Horloges met een micro rotor

Haha, ik lees niet alles dus mij was het nog niet opgevallen. Wel goed dat je er zo over nadenkt :wink:

Mooi horloge trouwens :ok_hand: jammer dat dat uurwerk achter een deksel zit.

1 like

Ergens wel… Ergens vind ik het ook wel weer mooi. Ben geen grote fan van zichtbodems.

Epsa kasten Met persdeksel gaan lastig open…

1 like

Wat is eigenlijk het nadeel van de micro rotor? Kwetsbaarder?

2 likes

Ik krijg er altijd jeuk van als iemand zegt dat iets het niet waard is en daar een heel filmpje aan ophangt. Als hij voor de helft ging was het zeer waarschijnlijk ook niet goed.

1 like

Conclusie was geloof ik juist wel dat het horloge het geld waard was. Met name omdat RM met iets nieuws kwam wat in de traditionele Zwitserse markt nog ontbrak.

De calibre 11 horloges (vanaf 1969) behoren tot de eerste automatische chronografen. Op het uurwerk met de Buren microrotor werd een chronograaf module gebouwd. Vermoedelijk is het wel het meest complexe uurwerk in mijn collectie. In ieder geval het dikste :rofl:. De geschiedenis is boeiend. Lees bijvoorbeeld maar eens https://monochrome-watches.com/calibre-11-history-iconic-movement-and-its-evolution-in-depth/ .

Hier mijn Buren, eveneens uit 1969:

7 likes

Toch knap dat je een 8 minuten durende review kunt maken zonder dat je op de technische kant van het horloge zelf ingaat. Het enige wat ik hoor is een relaas over andere merken. De enige specs over de RM033 zijn de prijs en de tijdsaanduiding. Owja, en wie het uurwerk maakt. Beetje nuttleoos filmpje vind ik… had meer in gezeten.

2 likes

Prachtige filmpjes altijd van deze man. Dank.

1 like

Ik moest ook heel goed luisteren. Wat ik hoorde is dat RM zelf geen manufactuur is en dat het uurwerk in dit horloge, het calibre RMXP1, gebaseerd is op de Vaucher 5401.

2 likes

Zitten wel een paar mooie exemplaren bij…

Het voordeel is voor mij vooral de dikte. Veel automaten gaan richting de 12-14mm… en dat vind ik eigenlijk gewoon te plomp. De plexi voegt wel wat hoogte toe :slight_smile:

(En ja… ik moet een nieuwe kroon)

3 likes

Leuk stuk op Monochrome en mooi horloge, bedankt voor het delen :ok_hand:

2 likes

Zijn natuurlijk wel mooie beelden. Daar kan ik zelf weer van genieten. Ik denk dat overigens de meesten eens zullen zijn dat RM niet bepaalt moet hebben van zijn history, maar eerder van zijn designs. Dat laatste komt in dit filmpje voldoende naar voren.:blush:

Iemand deelde elders op dit forum een kroon van UG!:wink:

1 like

Inderdaad, desondanks ziet het er toch netjes uit.

Niet de goede.

Deze kroon is ook UG, maar 70s ipv 60s

Wat bedoel je? Die kroon is niet de goede. Jammer…

Dat de kroon ook geen goeie Polerouter kroon is.