Dat is precies de indruk die ik krijg bij de lokale Seiko en Citizen dealer in de etalage. Ik heb thuis een vitrine vol horloges, maar daar gebeurt dat niet. Waar hem dat precies in zit is een goede vraag waar ik geen antwoord op heb, maar ik herken het zeker.
Hoe weet jij dat? Daar zie ik ook spotjes boven, best kans dat ik die horloges in die etalage er ook als kermishorloges uit vind zien.
Misschien eens kijken in de etalage van de lokale opticiën dan?
Buiten de grote merken om, zitten er in Italië nog veel van die kleine familie juweliertjes.
En ja. Wat daar ligt dat blinkt nog al eens. ![]()
.
.
Om de een of andere reden spreken horloges in etalages me over het overgrote deel ook niet aan. Dit was een uitzondering, hij viel me meteen op in de etalage van de juwelier. Laat die nou net bij het pittoreske haventje van Limone aan het Gardameer zijn gevestigd…
Ik wijs mijn vrouw ook zelden op horloges in etalages die ik echt leuk vind. Daarom kreeg ik hem cadeau omdat het net die dag onze huwelijksdag was, ondanks dat ik had gezegd echt wel genoeg horloges te hebben…
Mijn conclusie is voorlopig dat de mensen aan de oevers van de Loire hun horloges online kopen.
Niet echt, maar ik weet wel waar ik naar kijk en ken het horloge/model dan wel. Leuk om naar te kijken, stap alleen binnen als ik ook echt iets wil kopen. En dan niet alleen met licht binnen bekijken maar ook bij daglicht. Nooit problemen mee gehad, maar als je echt iets wil kopen dan goed kijken natuurlijk.
Niet doorvertellen!! ![]()
Etaleurs zijn vakmensen van een uitstervende soort.
Gelukkig zijn er nog stylisten, maar in de basis gaat het bij juweliers al meteen mis, omdat ze meestal doen wat anderen ook al 50 jaar doen, met als “upgrade” hooguit LED. Vroeger keek ik in Italië ook graag naar horloges, maar dat deed ik destijds ook bij de Kijkshop. De winkelbeleving was anders, de etalage en verlichting hetzelfde.
Nu ren ik zulke etalages het liefst voorbij.
Afgelopen voorjaar ging ik met mijn vrouw naar Brugge en zij greep de gelegenheid aan om voor zichzelf op zoek te gaan naar haar eigen horlogesmaak. Zelf kiezen, dus vooral eerst kijken, kijken, niet kopen.
Het viel haar toen ook direct op dat de dure en betaalbare horloges op dezelfde wijze gepresenteerd werden, bij verschillende zaken. Zij was positief verrast door de Swatch Store. Om haar een beetje aan te sporen om het momentum te pakken, hebben we daar toen een Swatch gekocht, die ze vrijwel dagelijks draagt. Terwijl ze ook graag een Hamilton Ventura had willen passen, maar die viel af door het geglim in de etalage. En ze had toen meteen geen zin om te gaan passen. Dus ja: een etalage zoals je overal ziet werkt averechts imho.
Ik herken dat ook zeker. Vorige maand in Trier ook hele mooie gevulde etalages gezien. Helaas bleef het alleen bij kijken kijken niet kipen.
Waar wil je heen met dit topic? Is het al dan niet goedkoop uitzien van horloges door het licht spotjes in een etalage een forumdiscussie waard?
Wij zijn van dezelfde generatie. Misschien dat we andere verwachtingen hebben dan de Boomers voor ons en Millennials na ons. Volgens mij kijken wij sowieso minder naar prijskaartjes en merken, maar zijn we wel gevoelig voor look & feel.
We droegen tenslotte groen-paars gekleurde Fleecetruien, in een motief waarvan onze ouders zelfs een 2- én 3-zitsbank kochten en dat willen we nooooit meer!
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Nou eigenlijk wel, gelukkig herkennen genoeg forumleden wat ik bedoel. Daarnaast ook genoeg mensen die de bedoeling volledig missen…
Het zou toch zonde zijn om bepaalde merken/horloges volledig af te schrijven nadat je ze in het “echt” gezien hebt, puur en alleen omdat ze ongelukkig verlicht zijn in etalages.
Mischien, maar ik weet dat ik een black bay, of pelagos 39 om mijn pols mooi vind, maar in welke etalage van een juwelier ook, vind ik het een kermishorloge, zo zijn er nog meer.
Dat waren nog eens tijden…die gekleurde fleece truien had ik natuurlijk ook. Ik mis de 90’s wel…gouden tijden voor een puber.
Ik ook ![]()
100 procent eens
Misschien moeten we onze eigen Xennial GTG organiseren. ![]()
Lekker samen zeiken over etalages
Xennial, die kende ik nog niet! Mooie term. ![]()