Horloges op het circuit (50's, 60's & 70's)

Op het web zijn er meer dan genoeg artikelen te vinden over horloges in de racerij, maar redelijk beperkt tot de top coureurs. Ondanks dit een select uitgelicht groepje is is er wel enorm veel variatie in horloges. Daarom denk ik dat er nog genoeg moois te ontdekken is!

Vooral in de jaren '50 en begin '60 speelde functionaliteit een grote rol en in de laat jaren '60 en jaren '70 begon merk prestige een grote rol te spelen en zag je meer van hetzelfde verschijnen.

Jim Clark

Dan Gurney

Een Rolex 6234 op een Oyster-achtge expansion band.

Liane Engeman Tissot Seastar

Het lijkt mij mooi om een database op te bouwen van horloges die daadwerkelijk gebruikt en gedragen zijn.

Graag geen TAG Heuers F1 of hommages aan racen maar horloges die daadwerkelijk werden gebruikt door de coureurs of crew leden zelf.

13 likes

Yema Rallygraf door Mario Andretti

https://wornandwound.com/mario-andretti-and-the-story-of-his-yema-rallye/yema-rallye-chronograph-mario-andretti-2/

4 likes

1966 Le Mans John Surtees (rechts) Bulova Accutron Masten Gregory (links) Rolex Oyster op expendable Oysterband.

12 Hours of Sebring, 1956 Masten Gregory (links) Rolex Datejust 6605 (waarschijnlijk)

1 like

Leuk om te zien; die heb ik. Ik rijd er alleen zelden (nooit eigenlijk) mee op het circuit. :grin:

3 likes

1966 Lodovico Scarfiotti (rechts) Bulova Accutron

https://i1.wp.com/rossfeldrennen.asymmetrie.com/wp-content/uploads/2018/09/Rossfeld-66-Mitter-.jpg

Bulova_Accutron_Spaceview_Culture1_grande

Hij reed ook met dit horloge om.

1967 Lodovico Scarfiotti Rolex Milgauss Ref. 6541 smooth bezel?

Untitled-2

4 likes

Fratello heeft ook eens een leuk stukje over de Speedmaster en Racing Legends geschreven.

https://www.fratellowatches.com/car-racing-legends-and-the-omega-speedmaster/

1960’s Willy Mairesse Omega Speedmaster 105.003

2 likes

Cool topic! Heb zelf de Heuer Monaco bekend door de film over de race Le Mans maar vind die dus niet echt tellen hier. Denk dan zelf meer aan Joe Siffert met zijn Heuer Autavia.

heuer-autavia-jo-siffert-1163T

7 likes

De Monaco is inderdaad een grijs gebied maar zou zeker wel plausibel zijn. Ben eigenlijk wel benieuwd naar de keuze voor dat specifieke horloge in die film…

1 like

En ik vind het horloge er wel echt bij horen. Hij is ontworpen als eerbetoon aan de Grand Prix van Monaco in 1969.

3 likes

Jochen Rindt en zijn Autavia zijn bekend, maar zijn vrouw Nina is qua horloge en stijl misschien nog wel bekender:

4 likes

En dan nog een van mijn favorieten want hoe ontzettend in-your-face vintage: Clay Regazzoni met zijn Heuer Silverstone!

5 likes

Mooi stukje van Vandervenus

Naast Jim Clark droeg ook Gerhard Mitter een Enicar

Een foto vinden van Gerhard met het horloge is nogal lastig omdat hij deze schijnbaar maar een jaar heeft gedragen.

9a9805e8-80eb-44dd-8711-b642be6802ef

7 likes

Heel gaaf dit :ok_hand: Vind het ook prachtige modellen.

1 like

Stirling Moss 1958

20200212_131549

3 likes

McQueen spiegelde zich aan Jo Siffert en die had een deal met Heuer. Zodoende droeg McQueen ook een Heuer, en de nieuwe Monaco kon wel wat positieve aandacht gebruiken…

3 likes

Crew member (Caroll Shelby?) die overlegd met Bruce Mclaren in 1967 en draagt een Omega Speedmaster 105.012
bruce-mclaren-eagleweslake-t1g-grand-prix-of-france-le-mans-bugatti-picture

Dan Gurney 1967 met een Rolex 1601 of 1603

Henri Pescarolo 1963-1968 Onbekend

2 likes

George Filipinetti (middelste) Teambaas van Scuderia Filipinetti 1965 met Vacheron 6099

Vacheron_Constantin_6099_Slim_1003_Bw_6

2 likes

Piero Taruffi, Grand Prix of Great Britain 1955. Top pusher chronograph

2 likes

Interessant dat er geen bullheads gebruikt zijn of bij bekende coureurs gezien zijn, die waren toch voor de racerij ontworpen :thinking:

Prachtig topic dit BTW. :ok_hand: :facepunch: Voor alle posters van die toffe foto’s en links. Wist b.v. Niet dat enicar ook links met racen had!

1 like

Wel leuk natuurlijk een coureur met een chronograaf om z’n pols, maar op zich heeft de coureur er zelf niet zo veel aan; de man zit met z’n handen aan het stuur en z’n ogen op de weg. Ik denk dat de mannen langs de kant een clipboard met een (of meer) stopwatches hadden om rondetijden te meten. Denk niet dat er veel coureurs waren die dat zelf deden. :thinking:

1 like