Horloges van grootvader en grootmoeder

Hallo, ik ben nieuw hier. Ik vond dit horloge vandaag tussen oude spullen in huis. Ik dacht het te herkennen als een oudje van mijn pa maar toen ik er vandaag mee aankwam bij hem, op tijd overigens want dit klokje tikt nog goed, dacht hij dat het van zijn vader is geweest. Nu heb ik hier al wat topics gelezen over het merk Plato maar dit model ben ik niet tegengekomen. Is er hier iemand die mij iets nuttigs over dit horloge kan vertellen?

Bij voorbaat dank!
Chrissie

5 likes

Plato was het merk van de fa. Hart uit Amsterdam.
Ik vermoed dat het uit de jaren zeventig is.
Het lijkt er op dat het glas bij 12 u. defekt is.
Als het van je grootvader was, kun je hier op het forum een betrouwbare horlogemaker zoeken, die het werk kan nakijken en het glas vervangen, dan heb je een leuk bruikbaar aandenken.

2 likes

Dank je voor je reactie Maurits!
Ik vind het ook een mooi aandenken en daarom is het een goed idee om het horloge op te knappen. Er zit inderdaad een barst in het glas.
Nu heb ik ook een aantal oude horloges gevonden die van mijn moeders kant komen waarvan ik er een aantal erg mooi vind en ook deze zou ik, als het betaalbaar is, willen laten opknappen. Ik heb informatie over deze horloges ook getracht te vinden op het internet maar dat blijkt niet eenvoudig te zijn voor een leek als ik. Ik ga hier op horlogeforum op zoek naar een horlogemaker. En omdat ik zo enthousiast ben over mijn vondst tussen onze oude spullen plaats ik er hier nog een foto van. Opmerkingen en/of tips zijn van harte welkom!
Bvd Chrissie

1 like

Ik kan je er weinig over vertellen, maar leuke aandenkens, en welkom op het forum.

1 like

Aangezien ik me alleen met dameshorloges bezig houd als het om de horloges van mijn vrouw gaat kan ik je helaas niet helpen.

Het collier horloge in het midden op de tweede foto is van voor 1920.
Als je de tijd wilt verzetten moet je op het knopje bij 1 uur drukken.
Bij het horloge rechts op dezelfde foto ontbreekt een deel.

Dat is alles helaas.

Dank je voor je reactie. Het horloge rechts op de tweede foto is in slechte staat, er zit geen glas meer op en de kast is ooit opengemaakt op een manier dat deze nu niet meer sluit. Wellicht heeft dit alleen nog waarde voor iemand die de onderdelen ervan kan gebruiken. Het horloge in het midden ziet er van die 3 nog het beste uit. Het lukt mij niet de tijd te verzetten omdat ik door spasticiteit aan een arm en hand mijn fijne motoriek mis om dit zorgvuldig te doen. Ik denk dat het daarom beter is dat ik daar niet zelf mee ga knoeien. Want dat zal het dan ook zijn; knoeien…
Ik heb inmiddels hier op HF een horloge atelier in Gouda gevonden wat het dichtst in de buurt van mijn woonplaats ligt.
Graag zou ik, voordat ik deze een bezoek breng, nog wat meer over de horloges te weten komen maar ik weet niet zo goed hoe ik dat aan moet pakken.
Ik wil je bedanken voor de tips die je geeft in Tips voor nieuwe gebruikers. Aangezien ik de PDF van het HForum niet kan openen op mijn iPhone ben ik blij met de tips in dat topic.
Heeft het nog zin om betere foto’s hier te plaatsen van de klokjes hierboven?
Bedankt voor je tijd om mijn berichten te lezen en erop te reageren!
Chrissie

1 like

Hallo.
De firma Hart te Amsterdam heeft ruim 20 jaar heel veel Plato horloges en ook Citizen op de markt gebracht. Aanvankelijk voorzien van Zwitserse uurwerken. Later ook Duitse en Franse uurwerken omdat die goedkoper waren. Ik heb geen idee welk uurwerk er in jouw horloge zit.
De logo’s op de horloges zijn in de loop der jaren een aantal keren veranderd. Het logo op dit horloge is in de 70 "er jaren gebruikt . In die tijd zat de fa. Hart in Ouderkerk aan de IJssel. Toen Citizen een eigen firma startte betekende dat even later het einde voor het merk Plato in begin jaren "80.

Groet , Jan

1 like