Zoals elk jaar geniet ik van mijn zomervakantie aan het Gardameer, naast al het leuks/lekkers wat Italië te bieden heeft heeft deze regio ook een behoorlijke dichtheid aan juweliers die mooie horlogoges verkopen (als je aan het goede deel van het meer zit dan).
Rolex, Panerai, Ulysse Nardin, Tudor, Squale, Longines, Oris you name it, daar ligt het in de etalage.
Gisteren viel het me alleen op dat ik eigenlijk niets mooi vond, het ziet er allemaal zo goedkoop, glimmerig en speelgoedachtig uit. Nu heb ik dat ook als ik thuis bij de lokale juwelier de collectie Seiko Presage/Prospexen bekeek, maar dacht dat dat alleen aan nieuwe Seiko’s lag.
Zal dit dan liggen aan de spotjes die ze altijd boven de horloges hebben? Natuurlijk leuk voor juwelen en glimmertjes, maar mogelijk niet voor horloges?
Verlichting kan veel invloed hebben, mijn laatst aangekochte horloge mocht ik dan ook bij de deuropening van de winkel bekijken bij daglicht, scheelt echt!
Je bedoelt dat je een Rolex YM lookalike in bezit hebt van het merk Casio? Niks mis met een Duro uiteraard, ik heb er zelf ook één, maar ik doe niet net alsof ik een Rolex draag.
Ik stond in een multibrand-store op het vliegveld van Istanbul, en liep daar doorheen met @Hotseflots . In wezen lag er niks bij van m’n gading. Ik wil niet zover gaan dat het goedkoop, glimmerig of speelgoed-achtig uit zag, het zit 'm er meer in dat ik veel ontwerpen gewoon ergens wat belachelijk vind. Te groot is een doodzonde, maar ook gewoon details die me niks doen.
Grappig genoeg vind ik Seiko verre van de grootste boosdoener op het vlak van goedkoop of overmatig glimmend. Ik moet er wel bij zeggen dat ik dressy horloges die gepolijst zijn expliciet mooier vind dan allerlei gezandstraalde ellende die “tooly” over moet komen. Dat vind ik dan weer goedkoop.
Aan de andere kant heb ik minstens drie Grand Seiko’s, een Santos en een Reverso die allemaal glimmen als een hondelul in de maneschijn omdat ze gewoon heel erg veel gepolijste stukken hebben. Lekker!
Ach, er zitten me daar te veel Nederlanders en campinggangers. Het nabijgelegen Iseo meertje is rustiger, en het eilandje rond Monte Isola ook. Maar dan nog zou ik er alleen in het voor- of najaar naartoe gaan, want in de hoogzomer zit ik liever in Noorwegen. Evengoed, als ik in Verona ook zo eens om me heen keek waren de winkels wat… schreeuwerig.
De verlichting helpt niet, maar dat neemt niet weg dat m’n smaak heel erg gefocust is op bepaalde ontwerpen en stijlen. Dan ben je plotseling niet geïnteresseerd in alles wat buiten die kaders valt. Ik kan het waarderen dat een ander het mooi vindt, maar daar houdt het mee op.