Themaweken horloges, "SHOW JE HORLOGE MET EEN CENTRALE ORANJE/RODE SECONDE WIJZER” het thema van deze week. Dit vanaf post 3724 (Deel 1)

Cordella

12 likes

zal ik er nog een prisma bijdoen

een Tissot PRX avant la lettre

16 likes

Toevallig had ik ook een Prominent vandaag!

Ik wist niet dat het Nederlands is!

12 likes

Zo oud ben ik niet. Ik ben een kind van de Casio reken-horloge-tijd.

1 like

ETA 879 vermoed ik, Lex

1 like

Twee bizarre horloges. Leuk om te hebben en… @fredpanarai1, ik zie een nieuw thema aankomen!

image

6 likes

Hele leuke Prisma. Rode wijzerplaat is altijd een extraatje. Nog in mooi staat ook.
Ik ben het met Alphons eens, lijkt mij heel erg jaren '70 met zo’n C-shape kast.

Wat een vondst voor dit thema. Echt nog nooit van gehoord. Staat dan wel weer gewoon in Mikrolisk.
Mooi horloge ook. Kastje nog wat poetsen en een mooi leren bandje er op… mmmm. Gave gepatineerde wijzerplaat en kijk eens naar die cijfertjes. Heerlijk. Zou ik zo dragen! Mooi stukje Peter!
En ook nog een mooie Plato. Heeft ook nog wat TLC nodig, maar de wijzerplaat is super met die art deco 12 en 6. We zien te weinig Plato’s. op HF. Er moeten er toch nog veel meer rondzwerven, ook in HF vintage collecties?
Dat Cordella en Prominent Nederlandse (handels)merken waren wist ik trouwens ook niet. Weer wat kennis erbij. Dank Peter voor je bijdragen.

Dat zou zomaar kunnen Alphons. Knap gevonden!
Het is vaak moeilijk om die kleine dames uurwerkjes te identificeren. Er staat vaak geen nummer aan de balanszijde en dit oudje was zo kwetsbaar dat ik haar niet wilde uitkleden om aan de wijzerplaatzijde te kijken of er iets opstond. Oude dametjes uitkleden is trouwens toch een iets te bizarre hobby voor mij.

11 likes

Ik voel een climerick aankomen😀

3 likes

Ik bedacht dat ik ook nog een andere mooie Monté had liggen, maar die woont niet in een theedoos, maar in zijn eigen Monté doosje op een andere plek met verzamelstukjes. Het mooie doosje was trouwens een geschenkje van @domega.

Deze mooie dresser dus. Voor de gelegenheid gefotografeerd met wat oud geld. En voor alle duidelijkheid: Er ontbreekt geen secondenwijzer. Hij hoort zo.

Hieronder volgt nog een héél apart horloge. Pure kitch, op HF door sommigen ook wel ‘shitter’ genoemd, maar te leuk om hier niet te laten zien. Dus wel.

Ook van het merk Monté voorzien. Een modern zakhorloge. Ik weet niet of deze Monté het zelfde bedrijf is als de Monté van deze firma:
image, want ik dacht eigenlijk dat de Fa. Koster niet meer bestond. Misschien is het merk overgenomen door deze toko, die ‘moderne zakhorloges’ on-line verkoopt.

Mijn exemplaar is daar niet gekocht, ik vond 'm een keer op een Rikketik beurs.
Het is een ding dat valt in de categorie ‘bizarre horloges’, maar ik vond 'm zó grappig dat ik 'm voor het hele lieve prijsje dat men er voor vroeg niet kon laten liggen. Het bizarre zit in het feit dat ie twee wijzerplaten heeft. Een witte aan de ene kant en een zwarte aan de andere kant. Day and night. Beide kanten kunnen onafhankelijk van elkaar ingesteld worden. Je zou 'm dus zelfs als een GMT kunnen gebruiken.
Ik denk dat het ding van Chinees fabrikaat is maar het mag van Ferry - denk ik - toch in deze rubriek omdat hier duidelijk sprake is van een Nederlands plakmerk. Dubbel geplakt! Op vóór èn achterkant.
Ik weet niet hoe ie open moet en dat ga ik ook niet doen, bang om iets te beschadigen, want het handgewonden klokje loopt uitstekend. Mogelijk op een gemodificeerd oorspronkelijk automatisch werkje, want je kunt 'm eindeloos opwinden zonder dat de veer blokkeert. Met zo’n 30 slagen loopt ie bijna 40 uur! Genoeg tekst, nu alleen nog wat foto’s.

Have fun!

12 likes

Haha Lex, je weet het mooi te verkopen. Maar je weet, ik ben de moeilijkste niet. En daar je DENKT dat het Chinees fabrikaat is, misschien zit er gewoon een Nederlands uurwerk in :wink:, voor deze ene keer dan omdat jou bijdrage in dit draadje super is :+1:

1 like

Mooie bijdragen van iedereen. :ok_hand::slightly_smiling_face:

Ik doe deze leuke Prisma met datumloupe er dan nog even bij.

Fijne nacht gewenst!:four_leaf_clover:

12 likes

15 likes

Voorheen nooit nederlandse horloges gehad, tot afgelopen jaar. Toen kocht ik er twee en ik ben voornemens later dit jaar nog een Pellikaan te kopen.
Nu heb ik de Staudt praeludium en een Pellikaan flying dutchman II. (Die laatste staat te koop)

16 likes

Mijn Hollandse jongens:
Pontiacs ( slechts een deel ervan)

Prisma’s

Remova( uit Maastricht, ook van de glaasjes)

En niet te vergeten Elka!

12 likes

:rofl::rofl::rofl::rofl:

1 like

Nog een Nederlands horloge: Siebel Time. Dit horloge kreeg ik twee jaar geleden voor mijn verjaardag. Ik heb toen ontzettend zitten klooien met die meshband.
Siebel Time is door siebel in, ik meen 2016, ingezet als eigen merk. Een succes is het niet geworden: inmiddels is er nog één model te koop (namelijk deze), en die is zwaar afgeprijsd.
Na twee jaar horloge ervaring heb ik wel wat aan te merken op dit horloge: het logo is te groot en de wijzers zijn te klein en te ielig. Toch: de wijzerplaat is mooi en hij ligt perfect om mijn pols.
Het is uiteraard een plakmerk.

9 likes

@fredpanarai1 gaf mij de tip om net even iets meer te vertellen over het zakhorloge van A.D. Overstrijd uit Rotterdam (bericht 381). Goed idee!
Andre David Overstrijd was de oprichter van een horlogewinkel in Rotterdam op de Hoogstraat. In 1921 werd de zaak overgenomen door zijn 2 zoons, Alfred en Louis, die de naam ‘A.D. Overstrijd’ bleven voeren.
De zaak was vertegenwoordiger van zeer gerenommeerde uurwerken zoals o.a. Patek Philippe, Lange & Sohne en IWC. Onder eigen merk lieten de heren in Zwitserland zakhorloges vervaardigen met daar in een CYMA uurwerk. Ik heb, nadat ik een boek over de Rotterdamse oorlogsgeschiedenis had gelezen met daarin een stukje over de getroffen winkels in de Hoogstraat, gezocht op veilingen naar een horloge van A.D. Overstrijd. Als Rotterdammer en horloge liefhebber vond ik dat een goed idee.
Het horloge heeft in april 1926 nog een service beurt gehad, die datum staat nog leesbaar in de kast gegraveerd. Hoe oud het horloge exact is weet ik niet.
Rotterdam werd op 14 mei 1940 getroffen door het Duits bombardement waardoor de zaak verloren ging. Even werd de zaak nog op de Nieuwe Binnenweg voortgezet maar voor de 2 Joodse broers loopt het verhaal triest af en dat kan je hier lezen: www.joodserfgoedrotterdam.nl/overstrijd-uurwerken/

13 likes

Over dit horloge kan ik niet veel vertellen, maar wel over mijn Elka rattrapante.
Dit zakhorloge werd gebruikt om bij Fokker vliegers op te leiden vlak voordat de tweede wereldoorlog uitbrak.
De letters R.S.L en V.93 geven aan van welke vliegenier dit horloge was, de gemarkeerde streepcode op de buitenring van de wijzerplaat was vermoedelijk bedoeld om te lossen (bommen) na een bepaalde tijd vliegen met een bepaalde snelheid.

Mijn vader had mij wel eens iets verteld over markeringen op een horloge om als zodanig op de juiste tijd de bommen te lossen, hij was vliegenier waarnemer op de catalina en Dornier vliegboten gedurende de WII in Indonesie. Wel werd er door de MLD (Marine Luchtvaart Dienst) indertijd het horlogemerk Mido voorgeschreven.

Misschien interessant om eens op internet uit te zoeken van wie dat Elka zakhorloge is geweest.
dixi

15 likes

Volgens mij is dit ook Nederlands fabrikaat :grin:
Draag hem alleen nooit, dus als er een liefhebber is :sunglasses:
vond hem destijds wel grappig, maar is redelijk aan de zware en grote kant. :grin:

7 likes

Ik heb ook nog een Harald Maas met Miyota automaat en full lume dial.

PSX_20240503_114926

7 likes