Horloges herkennen en het boxershortgevoel

Ik raakte wat aan het mijmeren nadat ik vanochtend de HF-inkoopactie Invicta 1953 uit 2020 (toch?) met de post had binnengekregen, die ik van een forumlid had overgenomen (dank @nitram). Ik was eigenlijk te laat lid geworden van HF om aan de inkoopactie mee te doen. De bedoeling van de overname was en is voornamelijk om te dienen als stand-in voor situaties waarin ik mijn sub-date 1680 liever niet draag (klussen, sporten, uitgaan etc.). Ik heb eigenlijk al wel een hele serie van dergelijke stand-ins, maar de 1953 spreekt me ook wel visueel aan en kostte weinig, dus waarom niet. Ik wil het verloop van mijn gemijmer graag met jullie delen. Misschien vind je het leuk om te lezen en anders ga je naar een ander topic.

Als het om het risico van beroving of diefstal gaat, verminder je dat dan werkelijk door een goedkope hommage te dragen? Kan een boef het verschil zien? Zou hij iemand of het horloge met rust laten wanneer het in feite om een hommage of zelfs een nepper zou gaan? Ik vrees van niet. Ik kan in ieder geval van enige afstand zelden een echt horloge onderscheiden van een hommage, laat staan van een nepper, ondanks mijn interesse en opgedane kennis. Mijn kennis gaat bovendien ook niet zo ver dat ik (zonder internet en een loep te gebruiken en mogelijk zelfs dan nog niet) door slechts van dichtbij te kijken een echt duur horloge zou kunnen onderscheiden van een betere Chinese nepper.

Hierdoor bedacht ik me ook hoe weinig ik kan zien en herkennen van de horloges die de mensen dragen die ik tegenkom. Dat vind ik altijd jammer, maar ik vind het in de meeste gevallen ongepast mensen er zo maar naar te vragen wat ze dragen. Dat is een van de redenen dat ik HF zo leuk vind, al die close-up foto’s die langskomen! Ik heb daar de afgelopen 2-3 jaar, sinds ik lid ben van HF, meer van geleerd dan in de 25 jaar horlogehobby daarvóór, of van etalagestaren of de talloze bezoeken aan de Rikketik.

Ik verbaas me ook vaak over de zekerheid waarmee mensen beweren horloges van BN’ers tot het referentienummer nauwkeurig te herkennen op foto’s en screenshots. Ook ik ga er natuurlijk wel van uit dat een echte ster die tonnen per jaar verdient niet snel met een hommage of nepper om in een TV-programma zal verschijnen. Dergelijke sterren zullen ook eerder herkenbare iconische horloges dragen als Daytonas, Royal Oaks of Nautilussen. Maar zullen minder bekende mensen als ze op TV komen wel dergelijke modellen dragen? Als ik af zou mogen gaan op bepaalde berichten hier op HF wel, maar ik twijfel daar erg aan. De mensen die ik in real life tegenkom dragen never nooit dergelijke dure horloges. Nou kom ik ook nooit sterren, rappers, profvoetballers of andere BN’ers tegen en heb ik ook weinig of geen geslaagde zakenmensen of mensen met oud geld in mijn kennissenkring. Ik kan in ieder geval op vage foto’s geen Datejust onderscheiden van bijvoorbeeld een vintage Bulova die er nogal op lijkt, en ook kan ik dan de ene chronograaf gewoonlijk niet van de andere onderscheiden.

Voor het lezen van bepaalde opschriften op wijzerplaten van horloges heb ik al een tijd een leesbril nodig, en dan moet ik het horloge nog maximaal 20cm voor mijn ogen hebben. Die afstand had ik daar ook al voor nodig toen ik nog geen leesbril nodig had. Op een halve meter van het horloge kan (en kon) ik zelden nog iets lezen op de wijzerplaat, met of zonder bril. Dat maakt rondsnoeren op de Rikketik voor horloges bijvoorbeeld best frustrerend (gelukkig ben ik ook geĂŻnteresseerd in klokken). Op zijn hoogst kan ik dan nog aan de vorm van de merknaam iets menen te herkennen. Van meer dan een meter kan ik ĂŒberhaupt niets meer herkennen van de wijzerplaat, anders dan de kleur, of het horloge een datumvenster heeft en sĂłms de vorm van de wijzers en of de secondenwijzer (als het een grote centrale is) glijdend of tikkend loopt (en dus of het waarschijnlijk een mechanisch of quartzuurwerk heeft). Natuurlijk kun je van grotere afstand vaak wel zien of de kast metaal- of goudkleurig is, of het horloge een duiker is (aan de duikring en eventueel crownguards) of het een chronograaf is (extra pushers en subdials) en of het glas een datumpukkel heeft (Rolex, echt, dan wel nep of hommage). Maar gewoonlijk moet ik een horloge echt voor mijn neus gehouden krijgen of ik moet de drager vragen wat hij voor horloge om heeft, voor ik weet wat voor merk en model het is en of het werkelijk is wat ik eventueel had bedacht.

Hoewel ik er wel in geïnteresseerd ben wat andere mensen dragen kom ik daar dus zelden of nooit achter, in ieder geval niet door alleen te kijken, maar ook turen naar een horloge van een ander vind ik ongepast. Ik ben er al blij mee dat ik gelukkig meestal wel kan zien of het een klassiek horloge is of een smartwatch :blush:. Omgekeerd mag ik er denk ik van uitgaan dat andere mensen niet zullen herkennen wat ik draag, als hen dat sowieso al iets uitmaakt. Dus, ‘status’ speelt wat mij betreft geen rol van betekenis bij het hebben en dragen van horloges, want ik loop er (buiten HF) niet mee te pochen of te showen. Ik zal vanwege de mogelijke risico’s eerder proberen vóór me te houden dat ik een ‘echte’ draag, dan dat ik dat wil laten zien. Het is dus meer wat ik het boxershort-gevoel noem: ik vind het prettig om te dragen en het geeft daarom mijn zelfvertrouwen een boost ondanks dat niemand het kan zien.

Dat gevoel kan ik overigens net zo goed krijgen van het dragen van een vintage Velona, een Seiko 5 die ik mooi vind, of een bruikbaar horloge dat doet denken aan een veel duurder origineel tegen een fractie van de prijs. Als de echte 1680 niet zoveel onbetaalbare gevoelswaarde had omdat ik die heb overgenomen van een goede maar inmiddels overleden vriend, zou ik die zelfs al lang hebben weggedaan, omdat het kapitaal wat er in zit onvoldoende meerwaarde zou geven boven het dragen van horloges uit mijn verzameling met weinig of geen waarde.

18 likes

Boeven houden van mooie dingen. Boeven houden ook van luxemerken. Boeven zien van ver of iets echt of nep is, vaak beter dan een niet-boef-liefhebber. Want ja, onpopulaire mening misschien maar boeven zijn ook ‘gewoon’ liefhebbers. Soms meer liefhebber dan je zou verwachten. Stopt hen echter niet van boevendaden. (Integendeel).
Een boef ziet dus van om de hoek al dat je een Invicta dan wel een Rolex om hebt.
Spreek uit ervaring maar ben zelf (verre van) een boef.

2 likes

T wordt tijd dat boeven slechtziend worden :frowning:

1 like

Ik weet minstens van één geval waar iemand is doodgeschoten om z’n Rolex wat achteraf een nepper bleek te zijn (de boeven zagen het in dit geval dus niet).

Alle boeven die ik ben tegengekomen in mijn tijd als portier waren vooral geïnteresseerd in status en “respect” (vooral ontvangen, niet zozeer geven). Het enige wat ze interesseerde aan het horloge was het merk en de prijs.

6 likes

De gelegenheid maakt de dief en niet zijn verstand van horloges

2 likes

Veel succes dan voor ze, in het uitgaansleven, wat niet zelden slecht en/of flitsend danwel gekleurd licht herkenning bemoeilijkt
 Het lijkt me stug dat ze in dat soort omstandigheden een echte Rolex van bijvoorbeeld een Pagani Design “hommage” kunnen onderscheiden. Al denk ik dat het gemiddelde HF-lid niet zo heel veel in discotheken of kroegen rondhangt :wink:

2 likes

Dit is Boef met een horloge :sweat_smile:

Mooie filosofisch ‘stream of consciousness’ verhaal. Met plezier gelezen.

Dat deed mij aan het volgende denken.

Ik ken er ook niet zoveel, maar een goede oude vriend die ik al meer dan 40 jaar ken is / was wùl een zeer geslaagd zakenman. In de vele jaren dat ik met hem omging en met hem gewerkt heb viel mij op dat hij altijd al die jaren dezelfde Rolex om de pols had. Ik weet niet zoveel van Rolexen, maar het was zo’n goudkleurig ding met een fluted bezel.
Een beetje zoiets als dit:
image
Een Datejust denk ik. (Plaatje van het web gepikt van de Amazon site)

Op een zeker moment liep een gesprek wat ik met hem had zo, dat ik hem vroeg:
“maar die Rolex die jij altijd draagt, hoe lang heb je die nu al?”
Hij glimlachte, deed 'm af en gaf 'm mij in handen. Hij zei:
“Ik heb geen idee, al heel lang, ik heb hem minstens 20 jaar geleden eens in Singapore gekocht op een zakenreis. Kostte een paar tientjes. Hij doet 't al die jaren nog steeds goed, nooit meer een andere gehad. Prima dingen die Rolexen. Loopt altijd gelijk, er moet alleen om de paar jaar een nieuw batterijtje in”.
“Paar tientjes? Nieuw batterijtje? Laat nog eens goed zien?”
En ja hoor, een per seconde springende secondenwijzer
! Verder uiterlijk alles zoals 't moest zijn. De typische Rolex caseback, de tekst op de wijzerplaat, alles leek te kloppen. Maar het klopte dus helemaal niet!
Daar zat mijn vriend ook niet mee. Hij was al vele jaren tevreden met zijn horloge. Rolex?
“Zijn die niet heel duur tegenwoordig? Blij dat dit geen echte is dan. Ik zou me geen raad weten met zo’n duur ding om”

Zo zie je maar. Status? Welnee! Veel geld? Hij wel, maar zijn horloge niet dus. Nepper? Ohh ja?
“Heeft iemand je ooit gezegd dat je een nepper droeg?”
“Nee maar ik heb daar zelf ook nooit over nagedacht”

Dit gesprek (of ongeveer zo, wat ik me ervan herinner) hadden wij zo’n 10 jaar geleden.
Mijn goede oude vriend s nu 94 en hij draagt zijn Rolex Belaser nog elke dag. Van mij mag ie.

Cursivering van mij. Briljante uitdrukking!
Ik heb geen idee wat mijn oude vriend voor onderbroeken draagt, maar aan zelfvertrouwen ontbreekt het hem nog steeds niet en wat zijn horloge betreft heeft ie kennelijk geen boost nodig!

8 likes

Ik ben zeer goed bevriend met een Nederlandse miljardair, self made, en die draagt geen horloge of soms een Garmin smartwatch

1 like

Volgens mij is de belangrijkste graadmeter voor de potentiĂ«le “boef” het pakketje er omheen. Dus, de auto + kleren + voorkomen bepalen de graad van “echtheid” van het horloge. Gaat niet altijd op, maar geeft waarschijnlijk vaker een indicatie dan je denkt.
Persoonlijk geloof ik wel dat je dat eerder gaat zien dan het verschil tussen “Rolex” of “Pagani” op de wijzerplaat.

2 likes

Wat men er ook van vindt, het is wel een eerlijk verhaal en leuk om te lezen :smiley:.

Daarnaast heb ik geleerd om een duur horloge gewoon onder je overhemd/ trui enz. te dragen. En anders gewoon een goedkoop horloge om als je een blokje om gaat, geen risico nemen zou ik zeggen :ok_hand: :wink:

1 like

Als je er een beetje oog voor hebt is heel snel in te schatten of een horloge waardevol is of een ‘run of tge mill’ iets. Mijn vriendin had niets met horloges voor ze mij kende, nu kan ze in een oogopslag wel herkennen of het iets speciaals of duurs is.
Zelf een collega gehad die trots zijn Rolex wilde showen. Uit beleefdheid maar gezegd dat het een mooi horloge was. Hij gaf met enige trots toe dat het een goedkope nepper was. Hij had alleen niet verwacht dat ik ‘weet ik’ zou antwoorden. Het was een vrij nette imitatie, maar toch snel genoeg te herkennen.

1 like

Ik denk dat dat voor de meeste mensen geldt hoor, ik denk dat zelfvertrouwen uit andere dingen voorkomt dan uit wat je om je pols draagt.

1 like

Ik spot regelmatig horloges in het wild, over het algemeen kan ik ook vrij goed de specifieke referentie onderscheiden. Of het een echte of een (goede) nepper is, dat is vanaf een afstandje niet te doen.

“Boeven” kijken daarom niet alleen naar de pols maar kijken vooral naar het totaalplaatje, een jongen van 19 met een hoop schreeuwerige kleding aan en een two-tone rolex om de pols
90% dat ie nep is.

Een klassiek geklede man van 50 met een Daytona om de pols
 90% zeker dat ie echt is.

Het is dus veiliger om met je dure horloge en oude vodden aan naar buiten te gaan, dan met een nepper in een mooi pak.

3 likes

Daarnaast kijken boeven tegenwoordig ook wat je allemaal op Instagram post. Ben ik boef, en heb ik een klant voor een patek met kalender, ik weet waar ik die kan halen :thinking:. Iedereen vind het leuk om zijn pareltjes te showen op Instagram. Maar dat maakt een potentiële diefstal wel makkelijk.

2 likes

Betekent dus feitelijk wel dat je alleen uit uiterlijke omstandigheden een vermoeden afleidt of een horloge echt is of niet.

Ik ben 57 en niet schreeuwerig maar redelijk klassiek gekleed. Dat betekent dus ook dat ik een nepper zou kunnen dragen en die door moet kunnen laten gaan voor een echte :wink:

Brilletje erbij, niets aan de hand. Als ik te lang aan het turen ben, vraag ik het gewoon.
Als iemand iets bijzonders draagt, is mijn ervaring dat er dan vaak een leuk gesprek volgt.
Overigens maar zelden dat ik dan de tegenvraag krijg wat ik “om” heb.

Verder draag ik alles door elkaar en in beginsel overal naar toe.
Ik sta overigens niet aan de bar met een opgerolde mouw duidelijk mijn Rolex te showen.
En ook vind je mij niet in kennelijk staat verkerend midden in de nacht in een steegje met een blinkende Breitling om.

Normaal doen en wat kansen verkleinen, maar je blijft een risico lopen.
Ze kunnen ook mijn auto jatten maar dat betekent nog niet dat ik in een Audi of erger ga rijden :slight_smile:

1 like

De allernieuwste rolex neppers uit China, zijn zo goed gemaakt dat zelfs de meeste “kenners,” niet zomaar op het eerste gezicht, zelfs niet op het tweede gezicht kunnen zien of het een echte is.
Deze kosten natuurlijk ook al behoorlijk wat euro’s :yum:

2 likes

Daarom zet ik dus never nooit mijn horloges op Instagram en Facebook.

2 likes

(Status-)Bonuspunten voor jou :grin: Die V&D dingetjes zijn gewoon leuk!