Horloges uit "Middle Kingdom"

Jij hebt de witte wijzerplaat, ik de zilveren. En die heeft geen blauwe secondewijzer. Maar ook blauw kan wel denk ik. Er is inmiddels een zwarte crocograin onderweg.

Dat doe ik je niet na, knap gedaan. Maar voor mij ook te druk. Heb je wel een zeer uniek exemplaar.

1 like

De witte heb ik niet gegraveerd maar een zilver versie. Ik heb een paar van die Escapement Time’s gekocht. Voor de gegraveerde zoek ik nog een bandje. Misschien kun je een foto sturen van de band die jij hebt gekocht?

1 like

Dat is deze

1 like

Gaat de achterkant van de Escapement Time er gemakkelijk af?

Het is een klik deksel, wip je er zo af. Tussen een van de lugs zit een inkeping waar je gereedschap onder kunt zetten.

MAAR

Als je het doet met een schroevendraaier of ander scherp ding (zo’n case mes bijvoorbeeld) dan krijg je krassen. Misschien boeit het je niet omdat het de achterkant is.

Wat je nodig hebt is een ‘echte’ case opener. Die heeft een hardstalen scherp uiteinde EN een nylon blokje die tegen de kast als hefboom fungeert. Als je die niet hebt kun je die krijgen bij RedRooster (what’s in a name right :slight_smile: ) op eBay.

3 likes

Crocograin Hirsch inmiddels binnen en op de Escapement Time gezet. Wat is quick release toch een verademing!

Deze blijft voorlopig op de zwarte band.

12 likes

Deze ziet er echt top uit voor dat geld zeg. Volgens mij zag ik 'm laatst voor rond de 70 euro staan.

Ook leuk die “high beat” quartz.

1 like

Niet echt anders dan andere quartz qua beat, alles draait meestal op 32768 Hz.

Alleen word die frequentie iets minder vaak digitaal gedeeld zodat je 4 i.p.v. 1 Hz overhoudt. Zo maakt ie 4 stapjes per seconde.

Staat uiteraard leuk! Tegen wat extra batterij vermogen…

1 like

Vandaar de aanhalingstekens :grin::+1:

Maar inderdaad een leuk detail!

1 like

Hoe kom je aan die informatie?

De spec sheet van seiko zegt wat anders.

Meer stapjes is meer benodigde energie… maar ik begrijp dat het in de praktijk meevalt.

Ik zou toch even de Seiko documentatie lezen.

Seiko VH31.pdf (2,3 MB)

Maar als jij uit ervaring met dit uurwerk weet dat de documentatie niet klopt deel die informatie dan vooral. Leren we allemaal weer wat van.

Dat zeg ik niet. Maar je kunt simpelweg met je boerenverstand beredeneren dat elke stapje dat de seconde wijzer moet zetten een beetje energie kost. Maakt dus verschil tussen 60 of b.v. 240 stapjes per minuut.

Ik vind het verder een heel positieve ontwikkeling dat er analoge quartz horloges komen die meerdere stappen per seconde maken.

Ben je daar zeker van? Als dat zo is dan gaat de batterij in een VH31 uurwerk korter mee. Er zit een SR920 batterij in die je ook in veel andere uurwerken aantreft. Dat geeft een mooi referentiepunt. Volgens specificaties Seiko en mijn ervaring met dit uurwerk gaat de batterij niet korter mee dan in andere, 1 tik per seconde, uurwerken. Dus misschien is er iets anders wat hier voor zorgt. Is er niet zo’n Duitse autofabrikant die als leuze heeft “Vorsprung durch Technik”? Seiko zou niet de eerste zijn die dit voor elkaar heeft gekregen. Bulova en Sunon doen dat ook al jaren en die batterijen gaan lang mee.

Zoals je al zegt; een goede ontwikkeling! Kijk maar eens naar de Bulova Precisionist, die doet 64 stapes per seconde. De Sunon SP28 doet ook 4 tikken per seonde.

Ja daar zeg je wat. Al met al een mooie ontwikkeling. Seiko is geen kleine jongen…

Mooi, he. Ik heb de groene:

13 likes

Erg leuk @EnricoTutti en @PetraO

Heb het filmpje op de Ali app bekeken. Ziet er leuk uit die seconden wijzer die kleine stapjes maakt. Een 14400 bph automaat equivalent.

1 like

9 likes

Aan alle Escapement Time bezitters: raden jullie dit horloge aan? Ik zou de witte versie graag eens proberen en voor de prijs hoef ik het niet te laten.

Het gaat om deze:

8 likes

Niet nadenken maar direct kopen :slight_smile:

VH31 uurwerk, heat treated blued second hand en perfect afgewerkte kast. Koop er nog een mooi bandje bij en je bent helemaal klaar.

Ik hoorde van de week trouwens dat de prijzen flink omhoog zijn gegaan. Heb jij het ergens nog voor de ‘oude’ prijs gezien?

Dit is de mijne in het wit.

Dit is de zilver wijzerplaat (geen blauwe secondenwijzer). Door mij gegraveerd.

9 likes