Die Seiko vind ik ook echt wel drie keer zo mooi.
+1
Dan heb je zo’n gave, originele Seiko. Help me ajb te begrijpen waarom je dan behoefte hebt om er een rip-off bij te kopen?
En horloge virus gaan niet samen ![]()
Niet omdat het moet maar omdat het kan
Voor mij is een goede reden dat je het origineel graag netjes wil houden. Dus tijdens het werk en andere iets ruigere activiteiten pak je de hommage. Heb zelf een originele PRX en GS en naast de originele ook een hommage. De originele zijn voor een rustig avondje, feestje, etentje etc. De hommage voor als ik op een stenen vloer met de neefjes en nichtjes loop te ravotten. Zit toch een bepaalde logica achter bij mij @Piede ![]()
Zo zie je maar. We beleven de hobby allemaal anders. Zo gebruik ik mijn kostbaarste horloge (een Spring Drive GS) als een echte GADA en gaat die dus ook raggend mee door Monkey Town, een zwembad of andere ongein met de kleine aapjes hier ![]()
Dat kun je dan wel stellen ja haha. Zit jouw springdrive nog wel effe een paar stapjes boven mijn “simpele” GMT quartz ![]()
Zoals beloofd deel ik graag mijn bevindingen over deze twee horloges. Hoewel ze op het eerste gezicht identiek lijken, zijn er duidelijke verschillen. Voor het gemak noem ik de Hruodland de “M” en de IXDAO de “E.”
Het Uurwerk
Beide horloges zijn hebben het PT5000-uurwerk. Mijn M loopt momenteel op -1 sec/dag, terwijl de E op +4 sec/dag zit. Beiden dus keurig binnen de marges.
De Kast
Optisch oogt de M iets groter, hoewel ze allebei exact 40mm meten. Om de pols voelt de M echter meer aan als een 41mm. De M ligt wat platter op de pols dan de E (wat vooral door de caseback komt). De “schroeven” in de bezel van de M zijn net een fractie groter.
De Wijzerplaat
Beide wijzerplaten zijn schitterend en met veel oog voor detail afgewerkt. De M blijft wat trouwer aan het origineel met een fijnere textuur. Qua kleur heeft de E een matte groene wijzerplaat met een subtiele glans, terwijl de M een “petrol blue” plaat heeft. Beiden spelen prachtig met het licht, maar de M heeft net wat meer kleurvariatie.
De Band
Hier merkte ik de grootste verschillen. De band van de M is zo’n 30% dikker, wat het horloge meer “heft” geeft en zorgt voor een mooie ligging op de pols. De band van de E is weliswaar dunner, maar de toleranties lijken hier wat strakker, zeker bij de sluiting.
- Verstelbaarheid: De E komt met halve schakels; de M heeft die niet (al kreeg ik ze bij beide goed op maat).
- Schroeven: Beiden gebruiken schroeven, maar de M gebruikt een systeem met dubbele schroeven (vergelijkbaar met de Seamaster 300M).
- Vorm: De schakels van de E zijn platter, terwijl die van de M bovenop iets ronder zijn afgewerkt.
Conclusie
Beide horloges zijn extreem goed uitgevoerd met een uitstekende afwerking; ik heb op geen van beide een foutje kunnen ontdekken. Hoewel ik het gewicht en de platte bouw van de M wat lekkerder vind, trekken de strakke toleranties van de E me toch net iets meer. De M wint het nipt op de textuur en kleur van de wijzerplaat, maar ik vind de tekst op de plaat van de E weer mooier.
Uiteindelijk zal er eentje de collectie moeten verlaten, en ik neig er momenteel naar om de E te houden.
Wat vinden jullie?
- Hruodland
- IXDAO
En dan nu wat plaatjes
Mooie vergelijking en sterke onderbouwing.
De foto’s zijn uitstekend gelukt. Chapeau!
Is de IXDAO niet in dezelfde kleur blauw? Dan die graag.
Die is er wel, maar heeft dezelfde matte afwerking als de groene. De Hruodland wijzerplaat heeft meer diepte en maakt de naam Petrol echt waar hoe deze met het licht speelt.