Horloges met een micro rotor

Tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe aanwinst stuitte ik op de wondere wereld van horloges met een micro rotor uurwerk. Nou was ik wel op de hoogte van het bestaan daarvan maar had mij er niet eerder in verdiept.

Zo kwam ik er achter dat Universal Genève de eerste was die een micro rotor uurwerk patenteerde. Dit vooral ingegeven door de strijd om een zo dun mogelijk automatisch uurwerk te maken. De rotor ligt namelijk in het uurwerk en niet zoals bij grote rotors op het uurwerk. Beetje simpel gezegd maar jullie begrijpen mij wel.


Calibre 1-69 van Universal Genève

Büren kwam op datzelfde moment met de Super Slender. Met een hoogte van 4,15mm slechts 0,05mm dunner dan de Calibre 1-69 van Universal Genève.


Foto van @acour_jeroen, heb je deze nog in bezit?

Ook Piaget was een micro rotor pionier met het slechts 2,3mm dikke calibre 12P.

Er worden maar relatief weinig micro rotor uurwerken gemaakt. Waarom vroeg ik mij af. Belangrijkste reden lijkt de complexiteit die dit type uurwerk met zich meebrengt. Doordat de rotor in het uurwerk ligt, moeten alle andere componenten eromheen geplaatst worden. Bijkomende consequentie is natuurlijk dat de diameter van het uurwerk ook toeneemt.

Verder is een kleine rotor een stuk inefficiënter dan een grotere rotor. Kracht × arm, vraag maar aan Archimedes. Heb ergens gelezen dat het zelfs niet zou lukken om de veer helemaal op te winden. Ik neem aan dat dit consequenties heeft voor de gangreserve maar kan mij niet voorstellen dat dit een reden is voor het weinige aantal horloges dat met dit type uurwerk is uitgerust.

In de loop der jaren zijn er verschillende horlogemaker geweest die zich gewaagd hebben aan de micro rotor. Bekend is het calibre 240 van Patek Philippe :heart_eyes:

Een aantal andere horloges die tijdens mijn zoektocht voorbijgekomen zijn en die ik erg mooi vind heb ik hieronder gezet.

Chopard 1860 (calibre 96.03-L)

De Parmigiani Fleurier Tonda 1950 (calibre PF702)

De Slim d’Hermes (calibre H1950)

Ben benieuwd wat jullie van horloges van micro rotor uurwerken vinden. Hebben jullie er een in de collectie, laat ze dan vooral zien.

Voor mij lijkt dit de perfecte combinatie van de voordelen van een automatisch uurwerk en de visuele pracht die door de veelal aanwezige zichtbodems te bewonderen is.

55 likes

Prachtig stukje techniek wat ik graag zou bewonderen. Ook hele mooie horloges in je post, ik lust ze wel :slight_smile:

3 likes

Microrotors zijn heel gaaf en doen de aantrekkelijkheid van een automatisch uurwerk zeker ten goede, ipv veelal saaie grijze rotors die 75% van het uurwerk bedekken.

Bulgari Octo Finissimo mag er ook nog wel bij overigens :wink:

7 likes

Voor dat probleem zijn er andere oplossingen: handopwinder of een automaat met een dichte achterkant :wink:

2 likes

Ja tof, wel een relatief kleine rotor gezien de grootte van het uurwerk.

7 likes

Nee. Vrij snel, binnen het forum, verkocht. Wel spijt van.

1 like

Mooi, heb er eentje. Wel in een leuke uitvoering met 33 jewels. Zo kom je ze niet vaak tegen.

7 likes

9 likes

Maar zit daar wel een ‘micro’ rotor in??

1 like

Hen twee polerouters met microtor. Ik ben flink weg van het mechanisme. Het zijn platte automaten. Slank en sierlijk.

Ik heb de neiging om automaten te handwinden als “zenuwtrek”… dus gangreserve heb ik nooit getest. De horloges zijn inmiddels ook oud… dus of het nu nog een goeie performance check kan geven weet ik niet.

3 likes

Bij mijn weten wel. Ubels heeft ooit aan de zwarte gewerkt.

1 like

Is maar een flauw grapje, als in benieuwd naar de foto’s van de uurwerkjes ipv de voorkant.

2 likes

10 likes

7 likes

Drooooool

1 like

Idd :drooling_face:

Daar mogen uiteraard plaatjes van gepost worden.

Heb vandaag die Polerouters al een keer of 5 gepost. Ben @RLC niet… dus zit door mijn foto limiet heen. Heb ook geen mooie foto’s van t movement.

Online foto van t movement.

En…

Met een ander movement. Moet even kijken of ik daar een foto van heb.

9 likes

Heuer cal. 11 chronograaf heeft ook een (Buren) microrotor uurwerk.

3 likes

Zenith/ Movado hebben het UG uurwerk ook gebruikt.

1 like