Je komt soms een horloge tegen, verwacht of onverwacht, dat veel meer brengt (aan plezier, draagcomfort, stijl, afwerking etc) dan je zou verwachten.
Voor mij is dat de Seiko Type II 4316-8000. De kast past mijn smalle pols goed, mooie kobaltblauwe wijzerplaat, slanke scherpe indices en wijzers. Eenvoud en goede afwerking!
Ik vind de Amerikaanse uitdrukking ‘punch above their weight’ gewoon leuk en illustratief. Verder ben ik het met je eens; de Nederlandsche taal is een groot goed!
dan deze led horloges, tijd kan wel variëren maar de datum staat steeds goed, ongeacht welke maand het is, vraag me niet hoe het komt want radiocontroled zijn ze niet anders zou de tijd ook steeds juist staan.
maar een goedkoop paard moet je ook niet in de bek kijken
Zonder twijfel de Amphibia. 200 meter depth rated, maar geven pas de geest op ruim 800 meter diepte. Lopen uitstekend, zijn na 10 jaar wel toe aan service. Maar goed, welke automaat niet? Zitten ook qua constructie vernuftig in elkaar.
Dit horloge heeft me doen beseffen dat ik in mijn zoektocht naar mijn eerste nieuwe horloge sinds 30 jaar de lat een stuk hoger moet leggen dan zogenaamde microbrands die het niveau van een DIY Mod amper ontstijgen. Want als ik zie wat er wordt aangeboden, dan springt dit oude gele rakkertje er vaak bovenuit.
Deze Breil was puur bedoeld als goedkoop geintje. Dat ding mee naar Italië in de zomervakantie, een dagje Milaan en misschien nog ergens op een terrasje met een biertje. Zomer beatertje. Dat was het plan toen ik op de koop-knop drukte.
Maar toen hij binnenkwam, zag ik opeens dingen die ik niet in de advertentie had gezien:
Subtiele sunburst / gunmetal wijzerplaat
Gegroefde subdials met sunburst gunmetal
Bol gebogen glas was in het echt nog gaver, zeker geen gimmick, maar echt iets unieks in mijn collectie
Schroefkroon! Opeens geloof ik die 10atm…
Veel kleiner en subtieler in het echt
Sterke lume
Openingen in wijzers zorgen voor goede leesbaarheid
Quick release strap is overtuigend (vond ik altijd onzin, maar nu snap ik het).
Er valt veel te zien onder het bolle glas. Dat maakt het dragen voor mijzelf echt een feestje. Het versterkt mijn gevoel dat ik mijn eigen pad moet bewandelen.
De Miyoto (?) aan boord loopt mooi op tijd. De gele chronowijzers i.c.m. de witte datum en lume vormen een gaaf geheel.
Dit soort Breils zijn ondergewaardeerd, dat is mij intussen wel duidelijk. Koopje van het jaar. Een beater die blijven mag.
Voor mij als vintage liefhebber is dit de grootste verrassing sinds ik dagelijks actief omga met mijn horloges. Ik hoop dat deze mooi oud wordt. De grootste uitdaging wordt het vinden van een passend zwart leren rally bandje met gele stiksels.
Voor mij is dat deze: de Orient Ray I, in 2016 gekocht voor 140€ en door een forumlid van gebold saffier voorzien. Krijgt zeer regelmatig complimenten van niet-kenners, ook toen er nog plat glas op zat.