Onder! Die heb ik ook namelijk. Ik vind dat retro 80/90s zo heerlijk aan deze.
oeff pas op wat je zegt he, er zijn wolven hier aan de groene kant
![]()
Wat ik meestal doe (niet zo handig) is eerst iets kopen en me er dan in verdiepen. Deze Red Star was ook niet heel duur natuurlijk. Ik wist vooraf dat er een Tongji loopwerk in zit. Ontworpen in 1970, eenvoudig, robuust en betrouwbaar. Nu ik hem heb ga ik er meer over opzoeken. Ik vind slechte recensies. Dat robuuste en betrouwbare is er de laatste jaren wel van af gegaan. Het loopwerk is in de loop van de jaren gekannibaliseerd, steeds goedkoper geproduceerd.

Links zonder oliereservoirs, rechts met.
Nu denk ik dus dat ik ook de goedkoopste versie heb. Mensen schrijven dat hij er na een paar maanden mee op gaat houden. Dat zal wel meevallen denk ik. Nu is e vraag: wie heeft er ook een of weet er meer van? Moet ik er van genieten zolang het duurt maar hoef ik niet te verwachten dat hij het over 5 jaar nog doet?
Goedkope Chinese uurwerken worden vaak geleverd met de verkeerde of zelfs helemaal geen olie, en dan gaat het inderdaad op een gegeven moment mis. Je kunt het het beste een service geven, en als 'ie dan weer goed in elkaar zit en gesmeerd is kan hij nog een hele tijd mee.
Kijk. Daar heb ik wat aan! Dank. Een servicebeurt is vast duurder dan een nieuw horloge. ![]()
Wat is het voor uurwerk? Je kunt ook kijken of je een wat betere versie kunt vinden en het dan wisselen. Zo’n service kost wel iets maar alsmaar nieuwe horloges kopen is ook niks.
Dat is lastig te zeggen want op zich is er weinig mis met het basisontwerp van de Tongji. Ze worden door verschillende partijen geproduceerd op heel verschillende kwaliteitsniveau’s. Red Star is op zich wel eerder grote assembleur die zich over de jaren toch wel bewezen heeft als een competente fabrikant dus ik verwacht niet dat ze de allergoedkoopste basis uurwerken toegepast hebben.
Voor zover ik kan zien op de website van de Europese verdeler van red Star gaat het om een degelijke versie van de Tongji:
Ik denk dat je het horloge zonder zorgen kunt dragen. Mochten er zich toch problemen voordoen buiten de garantie dan kan Poljot24 trouwens ook wel helpen met een service of een vervangend uurwerk indien nodig.
Top!! ![]()
![]()
Ik reed vorige week langs de plaats Thorn en moest gelijk aan dit horloge denken.
Dan weet je dat je misschien teveel met horloges bezig bent… ![]()
Velen kennen het historische witte stadje in Limburg niet ![]()

Die kerk springt wel als een Thorn in het oog. ![]()
Momenteel deze 3 Middle Kingdom horloges in bezit:
4e is onderweg. Duurde wat langer vanwege Chinees Nieuwjaar. Ze hadden vakantie daar:
Fijnste aan dit horloge zal het glidelock systeem zijn. Erg benieuwd of het goed werkt:
Herkenbaar!
Is overigens de moeite waard om niet alleen langs te rijden. Ga je eerst wat horloges kijken bij de outlet in Roermond, klein stukje rijden naar Thorn, maak je een wandeling door het mooie dorpje en dan afsluiten met een lekkere pannenkoek tegenover de kerk.
Dat is mijn planning meestal ![]()
Goeie tip! Ik reed erlangs op weg naar Kerkrade om te logeren bij Kasteel Erenstein. Ook mooi!