Horloges uit "Middle Kingdom" (deel 2)

Onder de €150 niet volgens mij…

Pas van 2026 :arrow_up::grin:

1 like

Tja hoe kunnen we de massale vraag naar Chinese artikelen tegenhouden beleid is dit.

İk kwam deze revieuw over Watchdives tegen en vond het wel goed onderbouwend en vandaar deel ik hem hier

Ik kocht mijn eerste Watchdives nadat ik de MilSub een paar weken geleden op Reddit had gezien. Ik ben de laatste tijd behoorlijk terughoudend geweest met het kopen van horloges. Mijn kleine trio, de Speedy Pro Hesalite, Tudor FXD en Seiko SPB381 GMT, leek de meeste situaties te dekken en ik heb er al heel wat andere verkocht om hier te komen. Ik wilde echter nog steeds iets met klassieke proporties dat onder de manchet van een overhemd zou passen en waar ik me geen zorgen over zou maken als het een paar beschadigingen van mijn bureau zou krijgen.

Ik draag mijn Speedy liever niet op kantoor, maar alleen in het weekend. Bovendien kunnen de FXD en de SPB381 GMT nogal grof aanvoelen of niet helemaal passen bij shirts, manchetten en dergelijke. Daarom was ik op zoek naar iets monochrooms en veelzijdigs. De 5517 Milsub is toevallig ook een van mijn favoriete ontwerpen aller tijden. Ik wilde altijd al een waardig eerbetoon, want ik kan de £ 50.000 voor het originele exemplaar nooit betalen (en zelfs als ik dat wel zou kunnen, zou het horloge waarschijnlijk de rest van zijn leven in een kluis liggen!).

Eerste indrukken

Dit ding is echt goed uitgevoerd. De bouwkwaliteit en afwerking hebben me echt verrast. Ik had een paar compromissen verwacht, maar zodra het horloge in de hand/om de pols zat, was het duidelijk dat Watchdives hier echt moeite in heeft gestoken.

Ze hebben fantastisch werk geleverd en zouden zich eerlijk gezegd niet te veel onder druk moeten voelen om dingen zoals de rehaut-hoogte aan te passen. Ik vind dat het er prima uitziet en niet heel anders is dan het originele horloge.

Enkele gedachten over de WD5513.

Afwerking

De afwerking van de kast en de kroon zijn zeer, zeer goed, beter dan al mijn Seiko’s, zowel vroeger als nu, en voelen niet veel anders aan dan mijn Tudor FXD of de Pelagos 39 of Black Bay 58 die ik vroeger had. De geborstelde zijkanten van de kast zien er geweldig uit en zowel de kartelrand als de aluminium inzet behoren tot de beste die ik ooit heb gezien. De bezel is scherp en voelbaar, en de mijne staat perfect uitgelijnd op 12.

Kristal

Helemaal waar. Het is zelfs helderder dan het kristal van mijn oude Black Bay 58, dat een ietwat irritante “melkachtige ring” rond de rand had. Profiel en hoogte ook geweldig.

Wijzerplaat

Dit is het enige gebied waar Watchdives wat mij betreft nog een stapje verder zou kunnen gaan. Vooral voor de MilSub zou een bedrukte wijzerplaat fantastisch zijn. Een datumoptie zou ook mooi zijn – niet helemaal zoals bij de 5517, maar wel handig voor dagelijks gebruik.

Een extra tekst op 6 uur, zoals “SUBMERSIBLE” of “MILSUB”, zou de wijzerplaat in balans kunnen brengen en hem een ​​vleugje persoonlijkheid kunnen geven. Ik denk dat de aangebrachte markeringen op deze versie de steriele aard van de wijzerplaat verzachten en hem visueel interessanter maken.

Armband

De band is goed, over het algemeen een solide prestatie. Ik krijg de sluiting niet helemaal perfect centraal op mijn pols, dus de toevoeging van halve schakels zou een zeer welkome verbetering zijn. Verder heb ik geen echte klachten en het comfort is goed. Oh, en de eindschakels passen beter dan mijn Speedmaster, tijd om te stoppen met het kopen van Zwitserse horloges, denk ik!

Ik zag Watchdives wel vermelden dat de V3 mogelijk klinknagels zou introduceren. Persoonlijk zou ik voorzichtig zijn met die stap. Hoewel klinknagels een vintage tintje geven, zijn ze niet universeel geliefd - kijk maar naar de hoeveelheid kritiek die Tudor krijgt omdat ze vasthouden aan geklonken armbanden in de Black Bay-lijn.

Branding & Toekomstige Richting

Watchdives, als je dit leest, denk ik dat de volgende stap voor je merk is om een ​​submerk of collectienaam te introduceren die onder je hoofdlogo wordt afgedrukt. Een volledige rebranding is niet nodig, want je huidige logo is sterk, maar een extra regel tekst is nodig om de wijzerplaat mooi in balans te brengen.

Neem bijvoorbeeld Seiko’s Prospex-lijn, maar dan omgekeerd. Seiko plaatst het Prospex-logo op de wijzerplaat met de naam Seiko erboven. Voor Watchdives denk ik dat de omgekeerde aanpak beter zou werken:

Plaats het Watchdives-logo op de voorgrond. Voeg er een collectie-/submerknaam onder toe. Op die manier blijft de kernidentiteit intact en krijgt elk model of elke serie een duidelijker doel.

Iets als “TRIDENT” (slechts een voorbeeld) zou er fantastisch uitzien - strak, maritiem en passend bij je huidige logo. Uiteraard moet je het IP-adres controleren, maar er zijn genoeg namen die zouden kunnen werken.

En eerlijk gezegd is je bestaande logo al beter dan dat van veel grote merken. Ik heb altijd gedacht dat het logo van Sinn meer lijkt op iets dat je op een gitaarkop of een high-end koptelefoon ziet dan op een wijzerplaat.

Een iets kleiner Watchdives-logo met een sterke submerknaam eronder zou dit horloge echt naar een hoger niveau tillen en concurreren met de goed ontworpen en uitgebalanceerde wijzerplaten van Thorn. Met deze lay-out zou ik er zo weer een kopen.

Hoe dan ook, bedankt voor het lezen van mijn gezwets. Ik schrijf zelden, of eigenlijk nooit, recensies over horloges, maar iets wat me opviel toen ik overwoog dit horloge te kopen, was het gebrek aan recensies en feedback, dus ik wilde mijn ervaringen delen.

Ik hoor ook graag van anderen over de waterbestendigheid van dit horloge - is het echt 200 meter waterbestendig? Ik heb een drukmeter, dus ik ga het waarschijnlijk zelf testen, maar ik ben benieuwd naar eventuele inzichten hierover, als iemand meer weet…?

(Bron: Reddit)

5 likes

De datum: officieel is de hele hervorming voorzien rond 2028, maar er is een politieke afspraak gemaakt om al een “tijdelijke oplossing” in te voeren uiterlijk in 2026.

İn grote lijnen is het bericht juist: er komt een einde aan de vrijstelling van invoerrechten voor kleine pakketten uit landen buiten de EU, en de eerste stap is gepland voor 2026. Maar het is niet zo dat vanaf 2026 per direct alle pakketten uit niet EU landen met invoerrechten belast zijn zonder verder formaliteiten de regeling moet nog juridisch worden vastgelegd en geharmoniseerd.

1 like

Year of the Dragon horloge :dragon: :smiley:

12 likes

Heb je die bracelet kunnen nakijken? Ik ben ook geïnteresseerd. :sweat_smile:
De standaard bracelet op mijn SN0129 van hierboven vind ik te veel bling met die polished middle links. Dan liever een jubilee. :yum:

1 like

Na drie dagen dragen verrast de Watchdives me opnieuw: met zijn kasthoogte van slechts 10 mm ligt hij heerlijk om de pols. De afwerking is uitstekend geen scherpe rand te vinden en het draagcomfort is zó prettig dat ik niet eens aan een horlogewissel denk.

Andere lichtval…

18 likes

Nee joh, des echt helemaal niks. Ik zou m verkopen😉

1 like

Hey…Nee ik heb nog niks besteld.

1 like

Effe vragen…de watchdives horloges zijn allemaal met die Seiko kwarts(slijdende secondewijzer)? Of zijn er ook automaten? Is er een tool voor de caseback om de batterij te vervangen? Of lukt het met een plastic balletje? :grin:

Watchdives heeft ook automaten. Ff op hun site kijken of bij Ome Ali.

1 like

Merci…zag er net 1 met een 9015, beter!

1 like

Voor de WD Elementum heb je een opener nodig.

Verschillende modellen beschikken ook over automatische uurwerken.

1 like

Ja die zooi heb ik, maar is er een uitsparing op de caseback? Schroefdeksel werkt vaak met een plastic balletje :ok_hand:t2::grin:

1 like

6 gleufjes

3 likes

Top! Dank je! Ik kwam er een paar tegen met geen uitsparingen maar een gekartelde kant aan de zijkant…deze :arrow_up: is beter :+1:t2:

1 like

Bedoel deze:

2 likes

Het antwoord van Watchdives op dezelfde Reddit post:

"The watch is designed for 200m water resistance, but in the factory we only pressure-test them to 100m before shipping. We don’t market this as a true professional dive watch, but it is absolutely suitable for regular swimming, snorkeling, and casual diving.

If you have your own tester, you’re welcome to test it at 100m — it should pass without any problem.
Testing beyond that puts extra stress on the crystal. To keep the vintage look and profile, we didn’t make the crystal thicker like on professional dive watches, even though the case construction supports the 200m design."

1 like

Nope ik ook het is een hommage dusja ik verwacht ook niet de real deal maar een Frog :wink:.

7 likes

Eerlijk antwoord van WD, weten we of Thorn dit wel heeft getest op 200m?

Mijn diepste duik ooit zal 3 meter zijn geweest in de golf van akaba met een snorkeltje.