Horloges van " B" merken

Neeroen, het “wauwelen” komt van jou.

Speelt Geld een rol voor de indeling in B merk??

Curtis goedkoop (USA 3.000)

s-l400 (5)

Curtis duur (USA 30.000)

s-l400 (6)

Misschien is plakmerk beter?

Toen ik de titel las dacht ik meteen aan mijn laatste ‘aanwinst’ vóórdat ik serieus geïnteresseerd raakte in horloges. Mijn fascinatie destijds was een horloge dat zowel analoog als digitaal was en na speurwerk met Google en shoppen in Amsterdam kwam ik dit pareltje tegen:

Dit was ook daadwerkelijk mijn horloge voor een aantal jaar en deze foto van mij slingerde toevallig nog rond op het internet (voor de (voormalige) gamers onder ons: let op de Sega Dreamcast op de achtergrond!)

Ik had al snel een haat-liefde verhouding met dit horloge, aan de ene kant vond ik dit een prachtig horloge, maar de bandaanzet was uniek waardoor reguliere bandjes niet geplaatst konden worden. Het leren bandje ging minder dan een half jaar mee…

Door de bovenstaande frustraties ging ik naar een ander horloge zoeken en kwam ik uiteindelijk op dit forum terecht en mag ik me inmiddels alweer bijna 8 jaar lid noemen. Daar ben ik nog steeds enorm blij mee! :smile:

5 likes

Het idee B merk hoort naar mijn mening al gauw thuis bij modemerken, zo vind ik een Seiko 5 van 150- acceptabeler
Dan een tw steel van 400,.

Maar dat is slechts mijn bescheiden mening, smaak is niet te koop.

Veel erger vind ik het idee dat in een aantal dure horloges (Bell&Ross/IWC en vele andere) basis eta uurwerken zoals de 2824/7750 en dan vaak nog de basisversies ervan, aangeboden worden voor prijzen van 3k en meer. Dat degradeert deze zogenaamde A merken in mijn ogen veel meer, zelfs achter de Diesels en tw steels van deze wereld

4 likes

Was het eerste waar ik ook aan dacht: merken die beginnen met een B :slight_smile:

1 like

Blancpain?

o.a. (zoek even onder “minder bekend” van Flip)

1 like

Kan iemand mij zeggen wat B merken zijn op het forum?

Zijn dat merken als bijvoorbeeld Festina, Rodania, Pontiac,…?
Of zijn dat merken die afgeleid zijn van modemerken, Gucci, Diesel,…?
Of spreken we van Tudor als B merk van Rolex?

Dat er een heel verschil is tussen merken is ongetwijfeld waar, en dat gaat over design, geschiedenis, afwerking, techniek,… en nog een hele resem zaken. Maar dat we neer zouden moeten kijken op bepaalde merken is toch enkel onze eigen hautaine houding die we denken te moeten aannemen om ons beter te voelen dan het plebs, dat denk met een … (vul maar zelf een merk in) te kunnen meedoen met ons “de elite” van het horlogedragende deel van de bevolking…

4 likes

Ik was ooit heel blij met mn U-Boat left hook chrono, een quartz. Heb hem nu nog en draag hem op momenten waarop ik de exclusievere exemplaren liever niet kan/wil dragen dus hij krijgt nog steeds pols-tijd :+1:t2:

Ik vind dit ook bijzonder jammer. Ik vind onderstaande horloges prachtig, maar de combinatie uurwerk& prijs weerhoudt me ervan ze te kopen:



Te bedenken dat deze horloges dezelfde uurwerken hebben een voor een fractie te koop zijn:


Dan ga ik toch liever voor de onderste twee…

4 likes

B kwaliteit is meestal een aanduiding voor een product van slechte kwaliteit.

Ik denk niet dat TS dat bedoelt. Bij horloges kun je beter andere kwalificaties/indelingen gebruiken. Ik denk dat de meest gebruikte indeling zoiets is als:

A) Haute Horlogerie (PP, AL&s etc.)
B) Topklasse (Rolex, Omega, IWC, Blancpain, Grand Seiko, Tag Heuer etc.)
C) Middenklasse (Tissot, Seiko, Tag Heuer, Certina etc. heel veel aanbod in dit segment)
D) Consumentenklasse (Pulsar, Seiko, Festina, Diesel, Hilfiger, Boss etc).
E) Budgetklasse (Kan ze zo even niet bedenken. bestaat dit? Prijs zegt niet alles. China?)

8 likes

Het gaat om het woord 'succes". Dat dat in Nederland niet synoniem is aan de hoeveelheid geld wat je verdiend hebt vind ik niet erg.

4 likes

Een plakmerk is dat niet ieder merk dat er een ETA 2824 of 9015 uurwerk in zet?
Dan wordt de lijst erg lang :grin:

2 likes

Deel je budget horloges :slight_smile: leuk topic voor iemand als mij die nog geen 500+ euro aan een horloge wil uitgeven

Zo heb ik zelf ook een leuk horloge van storm

Met dien verstande dat seiko meedoet in alle vier van jouw bovenste speelvelden.

Ze doen ook haute (Credor, maar toch).

Vraagje, wat is budget?

1 like

Uiteraard begint het al met: Wat is een B-merk?

Dit zal sowieso al voor iedereen anders liggen.

Ook zegt de ene, ik heb liever 1 A merk horloge dan 3 B merk horloge’s
De ander zegt het dan weer precies andersom.

Ik denk dat we ondertussen in de bijzondere maatschappij leven waarin we niet alleen kunnen genieten van een mooie A horloge ( welke maat staaf je er dan ook aan wil hangen ) maar dat het ergens ook meteen een status aan de drager geeft.

Het kunnen genieten van een horloge vind ik prachtig. Of dit nu een A, B of een verrassende E is. Als het een leuk klokkie is wat me aandacht trekt of aankoop punt geeft voor een leuk gesprek in een gedeelde passie vind ik het prachtig. Status aan iemand hangen omdat een bepaalde horloge aan zijn of haar pols hangt vind ik dan weer een beetje jammer. Dat is niet zo mijn ding. Zeker niet als je dan ook nog eens als drager van een horloge je zelf ook meteen een status wil geven omdat je het draagt.

Makes sense… Maar nu is heel het forum aan het bedenken waar hun Citizens, Sinns, Tudors en Steinharts thuishoren…

3 likes

Wat een prachtige discussie, maar eh…, het geeft geen antwoord op de vraag van TS. Die heeft zelf al een aangegeven wat hij er onder verstaat, namelijk ‘fashion horloges’. Prachtig toch. Nu de concrete vraag:

Ikzelf zou niet direct geneigd zijn om een fashion horloge te kopen, een horloge dat vaak bij de bijouterie of de V&D (toen die er nog was) ligt. Dat heeft alleen met smaak te maken, vaak zijn de horloges in de bedoelde categorie te veel bling bling voor mij.

Dat dus. :sunglasses:

HEMA

+1