Waar is het bij jou toch misgegaan,
borstvoeding? flesvoeding? sondevoeding?
Met die paar simpele woorden is eigenlijk alles wel gezegd. Toch het enige wat telt
Wat gaat er mis volgens jou? Volgens mij gaat het met jou niet helemaal lekker als je aanstoot neemt aan mijn reactie. ![]()
Tsuyosa kan niet zo goed tegen feedback. Heeft me al een keer een vlag opgeleverd.
Je kan het beter met hem eens zijn of negeren.
Niet al zijn traantjes mogen huilen denk ik.
Niet alleen Chinese horloges, maar ook Chinese praktijken? Volgens mij doe ik heel aardig tegen hem, maar dat is kennelijk ook al niet meer goed. De horloges gaan de goede kant op ook, niet meer van die schaamteloze kopieën. Gewoon horloges met een eigen smoel. Bravo!
Precies! Het is ook weer eens wat anders dan de “Zwitserse” merken waar van elk horloge onder de 1000€ de kast, saffier en band in China gemaakt zijn.
Mijn nieuwste aanwinst is de Cronos
6040 met frosted
dial, aangedreven door een Miyota 9015 uurwerk. Het model is bekend, maar de nieuwe frosted dial is werkelijk magnifiek ![]()
Ik ben benieuwd naar je bevindingen.
Veel plezier alvast met je GS
Wat een zwaar overdreven reactie van jou ,op de man af ? of lijkt het maar zo ?
Waaauw, erg mooi! Ik had moeten wachten met de aankoop van een nieuwe Chinees, jij gaat nu vast een van de 2 andere in het blauw zetten?
Miskijk je niet op Swiss Made of Swiss Movement. Ik heb me van de zomer helemaal verdiept in het gegeven Swiss Made n.a.v. Trump z’n tariffs, dus hier volgt een lichte infodump ![]()
Je kan de Swiss made wettekst hier lezen: SR 232.119 - Ordinance of 23 December 1971 on the Use of «Switzerland» or «Swiss» for Watches | Fedlex
Die regels zijn echt heel gul naar wat je Swiss kan noemen omdat
- er vooral wordt gekeken naar waarde i.p.v. oorsprong
- assemblage echt heel ruim genomen is tot ‘omkasten van het uurwerk’
- en je met de hoge Zwitserse uurlonen en kosten vrij snel aan de juiste percentages komt
Stel: Zwitsers team ontwerpt een horloge en laat dit produceren.
Je koopt een off-the-shelf Sellita SW200 (kostprijs ca. €150?). Je haalt gemonteerde kast, saffierglas en staalband en aparte wijzerplaat en wijzers uit China (dunno, €150?).
Vervolgens laat je alles in Zwitserland “assembleren”; m.a.w. wijzers en wijzerplaat op uurwerk, uurwerk in de kast. Om alles in elkaar te steken, af te stellen en QA te doen reken je pakweg 2 uur arbeid. Tegen een Zwitsers uurloon is dat, wat, €150 productiekost? Dan nog is alle overhead errond wat betreft R&D, designers, administratie, marketing, … Kan je, dunno, €50 per horloge rekenen?
Dan heb je €350 in Zwitserland vs. €150 Chinees, ofwel 70% waarde in Zwitserland.
- Assemblage in Zwitserland: Check
- Controle in Zwitserland: Check
- Minstens 60% van de productiekosten Zwitsers: Check
- Misntens 50% van de waarde van alle onderdelen Zwitsers (zonder arbeid): Check
Ik wil niet zeggen dat (alle) Zwitserse merken dit doen - dat zal ook niet. Maar staar je zeker niet blind op ‘Swiss Made’ als label - dat is gewoon niet sluitend.
Ik geloof zelfs dat je een cheap Chinees uurwerk kunt labelen als Swiss Movement zolang je er in Zwitserland wat aan prutst. Puur omdat de focus op waarde ligt en niet op oorsprong.
Een Chinees uurwerk kan €15 kosten waar de paar (Zwitserse) componentjes (zoals rotor of springs of plates) die je daar op monteert gemakkelijk het dubbele waard zijn.
En het grappige is, als je daar voor €20 componentjes op steekt, kan het goed zijn dat dat feitelijk ook maar €12 Zwitsers is, want jouw leveranciers moeten voor hun productiekost ook maar weer voldoen aan die 50 en 60%-waarde regel.
Zie Claro-Semag CL-888 versus Sea-Gull ST16 tear down | WatchUSeek Watch Forums, voor een voorbeeld van een rebranded Swiss Made Sea-Gull uurwerk…
Je bent wel heel erg kort door de bocht:
Waar het voor mij in de kern omgaat is dat een horloge in Zwitserland ontwikkeld, geassembleerd en gecontroleerd wordt. Als ik jou de juiste machines materialen en de handleiding geef hoe je bepaalde onderdelen moet maken, gaat jou dat ook lukken. De kennis en kunde komt uit Zwitserland vandaan. Als we kijken naar uurwerken die voornamelijk in Chinese horloges worden gebruikt zien we dat afgeleiden zijn van een ETA uurwerken zijn en uurwerken die van Seiko en Citizen vandaan komen. Daar zit geen ontwikkeling bij kijken.
Je gaat daar wel iets te kort door de bocht: de Claro Semag was niet technisch identiek aan de ST16 én de assemblage in Zwitserland resulteerde in dit geval wél in een binnenwerk dat correct gesmeerd en vrij van vervuiling was. Daar zit gaat het bij goedkopere Chinese binnenwerken nog wel eens fout helaas. Daarom ook dat merken die Chinese binnenwerken gebruiken zoals Poljot International bijvoorbeeld vaak alles opnieuw reinigen en smeren wat de prestaties en betrouwbaarheid ten goede komen.
Dat is helaas een eerder recente trend in het goedkopere marktsegment. Vroeger had je veel meer horloges met o.a. de Seagull ST17 en ST25 wat degelijke binnenwerken waren die niet zomaar gebaseerd waren op bestaande ontwerpen. Merken als Shanghai, Seagull, Hangzhou en dergelijke maken nu gelukkig ook nog altijd heel wat fijne eigen ontwerpen zoals de Hangzhou 5000A micro-rotor die je in steeds meer merken ook buiten China kunt terugvinden.
Die kern van jou is niet van belang.
Die swissies moeten gewoon centjes hebben als je “swiss Made” op die plaat zet.
Klokkies moeten wel fysiek (of op papier) in swissieland geweest zijn.
Import/export dus.
Noemen we in de grote mensen wereld een belastingheffing.
Andermaal verkondig je vreselijke onzin.
De Zwitserse overheid verdient inderdaad aan de fabricage van horloges in Zwitserland. Ze ontvangen omzetbelasting en BTW, niet aan de term Swiss Made. Swiss Made is een beschermde term, net zoals Champagne . Het geeft de Zwitserse overheid ook handvaten om te handhaven bij misbruik van de term Swiss Made.
“Als je erin trapt . Dan ben je de doelgroep”.
Mijn favoriete Zwitserse gezegde.
Gratis tip: ga je in wetgeving verdiepen. Er gaat een wereld voor je open. (Witwassen staat overigens ook benoemd)
Nee ben van plan ze beide te houden in mijn collectie, ben bewust voor de Miyota 9015 gegaan, want de vorige zijn PT5000. Een goede graadmeter om ze beide te vergelijken/testen😉