We lezen vaak over waterdichtheid, schokbestendigheid en “military grade” bij horloges, maar wie van ons heeft z’n horloge nu ECHT aan de tand gevoeld ?
Ik ben benieuwd naar verhalen, ervaringen en foto’s van horloges die het zwaar te verduren hebben gehad :
Duiken, hiken, vrieskou, woestijn, bouwplaats, of gewoon ongelukjes uit het dagelijks leven.
Wat hield stand — en wat niet?
Deel je ervaringen, merk op hoe verschillende materialen zich houden (staal, titanium, rubber, leer, keramiek…) Foto’s in actie zijn uiteraard meer dan welkom.
Ik trap zelf af hieronder
Afgelopen zomer heb ik mijn Seiko Turtle SRP777, meegenomen op een hike in Zwitserland. (Jungfrau Region) . Temperaturen schommelden tussen de 3 en 18 graden, veel regen en zelfs een paar keer flink nat geweest door een stortbui in de bergen.
Ondanks het zout, kou en water liep het ding als een zonnetje. De rubberen band werd wel wat stug, maar na een spoelbeurt met lauw water was hij weer als nieuw.
Ben benieuwd naar wie z’n horloge ooit écht op de proef gesteld heeft ? (bijv. diepzeeduik, bergtocht, werk in extreme hitte?) Laat maar komen de verhalen.
Ik heb een keer mijn Rolex aangehad tijdens een overleg waar de gemoederen best opliepen.
Gelukkig was er iemand in het overleg scherp en benoemde dat hij merkte dat de gemoederen opliepen. Iedereen nam even een kopje koffie en de sfeer was weer veel beter.
Pfiew, Dodged a bullet hoor. Maar een Rolex is als een tank, die kunnen deze situaties prima aan.
Iemand riep hier ooit (en kreeg veel bijval) dat mechanische horloges niet goed tegen trillingen en schokken kunnen en dat ze er op termijn van kapot gaan.
Omdat ik een nieuwsgierige en praktisch ingestelde vrouw ben, ben ik dan maar een wintertje gaan motorzagen en houthakken met een vijfje om de pols.
Omdat het kan, als het ware.
Dat vijfje doet het overigens nog prima.
Ik vermoed dat die iemand Zwitserse mechanische horloges bedoelde.
Niet perse een horloge, maar wel een kleine waarschuwing. Ik heb honderden duiken gemaakt - ook met Seiko SKX - en naar de woestijnen van Marokko geweest en ik kan aanraden om je horloges dan extra schoon te maken met zoet water en handmatig schoonmaken achter bezels.
Na Marokko heb ik een cameralens moeten reinigen voor €200. Dat zand en het fijnstof van Cambodja zijn echt killing voor mechanische apparatuur.
Dit is ijzererts achter de bezel van na het duiken bij Bali en Japan.