Heb zonet enigszins impulsief besloten om dit weekend een citytripje naar Sarajevo (Bosnië en Herzegovina) te maken.
Ik vroeg me af of er op horlogegebied iets is om in het oog te houden? Bestaan er Bosnische horlogemerken? Of andere zaken die interessant kunnen zijn?
Leuke stad voor een dag, doe vooral een dagtripje Mostar met de trein. Schitterende rit en landschap. Ik zat juist in Mostar en deed Sarajevo als dagtrip. Have fun!
Dat ben ik totaal niet met je eens, ik ben nu twee keer naar Belgrado geweest en vind het telkens fantastisch… goed, het is niet zo mooi als Boedapest maar de sfeer is fantastisch, het eten goed en bijna lachwekkend goedkoop, het uitgaan legendarisch en de mensen erg aardig. O en je mag overal roken! Dat is nog eens bijzonder!
Ze hebben alles in Belgrado. Stappen of Roaldr-en in Silikon Valley. Wandelen in Kalemegdan park. Een shitload aan dure zaken zoals Petite Geneve, Absolut time, Maestro…allemaal ter hoogte van het plein van de Republiek.
Of heb je het over het Belgrado van voor 1990?
Qua horloges isber weinig interessants. Er zal vast wel een dealer zijn die Rolex in zijn vorraad heeft, maar de prijzen voor voedingsmiddelen en dergelijke zijn de laatste jaren in Bosnië dusdanig gestegen dat zelfs de Aldi of Lidl goedkoper is (voor bepaalde producten). Tweedehands auto’s van 10 jaar en ouder zijn belachelijk duur vergeleken met NL en DE. Gebaseerd daarop vermoed ik dat horloges niet goedkoper zullen zijn dan elders.
Qua bezichtigingen is er meer dan genoeg te doen; kijk verder dan de standaardbezichtigingen zoals de plek waar Ferdinand gedood is en de oorlogstunnel onder het vliegveld. Google weet meer over de wat minder bekende must do’s / must sees in Sarajevo; ik kom er zelf niet vandaan.
Als je alleen op stap gaat in de natuur is het gewenst (neem ik aan als je je benen lief hebt) om niet teveel af te dwalen naar onbekend terrein, dit i.v.m. mijnvelden.
Let ook op je spullen, vooral als die zigeuners/Bulgaren/Roemenen achter je aan lopen of naast je staan. Laat je auto achter op veilige plekken met bewaking.
Uit jezelf niet nationalistisch uit jegens de Serviërs / Bosniërs / Kroaten (vooral in Mostar).
Mostar is het bezoeken ook waard. Het beste met verblijf in Sarajevo gecombineerd met een bezoekje met overnachting in Mostar.
Eventueel kan je ook besluiten om Srebrenica te bezoeken.
Bedankt voor alle tips! Op horlogegebied niets speciaals dus.
Ben vorig jaar ook al in Bosnië & Herzegovina geweest dus ik heb zowel Sarajevo als Mostar, Banja Luka al bezocht. De plek waar Ferdinand gedood is en de tunnel onder het vliegveld hebben we al bezocht (bovendien begeleid door een erg goede gids).
We gaan met het vliegtuig (mijn vriendin wilde nog 'ns een citytripje en de vluchten waren goedkoop dus was snel beslist ) maar dat wil wel zeggen dat we van plan zijn om in en rond Sarajevo te blijven.
Kortom ik berg m’n horloge-hoop weer op voor een andere trip en ga gewoon wat de toerist uithangen!
Banja luka is mooi, ja. Ik kom zelf uit Bosanska Gradiska en dat ligt in de buurt van Banja Luka. Als zij daar wat vriendelijker waren tegen andere mensen dan van Bosnisch-Servische afkomst, dan zou ik daar vaker komen. Zij leven daar nogal in het verleden en aanbidden nog steeds Mladic en andere Chetnik-beroemdheden (in slechte zin). Simpel volk.