Beetje teveel van het goede inderdaad ![]()
Misschien dat het in de etalage getoonde product er heel anders uitziet onder LED-licht dan onder ouderwetse gloeilampen of halogeenspotjes?
Het valt mij altijd op dat de briljant in m’n pinkring (erfstuk) veeel mooier oogt in zonlicht of onder een gloeilamp dan in LED-licht. LED heeft maar een beperkt spectrum….
Leuk plaatsje hè ![]()
Dit verhaaltje maakt het misschien duidelijk…
https://energylight.net/why-energy-light/blog/what-is-wrong-with-the-led-spectrum/
Net drie weken Vietnam gedaan. Daar heeft nagenoeg iedere winkel alle horloges helemaal in de folie…
Alleen de bovenkant markt boutiques niet.
Wil je passen halen ze heel vriendelijk eerst alle folie er voor je af.
Juweliers, en de gemiddelde (winkelcentrum) juwelier in het bijzonder, moeten het hebben van de combinatie sieraden en horloges qua omzet. De etalageruimte (en vitrine ruimte binnen) wordt voor beide gebruikt. Om flexibel te zijn zit er geen verschil tussen. De verlichting is ontwikkeld voor het optimaal tonen van sieraden en nog specifieker edelstenen. Kijk maar eens naar het verschil tussen een diamantring in daglicht en onder een goede spot. Je gaat van (bijna) een stukje glas naar een steen vol reflectie en prisma werking. Dat fonkelen verkoopt. Dat het bij horloges net wat minder werkt is dan de trade-off.
Dat stoort mij dus veel meer. Vooral bij die winkelcentrum juwelier zie je dat. Bij de goedkopere horloges. Etalages met wel 50 horloges per display. Dat helpt niet om een horloge er bijzonder en waardevol uit te laten zien. En de details vallen al helemaal weg dan natuurlijk. Wel verklaarbaar overigens. Net als winkeloppervlakte moet iedere m2 etalageruimte omzet genereren. Hoe goedkoper het horloge, hoe meer je er moet verkopen per maand en hoe meer voorraad je nodig hebt om dat te doen. En die moet je ergens tonen ![]()
De getoonde etalages vol dure horloges in Azië zijn van een andere categorie trouwens. Als ik het goed begrepen heb werkt het daar anders en bekijkt men graag de details van grote drukke voorstellingen. Of de m2 zijn gewoon erg duur
![]()
LED is belabberd meestal. Voor etalages werd altijd halogeen gebruikt met van die reflectie/refractie spotjes
Nou ja, niet per se goedkoop. Maar ik moet best vaak goed kijken om te zien naar welke(e) model(len) ik precies sta te kijken, omdat ze er zo anders uitzien dan de (ook zelden gunstige) renders of (vaak wel fraaie) foto’s in (online) vakpublicaties die ik dan eerder zag.
Jazeker. Palma de Mallorca bijvoorbeeld is een feest op vlak van horlogewinkels. Dankzij de aanmerende cruiseschepen. Er is zeker ook minstens 1 2dehands shop met een etalage die onwijs is.
Zeker !
Jesus wept!
Haha. Veel herkenbaars in dit topic.
En een topic dat ik ooit ook wel eens had willen starten.
Heb ook weinig met de doorsnee horloge etalage.
Zeker met teveel horloges onder teveel lichtjes en met van die prijskaartjes die je dan - wellicht niet toevallig - net niet kan lezen.
Ik zie Longines in het topic voorbij komen, die hadden dan weer een hele leuke boutique in Wenen, die zoog me echt naar binnen. Veel natuurlijk licht en veel plaats voor de horloges.
Ben ook van ‘79, wat @Cav schrijft houdt voor mij misschien wel verrassend veel steek.
Net even een foto gemaakt van één van de betroffen eralages. Er zit inderdaad een rij LEDjes boven. Wel leuk dat ze twee displays van Venetianico hadden daar. Het glimeffect doet het op die wijzerplaten dan wel leuk.
Zoals gewoonlijk zie je op foto’s weer een boel minder dan in het echt.