Tips voor nieuwe gebruikers

Vroeger bestond er een politieke partij de KVP. En er bestond onder marktkooplui een uitdrukking KVP.
Dit laatste betekende: kijken, voelen, pleite. DWZ een “klant” kwam, keek even, bepotelde de waar en liep door. Uiteraard zeer ongewenst, want als iedereen dat doet is je waar 's avonds niet meer te gebruiken en verdiend heb je niets.

De laatste tijd krijgen diverse ervaren leden van dit forum net zo’n gevoel als destijds die marktkooplui.
Er komen nieuwelingen met, vast en zeker legitieme, vragen, MAAR die nieuwelingen houden zich niet aan de – ongeschreven – regels.

Om die nieuwelingen te helpen om de ergernis van de ervaren leden te vermijden en daardoor ook wat minder ergernis over en weer te veroorzaken plaats ik deze tekst.
Misschien wil een beheerder hem vastpinnen.

Veel gebruikers van dit forum weten veel, hebben veel ervaring en delen die kennis en die ervaring graag.
Veel nieuwe gebruikers willen daar natuurlijk van profiteren, maar – en dat is logisch, want ze zijn niet zo met de materie vertrouwd – ze weten niet hoe en wat ze moeten vragen.

Je komt hier omdat je op zoek bent naar informatie over een een familiestuk of over een ander vintage horloge waar je interesse in hebt.

Allereerst: stel je even voor, dat is wel zo beleefd. En nee het is hier geen datingsite, zoals iemand vandaag vond!!
Je voornaam, hoe kom je aan het horloge of waar heb je het gezien, waarom wil je weten wat je wilt weten, enz., enz.

Dan zet je op een rijtje wat je wilt weten. Bijvoorbeeld waar het horloge vandaan komt, wat voor een fabriek dat was, is het zeldzaam of niet, noem maar op.
Meteen bij je eerste bezoek al om een gratis taxatie te vragen, expliciet of niet, wordt niet zo gewaardeerd.

Dan, geloof het of niet, om informatie te krijgen, moet je informatie geven.
Hoe meer je geeft, des te meer krijg je.

Waarschijnlijk het meeste informatie geef je met een foto! Vaak zegt iemand, dat de foto’s volgen. Dat betekent, dat zowel degene die de vraag stelt als degenen die willen helpen dubbel werk hebben. Dus begin met die foto.
Een duidelijke, scherpe foto. Van dichtbij opgenomen. Met een hoge resolutie, zodat er ingezoomd kan worden.
Diegenen, die achter de PC zitten en je graag willen helpen moeten kunnen zien wat je hebt.
Of zoals het zo mooi heet: A picture is worth a thousand words

Denk eraan, jij hebt het horloge in je handen, kunt het draaien en keren. De mensen hier van wie je hulp vraagt, moeten het doen met de beelden die jij ter beschikking stelt.
Dus doe er even moeite voor. Zij doen het ook.

Nog beter dan één duidelijke, scherpe foto: meerdere duidelijke, scherpe foto’s met een goede resolutie.
Voorkant, achterkant, een speciaal detail. En als er op de kroon (het opwindknopje) iets te zien is: maak er een foto van.
Als iemand het horloge voor je open kan/wil maken, foto’s van het uurwerk, van de balans en van de binnen- en de buitenkant van de bodem zijn geweldige bronnen van informatie.

Maar pas op!
Laat dat openmaken echt, absoluut, helemaal alleen over aan iemand, die weet wat hij doet.
Een goede kennis, die wel handig is maar niets van horloges weet, kan veel kapot maken! Veel onderdelen van een uurwerk zijn dunner dan een millimeter. Dat is wat anders dan de versnelling van een fiets, de motor van een gazonmaaier of de nokkenas van een benzinemotor!

Onder de balans staat vaak een code, die de kenners helpt bij het determineren van het uurwerk. Krijg je die niet duidelijk op de foto, probeer hem dan te beschrijven.
En binnen in de bodem staat vaak ook bruikbare informatie.
Als vaststaat wat voor uurwerk het is, is meestal ook bij benadering de leeftijd van het horloge bekend.
Maar nogmaals, denk eraan: liever alleen foto’s van de buitenkant dan een kapot uurwerk!

Eigenlijk weten de kenners hier dan vaak al genoeg.
Maar je kunt natuurlijk nog aangeven wat je zelf weet of denkt te weten over het horloge. Wees niet verbaasd als de experts je tegenspreken. Bij de overlevering van informatie van vader op zoon kan het gebeuren, dat men zich vergist of dat de herinnering vaag geworden is. Of een eventuele verkoper “vergist” zich als hij bepaalde eigenschappen aanprijst of “vergeet” een mankement te benoemen.

En dan nog dit:
Je mag dankjewel zeggen!
Je mag na die ene vraag later nog eens terugkomen en vertellen hoe het verder ging met dat horloge, waar je een vraag over had.
Of je kunt misschien iemand anders helpen.
Of op een andere manier een zinvolle bijdrage leveren aan dit forum.

Tenslotte verraad ik nog een paar dingen, die mij helpen bij het zoeken:

Het merk.
Op http://www.mikrolisk.de staan zo’n 60’000 merken, dus de kans om informatie over het merk van een horloge te vinden is niet slecht.
En eerlijk gezegd, ik denk dat niemand zoveel merken uit zijn hoofd kent, en ik kijk altijd daar als ik een mij onbekend merk tegenkom en de experts hier hebben ook hun bronnen.

Het uurwerk
(een knipoog naar onze Belgische vrienden: wij Nederlanders bedoelen met het uurwerk de motor van het horloge.)
Een geweldige site met enorm veel informatie over uurwerken vind je hier:
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?00&ranfft&a0&2uswk
Er is ook een Engelse uitvoering, maar ik heb nooit gecontroleerd of echt alles vertaald is.

Als je onder de balans (zie boven bij foto’s) een symbool ziet, kun je hier
https://watch-wiki.org/index.php?title=Kategorie:Bildgalerie_Bildmarke
kijken of je het terugvindt, dan weet je alvast uit welke fabriek het uurwerk vandaan komt.

34 likes

Goede tekst. Als sticky zou die prima zijn of zoals ze dat hier noemen: vastgepind.

Maurits, dank voor zeer bruikbare tips. Ben niet helemaal nieuw, meer dan een half jaar aan t kijken en ongeveer 2 maanden lid. De links gelijk opgeslagen in een mapje favorieten!

Groeten

Folkert

We blinken ook niet altijd uit in tact - ik houd me een beetje in de laatste tijd :wink: . Toch blijft bij mij ook het idee loeren dat het meestal om gelukzoekers gaat. De goeden worden op die manier dan wel vrij stevig tegen de haren in gestreken…

Daarom een zeer nuttige post, zeker indien “gepind”. :thumbsup:

Goed tekst! Is het niet mogelijk dat om dit bij de allereerste keer dat iemand inlogt te laten verschijnen oid?

Volgens mij is dat een uitstekend idee! :clap:

Dat zie je wel 's vaker… Uitstekend idee. Scheidt meteen de “rifraf” van de serieuzere nieuwelingen.

Een uitstekend idee! Doen, dat scheelt misschien veel ergernis.

Ik zit hiet al een tijdje op het forum maar naar aanleiding van dit topic zal ik mij ook maar even voorstellen: Ik heb een horloge waar Omega op staat maar ik weet niet of het een echte is wat is de waarde. Foto’s volgen.
Ik heb nog meer ouwe horloges ik vraag later wat die waard zijn.
O ja, wanneer kan ik hier verkopen?

Dat laatste had ik vergeten! :joy:

@vouwfietser HaHa!

@Maurits Dank je wel voor deze uitstekend geschreven en zeer nuttige bijdrage! Hier hebben we allemaal iets aan. De Newbies krijgen hiermee hopelijk een goede indruk over wat ‘ons’ hier op het Forum bezighoudt en de oudere rotten geef je een paar duidelijke argumenten mee om adequaat, en niet alleen maar cynisch te reageren als er weer zo’n eerste posting komt van iemand die even wil weten wat Opa’s horloge kan opbrengen. Laten we overigens niet vergeten dat er ook de laatste tijd veel nieuwe leden zich hebben aangemeld, die wèl duidelijk hebben aangegeven te begrijpen waar het hier over gaat en zich ook daarom wel degelijk even netjes hebben voorgesteld.

Pinnen aanbevolen!

1 like

Uhm, ja, Als we ons nu voor ons goeie fatsoen allemaal aan de regels moeten houden, moet deze: [quote=“Carpe_tempus, post:12, topic:80589”]
mijn laatste aankoop bij je bevalt trouwens primaik kan jouw 2e hands handel hier van harte aanbevelen.
[/quote]
Naar een andere rubriek… toch? http://www.horlogeforum.nl/c/ervaring-met-ver-kopers

Perfect! dit moeten ze eigenlijk laten zien bij het aanmelden, en dan eerst laten lezen en dan pas lid laten worden…

Je zou natuurlijk ook gewoon wat begrip kunnen opbrengen voor iemand die een enkele vraag heeft. Uiteindelijk is daar het forum ook voor. Iemand die nieuw is, of een horloge vindt bij een overleden (groot) ouder, heeft geen verstand van de materie en wil gewoon een vraag stellen. Een beetje geduld, een tegenvraag etc is toch niet te veel moeite? Ik vind het een belerende tekst eerlijk gezegd.

1 like

Mijn post was een reactie op de toenemende ergernis vanwege (als onpassend beschouwde) vragen van nieuwe bezoekers.
De post was bedoeld om door een “handleiding” de “ervaren” en de “onervaren” gebruikers dichter bij elkaar te brengen.
Als iemand dat als belerend opvat vind ik dat jammer, dat was zeker niet mijn bedoeling, maar ik heb de wijsheid niet gepacht.
Andere gebruikers waarderen de post.
Maar dat er een, toch wel giftige, discussie onstaat tussen oudere gebruikers relativeert de bedoeling van deze post toch wel.
Jammer.

@peaceloveandpitbulls …ik ben het wel met Marijn eens…wil je aub normaal doen. Zeer vreemde en nogal agressieve reactie…dat kan toch anders. :anguished:

Sorry daarvoor. Ik vind de gedachte goed maar vrees helaas dat de gelukszoekers dit helemaal niet gaan lezen. Zij willen enkel graag horen waar ze op hopen. Het principe van wederkerigheid is hen vreemd lijkt het vaak.

Dat jammer vind ik ook. De discussie gaat ook niet om jouw tekst. Mijn mening is zo te zien een minderheid, en dat is prima. Wat ik bedoel is dat het maar de vraag is, of als wij bv. een oude vulpen vinden, gaan zoeken naar allerlei kenmerken, gaan googlelen, niets vinden, niet weten hoe te zoeken, en dat naar een pennenforum gaan met een vraag. Volkomen niet wetend hoe de vraag te stellen, omdat we nou eenmaal geen verstand hebben van vulpennen. Een goede tekst voor nieuwelingen kan natuurlijk geen kwaad, maar het forum is er m.i. ook om anderen heel veel tijd te besparen omdat wij de kennis vaak al in huis hebben. That’s all.

Ik heb overigens nu pas door waardoor jouw topic komt. Ik zie lang niet ieder topic, en heb het gesloten Verdal topic niet gezien. Ik heb geen mening over dat topic.

De frictie van mij kwam, omdat als je er blijkbaar anders over denkt dan anderen, dat niet meer wordt geaccepteerd door sommigen. Het zij zo.

Iedereen mag mij vragen stellen ik bepaal zelf wel of ik antwoord geef.
Dat hangt van vele factoren af, o.a de manier waarop de vraag wordt gesteld, het onderwerp, wie de vraag stelt en of ik tijd en zin heb om te antwoorden.
Laat je niet weerhouden een vraag te stellen.

2 likes