Die is mooi geworden zeg, kan zo door voor het volgende jubileum
Wat heerlijk om te lezen en te bekijken. En wat een prachtige horloges zag ik voorbijkomen. Dank je wel, Lex.
Ja, Jan, die mis ik zelf ook. Maar omdat ik geen enkel exemplaar van Elka / Kiek in mijn collectie heb staat ie ook niet in dit overzicht. Ik heb alleen getoont wat ik ook werkelijk in mijn bezit heb. Je komt niet vaak Elka’s tegen, zeker niet in een goede staat. Maar wie weet vind ik er nog een keer eentje.
Leuk zijn die he? Heb ik ook nog op mijn verlanglijstje staan!
Lasita. Zeer ten onrechte bijna vergeten merk, hoewel nog steeds nieuw te koop, maar vrijwel alleen goedkope Quartz horloges van op zijn best Japans, maar ik vrees Chinees fabrikaat.
Die van jou is een echte, zo te zien. Mooi!
het was het “goedkope” merk van de Belgische tak van de firma Kinsbergen.
Wanneer ze het merk van de door @Lexaf getoonde eigenaar hebben overgenomen weet ik niet.
Later, nadat Kinsbergen Amsterdam de firma Henri Jullien had overgenomen, zijn er horloges gemaakt met het merk Union Lauréat op de wijzerplaat. Zeg maar twee vliegen in één klap.
Hier Union Ancre: stukje Amsterdamse horlogegeschiedenis - 14 van Maurits heb ik ooit iets over Henri Jullien geschreven
Hier geen horloge van het merk Union maar een sleutelhanger met AK HJ erop.
A.Kinsbergen Henri Jullien
Een goodie uit de jaren zeventig van de vorige eeuw.
Een merk dat hier nog niet genoemd is en waar ik geen horloge van heb is Plato.
Maar @Scudo heeft er tenminste één en misschien heeft @Emdee die kleurrijke duiker nog.
Importeur van de horloges/eigenaar van het merk was de firma Hart die gevestigd was in het Hirschgebouw op het Leidseplein.
De firma Hart importeerde ook het Zwitserse merk Borel.
Op de middelbare school zat ik enkele jaren in dezelfde klas als de dochter van de heer Hart.
Veel hebben we niet met elkaar gesproken en in ieder geval nooit over horloges
Er hoort natuurlijk een foto’tje bij van enkele Pontiac horloges
Een van mijn favoriete modellen de Hydraulica 20 in de uitvoering met de speciale urenwijzer en de lollipop sekondenwijzer
Een Gulfstream met blauwe wijzerplaat
En een gouden MP52 (uit 1952) helaas nog zonder band omdat ik nog geen passende vrouwelijke pushpins gevonden heb.
ik ben ook wel een fan van pontiac,
deze heeft wel iets apart, één van de laatste automaten die het merk heeft uitgebracht,
Tip: Zet als je de titel aanpast naar een nieuw thema ook even het berichtnummer waar ‘deze week’ begint erbij. Dat maakt duidelijk wanneer er weer een nieuw thema is gestart. Dus in dit geval even “(vanaf berichtnummer 251)” toevoegen …
Doe er je voordeel mee.
Thanks, aangepast
Ha Lex, leuk dat jij ook meedoet . De eerste thema weken deed ik in “wat dragen wij vandaag”, begon toen eerst met de Seiko week, daarna Citizen, Orient en Tissot week. Tot een HF lid vroeg of het niet leuk zou zijn hier een apart topic van te maken. Dus ben begonnen met de duikers en nu dus Hollandse horloges. Bewust niet gekozen om gelijk van kiet te gaan met de dure merken, zodat zoveel mogenlijk leden (die het leuk vinden) mee kunnen doen.
Heb je nog de NA van Petra gezien, ik had een mooie Amphibia. Enfin ga maar eens kijken bij de NA van Petra .
En precies zoals ik verwachtte, zou je met de Palerma/Palermo de Mikrolisk raadplegen En zo zie je maar wat 1 letter verschil, een Italiaans horlogemerk toch weer een Nederlands merk wordt
.
Ik wilde eerst mijn stipto, welke ik van jou gekregen heb hier plaatsen, toch nog maar eens gelezen wat jij erover schreef. Niet Nederlands maar Zwitsers. Dus toen maar begonnen met de representors. Mijn Commodoor horloge is door een ander lid meegenomen, samen met die Ascot waar jij mij bij Rikketik op wees.
Heb echter geen foto van de Commodoor dus kan hem ook niet plaatsen, vraag mij af of dit ook echt een Nederlands horloge is. Je weet was mijn eerste horloge uit de Kijkshop, verder heb ik alleen veel horloges van @Brunmontagne ontsproten uit het brein van Pascal .
Je weet dat ik niet zo thuis ben in de vintage horloges en zeker ook niet in die vanuit Nederland. Dus jou bijdrage was zeer leerzaam voor mij. Gelijk opgeslagen natuurlijk , een aantal merken kon ik wel zoals de Indus, Lincoln (volgens mij heb je die van mij, klopt dat?), Union, Pontiac en natuurlijk ook de Prisma. Die laatste heeft Assie in haar box
.
Zoals ik al schreef, zeer leerzaam en misschien als ik later groot ben, dat ik ook vintage ga verzamelen
Nogmaals dank voor deze uitgebreide info en stukjes geschiedenis En natuurlijk niet te vergeten al die mooie foto’s, piece of cake gezien jou achtergrond
Jesus, je maakt mij aan het twijfelen. Is het nu Lex of Alex, ach whats in a name. Alleen Lex/Alex kan hier duidelijkheid over geven
En vandaag natuurlijk ook weer mijn bijdrage, de representor met een tijgeroog wijzerplaat. Moet je echt om de pols zien, zo mooi dat die is .
De week vandaag doormidden gezaagd, nog 3 dagen dit thema.
Zondag zoals altijd vrije keus en maandag weer een nieuw thema.
Verder iedereen nog een fijne dag, en ook morgen nog lekker genieten van het zonnetje
Vorig jaar mee gedaan met de HFLE 2024, de Dufeau x Aristo. Dufeau is inmiddels alweer een tijdje in Nederlandse handen, ik ben bezig met een aantal ideeën uit te werken voor een nieuwe serie. Hierbij nog een plaatje van de meeste recente Aristo x Dufeau:
Ik heb hem om je pols gezien: prachtige wijzerplaat.
Mooi hoor. Jammer dat die niet de HFLE 2024 is geworden.
Zo Lex dat is weer een ouderwets “hoorcollege “ met heel wat leermomenten …dank !
likes zijn op, dus