Horloges uit 1975

Hallo,

Ik ben op zoek naar een mooi horloge uit mijn geboorte jaar, 1975. Is er ergens een overzicht van horloges die toen uit zijn gekomen?

Suggesties zijn welkom mocht je er een weten.

Ik heb een Seiko 6105-8110 uit 1975. Schitterende vintage duiker

3 likes

Zo’n overzicht bestaat helaas niet, nog sterker er zijn maar een paar merken waarbij je een horloge op een jaar van productie kunt pinnen. Bij Seiko kun je het overigens op maand nauwkeurig (ik heb twee Seiko 5’s uit 1975, ik dacht maart en september) maar dat is tamelijk uniek.

Hoi Jeronimo,

grappig dat je dit topic opent, ik heb er ook al eens over gedacht (ook 1975 hier :grin:)

Ik vind om de een of andere reden certina een aantrekkelijk merk heb al eens naar deze gezocht maar vind de kasten niet zo mooi…

Ik ben meer van ronde kasten denk ik…Ben ook benieuwd naar suggesties van andere forumleden!!

Groet Erik

Oef, een overzicht van alle merken horloges? Dat kan moeilijk worden.
Wat kan helpen, datering bij Seiko is heel makkelijk, er moet “water resistant” op staan en niet “waterproof” (dat is jaren '60 en een stukje van 1970)
Verder het serienummer, moet beginnen met 5 (is dan 1975) en het tweede cijfer is de maand. Wel even kijken of het niet ééntje is uit 1985 of zo :slight_smile: (styling, uurwerk)
Citizen is ook vaak goed te doen, eerste cijfer is jaar, cijfer twee en drie is maand. Dus b.v. 507 is uit juli 1975.
Bulova moet je N5 hebben, N is 70, en dan 5 dus is 1975.

Het zijn geen vaste regels, maar het helpt je al wat op weg hoop ik.

Bij Seiko is het eerste cijfer het jaartal en de 2e de maand.
Alleen kan de 5 dus in elk decennium zijn, dat kan je bepalen aan de hand van het uurwerk.
Als je een Seiko zoekt uit 1975 moet je er 1 hebben met een 6105 uurwerk en de eerste cijfer van het serie nummer 5.

Inderdaad goed opletten want sommige uurwerken zijn meerdere jaren gebruikt.

Ik zocht een horloge uit '73.
Gevonden op MP en zou afkomstig zijn van Duitse juwelier. Ook zou het model alleen in '73 zijn gemaakt. Daarna kwam ik dezelfde advertentie weer tegen stond er '75 bij :slight_smile:

Je zou op Chrono24 kunnen zoeken op jaar, maar dan moet je érg voorzichtig zijn (vaak staat er - terecht - ‘circa 1975’ of zo). Bij Omega kun je het serienummer van een uurwerk ongeveer tot een bepaald jaar (soms een range van 2-3) dateren (chronomaddox heeft daar een tabel voor) maar er is geen garantie dat het uurwerk ook in dat jaar in een kast is geplaatst (behalve wanneer het horloge bv. alleen in 1975 ik de collectie was). Uurwerken uit '75 zitten waarschijnlijk laag in de 39,000,000. Je kunt er wel een aantal kopen en ze dan laten dateren door Omega en hopen dat er 1 echt uit 75 komt :grin:

Als je voor een Tissot gaat, kun je kijken naar het serienummer van het uurwerk.
Voor 1975 liggen de serienummers tussen 18903000 en 19397999.

Ik ben overigens ook van 1975, maar ik ben persoonlijk niet heel erg geboeid door horloges van hetzelfde bouwjaar als ik. Sterker nog: ik heb over het algemeen een grote afkeer van dingen uit de jaren 70; vrijwel alles was toen lelijk. :confounded: :wink:

Grappig, voor mij zijn de jaren 70 juist het hoogtepunt van horlogedesign (vooral voor duikers en chronografen). Zo zie je maar weer :slight_smile:

Smaken verschillen, en dat is maar goed ook; anders zou het erg saai worden :smile: :smile:

1 like

Zoiets ? zijn er helaas maar een stuk of 25 van bekend

maar de meeste merken hebben toch wel modellen die uit 1975 zijn ? , en van de grotere merken zijn meestal de serie nummers vs. bouwjaren bekend

1 like

Dank jullie wel voor jullie reacties. Binnenkort (volgende week) ontvang ik een Junghans uit “ongeveer” 1975. Ik ga het checken bij Junghans.

Mocht het niet zo zijn dan zoeken we verder :smile:
[URL=http://s458.photobucket.com/user/jhopstaken/media/_57_zpsmk4zjukw.jpg.html][/URL]
[URL=http://s458.photobucket.com/user/jhopstaken/media/_57%202_zps7io23ilk.jpg.html][/URL]
[URL=http://s458.photobucket.com/user/jhopstaken/media/_57%201_zpsyjaux4kx.jpg.html][/URL]

1 like

Tof! Mooi horloge ook.

Overigens begrijp ik de charme van de ‘birthwatch’ helemaal hoor. Ik heb zelf vrij veel moeite gedaan om een Seamaster te vinden uit '77 en vind het toch elke keer weer bijzonder wanneer ik 'm om heb. Anderen hebben helemaal niks met dat irrationele idee.

Ach ja, wat is rationeel aan het verzamelen van horloges. :smile:
Ik heb een sterke voorliefde voor automaten. Waarom? Zijn die handiger? Helemaal niet; toch zul je mij niet gauw meer een quartz zien kopen. :sunglasses:
Het gaat dus om het gevoel.

Dus als je een horloge uit je geboortejaar zoekt voor het gevoel? Gewoon doen!
Bovendien is de zoektocht op zich al leuk. :blush:

Ik begrijp de charme van het geboortejaar ook niet zo, al draag ik wel voornamelijk horloges die ouder zijn dan ik (pre-1980).

Mooi dat iedereen een eigen ding heeft met horloges, of juist niet. Ik heb ook een Certina van mijn opa ( jaren 60 denk ik) en is mijn eerste handopwinder. Dat heeft ook wel iets. De Junghans is een hadopwinder en uit 75 volgens de verkoper.
Ik ga het checken bij Junghans, het zou leuk zijn.