Horloges met foutjes

Soms lees je er wel eens over of valt je iets op. Is dat een fout op de plaat, op het uurwerk, aan de kast? Ik zat gisteren een oude Chronos door te lezen toen ik toevallig twee van die gevallen bij de lezersrubriek tegenkwam. Daarbij opgeteld het foutje van Van der Klaauw is een leuke topic dacht ik zo.
Weet je er ook één (of meer)? Plaatsen!

Om te beginnen een twijfelgeval, de Vacheron Constantin Overseas Chronograph. Een lezer van Chronos merkte op dat de 60 op de plaat vergeten zou zijn. Ik kan helaas niet zo’n mooie foto vinden maar de 60 ontbreekt inderdaad terwijl er wel ruimte voor is vrijgehouden en de 30, die net zo veel ruimte heeft staat er wel op. Ik denk vergeten, VC zegt van niet (achteraf)…

Gênant is het echter als er bij een test van Chronos van de Blancpain Léman Grande Date (vanaf ongeveer € 6.500,-) naar voren komt dat de indeling van de secondeschaal verkeerd is. De indeling van de schaal is op 1/5 seconde, maar de balans heeft een frequentie van 21600 bewegingen per uur. Gedeeld door 360 is 6, er ontbreekt dus 1 deelstreepje. En omdat het een 3 wijzerig horloge is had de 1/5 indeling al geen zin, als je het dan doet, doe het dan goed.

Verder viel mij zelf eens op dat de Eclipse 2001 van Van der Klaauw bij de maandenschaal “july” schreef terwijl de rest van het horloge in het Nederlands is. Nog even was er twijfel dat het Fries was maar nee, ook de Grootmeester van het Nederlandse Horloge maakt foutjes. Ter verdediging is die plaat geloof ik door een Duitser laten maken…

Na bijna een jaar te hebben gewacht op een bijdrage doe ik het dan zelf maar :smiley:

Zoekend naar info over een Zodiac Astrographic kwam ik deze tegen. Wie o wie ziet het?

Het is niet heel moeilijk hoor maar toch een hint. De tekst bij het horloge: “ZODIAC ASTROGRAPHIC, Circa 1960s, Stainless Steel Case. Silver Redone Dial with Power Reserve Indicator”.

Zijn dat niet meer dan 60 seconden? Of 60 stipjes of zie/ tel ik dat verkeerd? Net een quiz dit! Valt er een Rolex GMT te winnen?

0 12 24 36 ?

Aangezien dit topic over foutjes gaat.

Ik zie veel horloges met romeinse cijfers op de plek van de 4 IIII ipv IV staan is dit een horlogebranche afwijking of…

Ik ging er van uit dat dat de gangreserve is.

Hier staan de feiten en folklore over dit fenomeen:

http://www.ubr.com/clocks/faq/iiii.html

Nog geen goed antwoord :smiley:

ik dacht iets van esthetische waarde…

Dank Lunessa voor deze info.

Hoogstwaarschijnlijk heeft dus ooit iemand besloten dat dit mooier/symetrischer of whatever was. En sindsdien is dat overgenomen.

leuk topic (tu) ,

De minuten wijzer is goudkleurig ipv zilverkleurig?

Ik weet het niet hoor, heb niet zoveel ervaring met gangreserve. Staatie nu op 12 uur of op 24 uur? Ik denk dat de gangreservewijzer ook met de wijzer meedraait? Dus …

Hier de ariadne waarbij de afstand tussen de 8 en de 7 minder groot is als de 4 en de 5

Ik tel idd ook 11 stipjes tussen de 11 en de 1

Kijk eens naar mijn nieuwe aanwinst en dit horloge en/of zoek op “nieuwe aanwinst zodiac henrik”.

Met een dergelijk horloge om de pols zou ik me daarvoor toch niet te hoeven schamen Gnis :slight_smile:

Schamen voor een CvdK? Het idee. Maar als je zo’n duur horloge aanschaft dan moet alles perfect zijn vind ik: het idee dat een preciesie instrument als een horloge de cijfers niet ‘precies’ goed heeft staan vind ik op zijn minst raar…

dat zijn ook van die dingen waar ik me aan kan storen

Zoals ik in het Van der Klaauw en Steiner-topic al schreef: Vd K. schrijft JULY en VRYDAG terwijl wel JUNI !?
Het is bij ieder model weer anders…bij het ene model is het correct, bij een ander model niet… Als ik een nieuwe Vd K. zie, ga ik eerst de spelfouten zoeken…leuk. (niet dat ik taaldeskundige ben, maar van een horlogemaker mag je meer verwachten…)