleide naam van Indus was. Maar laatst kwam ik een Indusa tegen waarvan de verkoper stelde dat het een Frans merk zou zijn. Dit was in Wallonie dus dat speelde misschien mee .
Over Cordella heb ik ooit, lang geleden gelezen dat het een Nederlands plakmerk zou zijn. Maar ik kan werkelijk niets over dit merk op internet vinden. Wel vind ik een aantal afbeeldingen waarbij er sprake is van een Nederlandstalige dagweergave.
De Prominent en de Indus zijn duidelijk.
Deze Prisma heb ik toch gekozen, omdat het een cadeau van een team was waar ik leiding aan gaf. Om die reden, én om de uitstraling, mijn favoriete Prisma.
En dan hebben we nu in het topic ook een tweede Plato te pakken. Een schitterend horloge met originele bracelet. Maar deze is jammer genoeg veel te klein voor mijn pols. En dit is dan ook meteen het enige horloge dat ik werkelijk nooit draag, omdat ik horloge en bracelet niet wil scheiden.
De derde Prisma voor dit topic: ook van de laatste Rikketik. Ik kan op internet niks vinden over dit horloge. Jammer, want ik zou de leeftijd graag willen weten.