Themaweken horloges, "SHOW JE HORLOGE MET EEN CENTRALE ORANJE/RODE SECONDE WIJZER” het thema van deze week. Dit vanaf post 3724 (Deel 1)

Vandaag nog een lange P,

17 likes

Mooie Prisma, met interessante halve-seconde onderverdeling in de rand van de wijzerplaat. Aan de kastvorm wil ik voorzichtig jaren-1970 vermoeden. Weet je welk uurwerk deze aandrijft?

3 likes

En wat voor één, prachtig Gerard :+1:.

1 like

Als ik in de spiegel kijk, dan hindert die oude keienkop van mij soms matenloos. Maar ja, om nu als Ferry zonder kop te gaan lopen :wink: Maar er zullen vast wel mensen zijn die denken, o wat lekker rustig, Ferry houdt zijn kop want die is eraf :rofl:

Maar nu ff zonder dolle:

En die heb je natuurlijk destijds weggedaan, geen spijt van Chris?

Heb er nog 1, die met de zilvere kast aan mijn zoon gegeven.

14 likes

Ha Frans, ik ben toch ook een beetje als een zoon voor je, dus als je deze ooit wil weggeven. Denk aan je oudste HF zoon :grin:

1 like

Goedenavond HF vrienden,
En alweer een representor, een van de weinige met een datum.
Dit is de Representor epilogue LE, mooi zwart en natuurlijk ook met de strakke lijnen en de enige met oranje cijfers.
Heb geprobeerd om de wijzerplaat goed op de foto te krijgen, was een heel gevecht met de telefoon die eigenwijs deed.

Nog 2 dagen te gaan en dan maak ik zondag weer een nieuw thema bekend, zondag is altijd de vrije keuze dag :wink:

Wens verder iedereen nog een fijne avond :+1:

10 likes

Klopt! De Ancre’s met het stuurwieltje als logo waren de huismerk horloge’s van de HEMA.
Heel mooi deze, met de zwarte wijzerplaat en de rode secondenwijzer.

Die is ook leuk. Zwarte wijzerplaat, kleine seconde en Breguet cijfertjes. Beauty!
Klein maatje, zo te zien aan de verhouding met de kroon. Boys watch. (Kleine Jero was 8 jaar!)
Mooi dat je 'm bewaard hebt!

Een zwarte HEMA Ancre heb ik nooit te pakken kunnen krijgen. Wel een paar witte.

Hier een groepsfoto:

Enkele exemplaren in dit rijtje hebben interessante uurwerkjes aan boord; namelijk het uit Tsjechië afkomstige PRIM 68-4 caliber.

De 2e van rechts in de groepsfoto wordt aangedreven door een PUW 561. PUW staat voor Pforzheimer Uhren Werke en is dus van Duitse origine.

Hieronder een zeldzame HEMA Ancre met een groene helaas nogal gehavende wijzerplaat. Loopt op een Frans FE 233-60 uurwerkje.

Redelijk bijzonder is ook dit HEMA Ancre zakhorloge, dat ik in vrijwel nieuwstaat ooit (in 2018) vond op de Rikketik beurs (het Victorinox zakmesje dient ter decoratie en om het horloge in een fotografeerbare stand te houden).

Er zit een mooi en zeldzaam Frans Parrenin X 401 uurwerk in. Verrassend jong van leeftijd voor een zakhorloge, volgens Ranfft is het uurwerk geproduceerd rond 1975! Dat klopt dan weer wel met de periode dat HEMA zijn (haar?) horloges in de winkels had liggen. Ik kan me niet herinneen dat HEMA na de jaren '80 nog horloges verkocht, zeker niet van een eigen huismerk.

Er was natuurlijk ook nog een ander groot en overbekend Nederlands warenhuis dat horloges met een eigen huismerk op de vaderlandse markt bracht: Vroom en Dreesmann, beter bekend als V&D!
Het horloge huismerk was Velona.
Vroom en Dreesman / Vendex / V&D ging failliet in december 2015, o.a. als gevolg van financieel wanbeleid en onduidelijke onroerend goed transacties. Hiermee verdwenen uiteraard ook de populaire en kwalitatief vaak uitstekende Velona horloges van de markt. Gelukkig mogen de nog bestaande Velona’s zich verheugen in een warme belangstelling van vintage horlogeverzamelaars en zo zijn er ook enkele in mijn collectie terecht gekomen.

Deze kwam uit de al eens eerder vermelde ‘Ferry’s Boodschappentas’.
Het ding behoefde de nodige restauratie, maar loopt nu weer prachtig met een Durowe 7410-2 uurwerk aan boord.

V&D heeft ook jaren lang, met name in de periode 1950 1960 prachtige vulpennen verkocht onder de huismerk naam VENDEX. Hier twee Velona’s in gezelschap van een aantal van die Vendex vulpennen (een andere verzamel passie… :slight_smile: )

Nog een fraaie Velona dress-watch met een even zo chique celluloid vulpen met 14K gouden penpunt uit ca. 1965 en een bijpassend horlogebandje uit eigen keuken. Het uurwerk is een AS 1538.

Tot slot een vreemde bijt in de eend: een Velona ‘Scheiben Uhr’. Ook een Rikketik vondst met een naar bleek niet goed functionerend FE 233-60 uurwerk. Dat probleem is vakkundig opgelost door horlogevriend en forumlid @Climholland en nu draaien de cijfertjes weer vrolijk rond zoals het hoort.

14 likes

Nog niet langs zien komen hier de Amsterdamse Emkoza - deze bijzondere handopwinder ooit van een bekende HF-er gekregen bij een ander horloge :hugs:

15 likes

Leuk! Nog steeds jammer dat V&D er niet meer is.

2 likes

Een Prominent kwam hier ook voorbij als Nederlandse tijdmachine, en daar heb ik toevallig ook een beetje incourant exemplaar van :grin:

11 likes

Weer een leuke en leerzame bijdrage Lex, het merk Ancre ken ik wel, wat ik niet wist dat die bij de Hema verkocht werden.
En ja Velona die ken ik wel van de V&D, leuk om te lezen dat er toch nog aardig wat horloges (zoals jij ze toen noemde wrakjes) uit de boodschappentas toch weer een nieuw leven hebben.
Leuk ook die foto met de vulpennen en ook helemaal Nederlands :smile:
Dat dress horloge van Velona vind ik dus echt een mooi horloge, je kent mijn smaak Lex. Maar zelf die zou ik gewoon een dagje dragen :+1:.
En die Velona Scheiben Uhr is ook een leuke Velona, leuk gemaakt en nog een automaat ook.

Rest mij nog om je complimenten te geven voor de vele mooie foto’s en zo leren we er weer wat bij :+1:. Dank je Lex :ok_hand:

3 likes

Hier kan vast Lex je wel mee helpen, moet je wel een foto van het uurwerk maken. Lex weet precies welke sites hij moet gebruiken om het jaartal te achterhalen. Verder een mooie wijzerplaat Petra :+1:

1 like

Zal ik doen pa!!! :rofl:

1 like

Leuk dat zakhorloge uit Rotterdam :+1:, misschien kan je er wat meer over vertellen. Maker, uit welke periode en misschien een foto van het uurwerk :wink:

Leuk deze bijdrage in dit draadje Charles :+1: met mooie foto’s :ok_hand:

Maar vervolgens ga je verder met het Plato horloge, kan heel goed begrijpen dat je band niet wilt scheiden van het horloge. Zo jammer dat je het horloge niet kunt dragen, heb je er wel eens aan gedacht om op het forum te vragen of er iemand niet een verdwaalde schakel heeft liggen. Of neem eens contact op met @Climholland of @vinwat en misschien nog een paar andere vintage horlogemakers.
Niet geschoten is altijd mis toch :wink:

1 like

Ik heb nog een minder bekend Nederlands merk.
Een Delray.

10 likes

En dan is er ook nog Palerma.

10 likes

Ik heb 2 Plato horloges. Dit is er eentje van.

15 likes

Prominent.

12 likes