Horloges van " B" merken

Hoe staan we nu tegenover wat ik even 'B" merken noem.

Of fashion horloges.

Ik heb genoten van de posts van @CTbeest en @Door51.

Camel, Fossil, Diesel.

Gelukkig laten meerdere HF leden hun fashion of hommage merken zien.

Dat leidt vaak tot weinig of vervelende reacties.
Laat eens “sans rancune” die horloges zien waar voor je je misschien schaamt of bang bent afgemaakt te worden op dit forum.

7 likes

Oei, da’s een gevaarlijke.

Voor mij heel simpel, iedereen moet kopen waar ze zich goed bij voelen. Wat voor de ene een “B-merk” is is voor de andere een “A-merk” en daar kan je heel ver in gaan. Denk dat er niet veel mensen hier zitten met horloges waar ze zich voor schamen.

Dat is ongeveer dezelfde discussie als “quartz vs. mechanisch”. Voor de ene is een mechanisch uurwerk een echt uurwerk en een quartz een juweel. Hoeft niet zo te zijn.

Dus, om kort te wezen. Ik heb geen “B-merken” in mijn collectie, voor mij zijn het allemaal, stuk voor stuk, “A-merken”.

7 likes

Jaren geleden (plusminus 2008) kocht ik dit Festina horloge, toevallig vanmiddag nog even tevoorschijn gehaald, het Miyota uurwerk loopt altijd nog perfect! Het was niet duur en met in die tijd opgroeiende kinderen in huis kwam dat goed uit. Al is het een behoorlijk goedkoop merk, de kwaliteit is uitstekend!

8 likes

Bedoel je Baume, Breitling, Bell & Ross,etc. ?
De meesten vinden dat wel prima B merken hoor… :wink:

6 likes

Elk item dat wordt gekocht om er de blitzer mee uit te hangen vind ik droevig. Iemand die een echte Rolex koopt om te patsen vind ik net zo erg als iemand die een neppe koopt om er mee op te scheppen.

Hommages kan ik wel begrijpen; als je niet het geld hebt of wilt uitgeven aan een horloge, maar een model wel prachtig vind, is een hommage een goede oplossing.

Fashion merken… tsja heb er zelf ook een paar. Mooie horloges die ik met mijn staat nu niet meer zou kopen. Destijds gekocht/gekregen omdat ik ze gewoon mooi vond. Nu weet ik dat dat vaak gewoon Chinese units met een merkje, vind ik het zonde om daar geld aan uit te geven. Dan liever nog iets van dezelfde kwaliteit met een onbekende naam. Al moet ik zeggen dat het Boss horloge wat ik jaren geleden heb gekregen er prima uit ziet met een mooi leder bandje.

Mede door kennis die ik op HF heb opgedaan zie ik mezelf niet snel een fashion kopen, maar ga iemand ook niet belachelijk maken omdat ie graag een Fossil horloge draagt.

Heb er niet zoveel mee. Omdat het nagenoeg enkel om het uiterlijk gaat en de afwerking toch minder is.

3 likes

Sommigen hebben dat ook met Rolex en andere hoog aangeschreven merken. Als je Daniel Wellington mooi of leuk vind gewoon doen. Maar hier op het forum is er weinig interesse voor.

Het merk maakt mij niet zo veel uit als ik het maar mooi vind en de prijs ervan naar waarde is. EN hommages zullen me ook aan de kont jeuken want dan moet ik voordat ik een horloge koop eerst de hele geschiedenis van alle modellen en merken bekijken of die ergens op lijkt…

Kortom, voor mij geldt:
Vind ik het mooi?
Is de kwaliteit verder goed?
Heb ik er de vraagprijs voor over?
En 3x ja is kopen

13 likes

Hehe typisch Nederlands en absoluut calvinistisch.
Een Rolex kopen doe je óók om er de blits mee uit te hangen!
Maarja…da’s niet de bedoeling in Nederland: “doe maar normaal dan doe je al gek genoeg!” :smiley:

In Nederland je succes etaleren met een dikke Rolex…dat kan eigenlijk niet; dus hup die Pulsar om de pols en lekker genieten! :sunglasses:

11 likes

Iedereen heeft een andere interpretatie van een B merk. Ik weet nog dat ik toen ik 19 was helemaal gek was op TW Steel en dat als m’n stoutste dromen ooit uit zouden komen ik wel eens een Oris zou willen bezitten. Het spaargeld bij elkaar gehakrt en een TW Steel gekocht.

Nu, tientallen instappers, 6 Oris’, 2 Breitlings en een Omega verder vind ik TW Steel maar een B merk…

4 likes


Niks mis mee. Als jij er plezier aan beleefd lkr doen!

Wel ben ik van mening dat je beter kan doorsparen voor een “A” merk i.p.v. 3 “B” merken maar ook dat is persoonlijk

1 like

Voor een horloge hoef je je nooit te schamen, het is een overbodig luxe product.
Met materiele goederen pronken is triest, als je het “gemaakt” hebt dan is het niet nodig om dat te showen, je doet het toch voor jezelf?

2 likes

Mwa, niet helemaal mee eens. Ik zeg niet dat je geen dure merken mag kopen. Persoonlijk vind ik het droevig als een van de redenen voor de koop is: stoer doen.

Ik ken genoeg mensen die 30 jaar in een BMW rijden, puur voor de freude am fahren. Ik ken ook genoeg mensen die een BMW rijden om hem overal op de stoep parkeren zodat iedereen kan zien dat zij daar in rijden.

Iemand die ik zakelijk vaak zie heeft een prachtige submariner, bijna altijd onder z’n manchet. Heb hem erover gesproken en het is een echte liefhebber, gekocht om de historie en de techniek.

1 like

En de Bvlgari BZero One van mijn vrouw?
Ook B merk ?

Het was maar een grapje hoor :wink:
Ik heb nergens moeite mee zolang het maar geen fake of nep is…
Dit omdat je over het algemeen voor de prijs van een fake/nep ook een (“B”) merk horloge kunt kopen…

1 like

Ik citeerde je per ongeluk en kon dat niet meer aanpassen…

Was algemeen bedoeld

Trouwens, Baume is, vergeleken met Baume et Mercier wel degelijk een B merk

Dat B-Merk leidt hier op HF welk vaak tot uiteenlopende reacties hoor :sweat_smile:

2 likes

Hee, een damper! Smaakt ‘ie?

Samengevat: calvinistisch gewauwel.
Prima! :+1: :sunglasses:

2 likes

Ik ben de trotse bezitter van dit apparaat,de panerai is gewoon financieel niet haalbaar op dit moment.maar de vorm van de kast vind ik gewoon echt gaaf

12 likes

Op een glijdende schaal van 4,95 bij Kruidvat tot 1.5 miljoen voor één of ander verzamelobject zitten allerlei merken, stijlen en gradaties van kwaliteit.

De opdeling “A” en “B” is totaal arbitrair. Er zijn mensen die een Seiko 5 een B-merk prul vinden, er zijn mensen die er de ultieme uiting van betaalbare kwaliteit in zien. Het slaat als een lul op een drumstel.

De marketing-definitie is deze:
“Een B-merk is een merkartikel met een minder grote naamsbekendheid en lagere kwaliteitsbeleving dan een A-merk.”

Let op het woord beleving. Ik heb absoluut niets tegen mode-horloges. Vaak worden mode-horloges door Movado of Fossil group in elkaar geschroefd en zijn ze niet eens van slechte kwaliteit als je dat als MTBF definieert.

Plakmerken met onzin-marketing zonder verdere inhoud vind ik vaak irritant, maar ik vind sommige marketing uitingen van Omega, Breitling en Glycine al even erg.

Sommige horloges vind ik smakeloze bagger. Zo vind ik heel veel Audemars Piguet net zo’n smakeloze rotzooi als een Diesel Granddaddy of Invicta SuperWarrior. De techniek mag dan fantastisch zijn van de AP, maar man, man, man, man, man wat hebben die een kudt design afdeling.

Wel heb ik een hekel aan hommages die mm voor mm afgeleid zijn van het oorspronkelijke ontwerp, zeker als dat van de grootste cliché’s in horlogeland is. Hoe moeilijk kan het zijn om een eigen smoel te verzinnen? Dat lukt zelfs Diesel en AP.

Kortom: geen peil op te trekken.

13 likes