In de prachtige Anstelvallei, dat is letterlijk mijn achtertuin. Leuk om te horen dat het je is bevallen daar
We zijn twee dagen verder. Zoals gezegd is deze Red Star 1972 mijn eerste mechanische horloge. Nog steeds erg blij mee, maar, er is altijd een maar, ik ben natuurlijk de ongelofelijke nauwkeurigheid van Casio’s gewend. Wat blijkt nu? Het Tongji mechaniek loopt per dag 10 seconden te langzaam! Shock horror.
Hier gaat mijn lichte aanleg voor adhd van klappertanden. Ik weet ook wel dat een goedkoop mechaniek uit 1972 nooit zo precies zal lopen als de atoomklokken waar mijn Waveceptor mee praat, maar omdat deze Chinees ook niet kan hacken en tacken (dat je de secondenwijzer kunt stilzetten met de kroon) is het bijzetten ervan een lastige klus.
Ik kijk het nog even aan. Misschien loopt hij met kompleet opgewonden veer anders dan later op de dag? Anders ga ik mijn nieuwe gereedschapjes op hem loslaten. Dan maak ik hem open en geef de regulator bij de balanswiel een zwieperd van ongeveer een halve millimeter.
Ga er maar van uit dat dat ruim binnen de specs is die de fabrikant aangeeft.
Bij deze wat goedkopere uurwerken -25 +25.
Voor 10 seconden? Een heel stuk minder zou ik zeggen… En als je geen timegrapher erbij hebt heeft het sowieso weinig zin als je sekondenwerk wilt doen.
Minus 10 sec. is denk ik wel heel behoorlijk en zeker binnen de specs voor dit uurwerk hoor.
Hmmmm… nou vooruit. Ik kijk het nog even aan. Hij lag al op de operatietafel. Vandaag laat ik hem nog even dicht. Kijken we na het weekend verder.
Er zijn Zwitserse uurwerken die slechter presteren. Mooi dicht laten en hopen dat ie zo blijft lopen.
Wat vinden we van de witte kikker
?
Watchdives heeft al bevestigd om 50 stuks WD5513 white dial te gaan maken
Ter illustratie: een veel gebruikt Zwitsers (!) binnenwerk zoals de SW200-1 Premium heeft een maximale gangbare afwijking van +/- 15 seconden / dag, en dat binnenwerk kost een veelvoud op zichzelf van wat je voor de 1972 betaald hebt.
Maar een normale zwart wit versie met normale non-patina lume… ho maar ![]()
Zou ik toch ook liever zien. Ik vind die faux patina echt niet te doen. Maar ieder z’n ding
Ja. Ehm. Dat is best wel heel erg goed voor een uurwerkje van een tientje.
Als je merkbaar beter wil ben je zomaar 1200-1500 euro kwijt voor een gebruikt horloge
Dat is toch meer dan prima voor dit soort uurwerken? Met
Miyota en de NH serie is dat hetzelfde hoor. Je kan er geluk mee hebben dat ze nog strakker lopen, maar over het algemeen begint de afwijking naar verloop van tijd gewoon groter te worden. Na drie jaar heeft hij gewoon een service nodig. Tenzij je genoegen neemt met meer dan 30 seconden per dag afwijking.
Seiko en miyotas worden gewoon vervangen ipv geservicet, kan niet uit voor een beetje horlogemaker om uit elkaar te halen, te reinigen, smeren en in elkaar te zetten
Geluk bij een ongeluk is dat diegene die het uurwerk vervangt wel het nieuwe werkje kan reguleren, dat scheelt wat. Vaak komen ze onafgeregeld uit de fabriek.
Heb een 9039 die “snaarstrak” loopt - 4 +5 en eentje die 12-15 seconden per dag te snel loopt aan de pols
Vind ik te veel maar is me geen service/vervanging waard en ook niet de hoofdpijn van het opgeven van de waterdichtheid als ik zelf zou afregelen
Ja, klopt. Kan je die Ali horloges ook gewoon terugsturen voor onderhoud?
Nee maar je kan vast wel een uurwerkje bestellen.
Kastje open, wijzertjes en wijzerplaat eraf en er weer op. Ach…
Wat stelt dat nou voor?
Not me fucking this up ![]()
Serieus? Een goedkoop Chinees horloge dat niet nauwkeurig loopt? Pfoe, wie had dat zien aankomen.
Ken je horlogemakers die zich daar aan wagen? Aan de andere kant: voor dat geld kan je wel het een en ander stuk maken ![]()
Ik ken er misschien één, al weet ik het niet zeker.
Maar vandaar mijn tip om dat dan zelf te proberen. Je kan best een potje breken voor dat geld. Bestel je gewoon tien uurwerkjes.
Je moet alleen je wijzers niet slopen.
Het gekke is dat er qua uurwerken en onderdelen binnen China namaak van namaak is van steeds dubieuzere kwaliteit. Ook iets om rekening mee te houden.