Horloges uit "Middle Kingdom"

Dit draadje loopt al een poosje en ik volg het al een tijd omdat ik mijzelf zo af en toe ook wel eens bezondig aan zo’n goedkoop Chinees horloge. Sommige van die klokjes zien er best aantrekkelijk uit, maar erg origineel zijn ze vaak niet. Nu ben ik geen Rolex liefhebber (sorry, no offence), maar afgezien van de prijs die ik me niet kan veroorloven hou ik ook niet van Duikerts en ook niet van horloges op stalen bracelets. Dus de verleiding om een Chinese ‘hommage’ in die stijl te kopen is er om te beginnen al niet. Daarom zal je bij mij geen ‘sub’ kloon aantreffen. Ik hou wel van Fliegers enzo, maar de echte serieuze jongens in dat genre gaat Bruin hier ook echt niet trekken, dus dat is dan wèl weer een motivatie voor ‘de Chinees’. Soms kom ik wel eens wat tegen van Parnis en van dat merk heb ik inmiddels wel een tweetal exemplaren, die me qua prijs / kwaliteit verhouding niet echt tegenvallen.


Parnis flieger met een mooi afgewerkt Seagull ST 3600 uurwerk. ‘Chinese Unitas’ oftewel Unitas 6497 kloon.

Ik heb bij wijze van guilty pleasure ook af en toe wel eens een spotgoedkoop 'Winner’ horloge aangeschaft via eBay maar die zijn, ondanks hun ook nog wel aantrekkelijke uiterlijk kwalitatief echt onder de maat. Dat komt voornamelijk door het standaard Chinese automaatje wat bijna altijd in die horloges gemonteerd zit: Een doorontwikkeling van het ‘Chinese Standard Mouvement’ (Tongii) waar een automaat module bovenop gemonteerd zit.


Het standaard Tongii caliber zoals hier besproken en het zelfde caliber uit een van mijn eigen chinese horloges
http://chinesewatchwiki.net/Chinese_Standard_Movement

De meeste goedkope (mechanische) Chinese horloges die te koop worden aangeboden zijn echter automaten. De grap is nu dat die automaat module niet altijd (soms wel) echt lekker werkt. Ze draaien vaak te zwaar, winden dus niet goed op en ze gaan ook snel stuk bij wat intensiever gebruik dan alleen incidenteel dragen.


Het veel in goedkope ‘automatische’ Chinese horloges toegepaste ‘selfwinding’ kaliber.

Omdat ik toch van wat klassiek vormgegeven horloges houd heb ik me dus toch een paar keer laten verleiden tot de aanschaf van een paar exemplaren:


Twee, al weer een flink aantal jaren geleden via eBay uit China afkomstige ‘Winner’ horloges.

Typisch Chinese nock offs dus. Het lijkt wel ergens op maar ook weer niet. Ik heb ze overigens al jaren en ze lopen netjes, maar ik moet ze wèl regelmatig met de hand ‘bij winden’, anders staan ze na een uur of 20 stil. Ik heb er al eens over gedacht het automaat deel er gewoon af te slopen. Dat schijnt vrij eenvoudig te kunnen. Je houdt dan gewoon een handwinder met een slippende veer over. Fijn, kan ie ook niet breken…

Maak je ook geen illusies over de kwaliteit van het kastje Vaak staat bij de aanbieding vermeld ‘Stainless Steel’ maar met name bij die hele goedkope dingen is het geen Steel en ook niet Stainless.
Want in het gunstigste geval zit er onder het dunne laagje chroom een soort koper legering en als het heel erg is zijn de kastjes gemaakt van een materiaal dat ook ‘Zamak’ of ‘Potmetaal’ genoemd wordt, een legering van Zink, Aluminium, Magnesium en Koper.
Misschien wel het bekendst geworden als het materiaal dat gebruikt werd en nog steeds wordt voor de ook bij verzamelaars zeer populaire die-cast modelautootjes, zoals Dinky Toys en Matchbox modelletjes.

Hier een van mijn allereerste Dinkytoys. Ik was 6 of 7 toen ik er met mijn moeder een mocht kopen in de speelgoed winkel. 1956 of zo. Een VW kevertje. Er zit vrijwel geen lak meer op en je ziet dus duidelijk het dofgrijze metaal van de Zamak legering. Ernaast een veel recenter exemplaar uit de jaren ’90 van Lledo. Gemaakt van de zelfde diecast legering, maar gelakt en verchroomd ziet het er toch een stuk aantrekkelijker uit.

En dan de achterkant van een van de Winners hierboven. Nadat ik er eens flink aan gepoetst had kwam er wel erg veel koper kleur doorheen… Staal? Welnee! Op zijn best iets waar koper in zit zo te zien.

De tegenwoordige actuele en wat duurdere Pagani’s en Cadisen horloges zijn misschien wel van RVS, daar heb ik geen ervaring mee. Mijn Parnis klokjes zijn in ieder geval wèl van staal en ook nog eens netjes afgewerkt. Het kan dus wel. Maar merken als Winner, FNGeen en Tevise zijn dat vaak niet, ook al staat het in de aanbieding bij ome Ali en zien ze er op de web foto’s gelikt uit. Geen kritiek, de prijs is er naar, maar realiseer wat je koopt.

Het handopgewonden Tongji caliber presteert op zich zelf best redelijk.
Ik heb een foeilelijk skeleton exemplaar met zo’n uurwerkje en die functioneert technisch prima. Maar ik draag 'm nooit, ik bewaar ‘m eigenlijk alleen voor de onderdelen als een van die andere Chinezen nog eens stuk gaat. Maar omdat ik die ook bijna nooit meer draag gaan die ook niet stuk. Wegdoen en verkopen heeft geen zin, want je raakt ze aan de straatstenen niet kwijt.


De Winner skeleton.

Anno nu is het toch wat beter gesteld met de Chinese modelletjes. Waar er zo’n 8 à 10 jaar geleden nog voornamelijk sprake was van twijfelachtige nock offs, zoals hierboven getoond is er vanuit China zoals je ook kunt zien aan de bijdragen van HF leden eerder in dit topic, een best wel interessant en technisch zowel als uiterlijk mooi horloge te vinden voor lieve prijsjes.

Het is bij het enorme aanbod aan horloges van Chinees fabricaat vrij lastig om nog een beetje leuk ontworpen handgewonden exemplaar te vinden. De meeste goedkope exemplaren hebben zo’n tot automaat gemodificeerd uurwerk, de wat recenter ontworpen en iets duurdere Chinese horloges, zoals hier eerder in dit topic ook getoond ( bijv. de Cadisen en Pagani horloges) hebben tegenwoordig nogal eens een Seiko NH 35 variant aan boord. Wat, voor een paar tientjes meer, een hele verbetering is.

Toch vond ik een aantal weken geleden op Aliexpress nog een handgewonden horloge met inderdaad toch weer zo’n Tongjii uurwerkje er in. Waarschijnlijk ook weer met zo’n van pisbakkenzink verchroomd kastje… maar ach, hij glimt mooi en de diepblauwe sunburst wijzerplaat was ook wel aantrekkelijk. Inclusief een mooi dun, simpel maar netjes afgewerkt mesh bandje. Ik draag niet graag op staal, maar zo’n dun mesh bandje zit wel lekker.
Die guilty pleasure wilde ik wel weer eens meemaken, dus heb ik er een besteld. Je kunt met Paypal betalen, geen risico, als 't niet aankomt krijg je gewoon je geld terug.
Voor de prijs hoefde ik het niet te laten, voor nog geen 2 tientjes inclusief de verzending plofte ie binnen 14 (!) dagen bij mij op de mat .

Hieronder ter afsluiting van mijn bijdrage wat foto’s van het ding. Geen idee hoelang ie meegaat, maar voorlopig geeft ie al ruim een week lang de juiste tijd aan. Als ik m ‘s morgens netjes opwind tenminste…

Dat was het weer voor vandaag. Bedankt voor het lezen en plaatjes kijken.
Tot de volgende keer.
Lex

24 likes

Wil het model graag eens proberen, moet zeggen dat het voor dat geld heel veel horloge is.

Gr. Marc

6 likes

Wat een uitgebreid verhaal!! En leuk dat je de nog goedkopere horloges ook ruimte gunt! Ik heb zelf alleen ervaring met de Pagani’s en Cadisens van deze wereld en voor het geld 60 tot 80 euro zijn dat echt no-brainers!
De Corgeut twijfel ik nog over (Tudor hommage) :slight_smile:

1 like

Bandje voelt een beetje licht vind ik maar verder is alles super solide! Saffier en nh35a voor 65 euro is zeer veel waar voor je geld!

1 like

Heimdallr :grinning:

8 likes

Maken ze deze ook al? :smile:

1 like

Yep en beter dan het origineel want met Seiko uurwerk :wink:

Welk movement zit er in?

NH36A volgens de advertentie.

1 like

De Double Rhomb

8 likes

Pagani Design Root Beer Mod

5 likes

Wel erg veel inspiratie gehaald uit Doxa deze nieuwe versie van de Maranez Samui😉

Vind deze toch wel erg tof qua kleur!

1 like

Leuk, die Facebook algoritmes. Het enige wat ik me afvroeg of het niet stukken goedkoper zou zijn om het uurwerk (wie herkent het?) weg te gooien en een nieuwe te kopen dan het te laten repareren. :thinking:

2 likes


Blijft top voor het geld.

7 likes

Beetje purple swag op m’n Parnis vandaag.

6 likes

Vanwege de nodige houthak mijn Omega gisteren maar niet omgedaan.
In de kast lag een slechts eenmaal gedragen Ali koopje, precies hetzelfde horloge als topic starter. :stuck_out_tongue_winking_eye: Wat een blok metaal, en dat heeft dag een overleeft met 4 seconden afwijking!

Op Corona afstand is het net een hulk :innocent:

2 likes

Mooi he! Lekker zorgeloos!

1 like

En dat saffierglas klopt ook, proefondervindelijk vastgesteld! :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like


Vandaag mag deze de bureau krassen opvangen :smile:

4 likes

Iemand van jullie een van de felle Parnis kleurtjes al in huis? Ben wel benieuwd.