Er wordt vaak neergekeken op middle kingdom en akkoord voor een raszuivere kopie ben ik ook niet in maar dit vind ik echt tof. De kast lijkt op blancpain maar die hebben er in geen honderdduizend jaar zo een leuke dial in gezet, dus wat mij betreft een erg geslaagde hommage. Ben er dikke blij mee en prijs kwaliteit gewijs ook dik in orde
oei daar had ik zelfs niet aan gedacht. Mijn eerste gedacht was de blancpain kast. wie was er eerst, blancpain of spinnaker want in dat geval kunnen we nog gaan discussiëren over wie de eerste hommage uitbracht
Even voor de duidelijkheid: ik bedoel dit echt al lachend he, zonder enige bijbedoeling of poging tot rellen. Hier wordt gewoon gekocht wat we leuk en mooi vinden en of dat nu een zwitser, een fransman, een duitser, een japanner of een chinees is, de enige 2 vereisten zijn dat we het mooi en leuk moeten vinden en het geen raszuivere kopie is. Ow ja vereiste nummer 3 is er ook nog: de budgetten zijn hier eerder gelimiteerd, dus dat is ook nog wel eens een issue maar daar heb ik me nooit aan gestoord leuk spul genoeg op de rommelmarkt te vinden als je een beetje handig bent in herstellen. Vandaag nog een hele leuke omega automaat uit de 50tiger jaren gescoord op de rommelmarkt. Wel een beetje werk aan, maar kom t is ook een leukerd, al vind ik deze spookjes middle kingdom horloge wel veel leuker als die nogal klassieke omega
heb het even opgezocht de spinnaker noemt “spinnaker 50 phantoms” dus ik denk dat die al een hommage was aan de blancpain, dus dan is deze een 2de nog wat latere hommage
ik ben er heel blij mee. Ik vind hem met die plaat echt leuker dan veel van de rado s en de longines die hier ook zijn. En hij loopt op tijd. ik heb er juist die nato uit 1 stuk waarop ie gekomen is vanaf gegooid, dat vond ik maar niets. Dan leer erop gezet en uiteindelijk terug nato maar dan een 2 stukken nato. Voor het geld dat ie kost vind ik het echt de max en het uitzicht, wel ja er zijn hier maar 5 horloges die qua uiterlijk voor mij ernaast kunnen liggen en hier zijn veeeeeel horloges in huis hoor
Dus dikke aanrader, bij twijfel gewoon aanschaffen, t is echt een leukerd.
Top! Dit is nog de 96 clicks ipv 60 bij de 2e versie, waarbij geloof ik ook iets meer weerstand nodig is dan v1. Vind het nu overigens nooit storend, al zie ik nu op de foto wel dat ie een clickje is verschoven
Vind het een mooi model met voor mij nog betere dimensies dan the OG waar hij op gebaseerd is.
Het aftellen naar het nieuwe jaar is begonnen!
Als ik terugkijk op 2025, hebben verschillende modellen uit het Middle Kingdom mij behoorlijk verrast. Het is inmiddels een feit dat horloges uit deze regio met de dag beter worden: betere materialen, hogere kwaliteit, verfijndere afwerking en steeds meer draagcomfort.
Daarom heb ik een Top 5 samengesteld om mijn horloge ervaringen van dit jaar met jullie te delen.
Nummer 5 – SH Watches (onderdeel van Cronos)
Twee geweldige aankopen dit jaar, waarvan één is doorgegeven aan een HF-lid. De Murph homage is gebleven. Een prachtig horloge met een PT5004 uurwerk dat heerlijk om de pols zit.
Nummer 4 – Watchdives
Met zijn ultradunne horlogekast van slechts 7,8 mm, een Zwitsers quartz uurwerk en een top notch afwerking is dit echt een pareltje om te dragen.
Nummer 3 – Thorn
Zonder twijfel het meest verrassende horlogemerk van 2025. Met name de T023 is onder horlogeliefhebbers het meest besproken en gewilde model van dit moment, wat resulteerde in een razendsnelle uitverkoop van zowel V1 als V2. Persoonlijk vind ik de T026 een bijzonder geslaagd model uit de Trilogy Series.
Nummer 2 (gedeelde winnaar) – Cronos
Meer dan terecht op deze plek. Begin dit jaar heb ik de GS homage L6037M Grey aangeschaft. Zo onder de indruk dat de Silver White versie snel volgde. Een prachtig horloge met een zeer hoog afwerkingsniveau, wat zich direct vertaalt in uitstekend draagcomfort. Ook de Cronos met jubilee band wil ik bij deze benoemen.
Nummer 1 – IXDAO
Zonder enige twijfel. Puur uit nieuwsgierigheid heb ik via een HF-lid een duikhorloge met mesh band overgenomen, en ik was direct onder de indruk van de bouwkwaliteit. Alles klopt: afwerking, balans en draagcomfort. Dit gevoel werd alleen maar bevestigd met de komst van de Engineers.
Ik heb deze 3 geprobeert dit jaar , de 2 Watchdives zijn echt super met ze 2en 200€ echt hoe kan dit ?
Kwaliteit is echt super ! De San Martin heb ik gekocht omdat dit merk zo geprezen was …
Het horloge dat met afstand de meeste pols tijd heeft gehad. Heb hem aangeschaft om m’n PRX een beetje netjes te houden. Op z’n rubberen bandje een echt werkpaard
Echt alles aan dit horloge klopt gewoon. Fantastische afwerking, draagcomfort een dikke 10, prachtige dial en een algehele uitstraling van ingetogen klasse
Iedereen alvast een knallend uiteinde en fantastisch begin van 2026 gewenst!