Horloges verkopen of niet?

Onlangs verkocht ik voor het eerst een horloge. Sinds 2015 heb ik een bescheiden collectie van een tiental horloges bij elkaar gespaard en elk horloge heeft wel een verhaal. Nu zijn er toch enkele stuks die ik amper nog draag en er is steeds budget nodig om de volgende aankoop te financieren.

Nu twijfel ik om nog enkele horloges te verkopen, maar ik heb schrik dat ik achteraf spijt ga krijgen. Het gaat dikwijls niet om grote bedragen, maar om ze ongedragen in de koffer te laten heeft precies ook niet veel zin.

Wat is jullie aanpak? De collectie laten groeien of af en toe iets laten gaan? Heb je al spijt gehad van dingen die je verkocht hebt? Of blijf je vooral denken aan de volgende aankoop?

Benieuwd naar jullie ervaringen.

13 likes

Lekker verkopen of ze moeten emotionele waarde hebben.

10 likes

Als je ze niet meer draagt: weg ermee. Dat gaat echt niet veranderen.
En je smaak ontwikkelt zich gewoon, dat is normaal in deze hobby.

14 likes

Ik ben momenteel alles aan het verkopen omdat ik graag iets duurders wil aanschaffen. Ik heb er tot nu toe nog geen spijt van gehad. Denk ook niet dat het gaat gebeuren zodra ik mijn nieuwe aanwinst heb.

Om een bepaald doel te bereiken is het soms nodig om dingen op te geven. Ik heb hier doorgaans nooit moeite mee gehad.

7 likes

Als je ze niet draagt, is de liefde kennelijk niet (meer) zo groot. Eruit, zeg en doe ik dan.
Nog nooit spijt van gehad, persoonlijk, het is maar een ‘ding’. Een ander kan er dan hernieuwd plezier aan beleven, ook mooi.
Emotionele redenen vallen daar niet onder, zoals erfstukken of horloges gekregen van dierbaren.

3 likes

Als het geen heel zeldzame modellen zijn kun je ze altijd later terugkopen. Sterker nog, waarschijnlijk goedkoper want we zitten in een dalende markt.

1 like

Wachten tot je TL-2 bent, en dan helemaal los gaan. Spijt is zo overrated.

17 likes

Ik zou ze verkopen en dan je username eer aan doen :wink:

14 likes

Mocht je echt spijt krijgen kun je ze altijd weer kopen :wink:

2 likes

Ik heb in de afgelopen 15 jaar ongeveer 100 horloges gekocht, en de meeste weer verkocht. Ik heb 3 horloges die ‘voor altijd’ zijn en tussen de 1 en 6 ‘wissel horloges’ die meestal niet langer dan een paar maanden blijven.

Het onderzoeken van- en inlezen in een (mogelijke) nieuwe aanschaf is voor mij een belangrijk deel van de hobby. Ik heb niet vaak spijt van een verkoop, al zijn er soms wel horloges die ik nog eens terug zou willen hebben. Het is wel jammer als ze lastig opnieuw te verkrijgen zijn of erg in prijs zijn gestegen, maar dat is een klein offer voor al het horlogeplezier wat ik ervoor terug krijg :blush:

2 likes

Bedankt voor de feedback. Niemand met een gigantische collectie? Ik hoor soms verzamelaars op podcasts die tientallen tot honderden stuks in hun bezit hebben.

@Sinned

Ik zou ze verkopen en dan je username eer aan doen

Haha zo had ik het nog niet bekeken! DLB is de titel van een docu over de concert tour van Bob Dylan in Groot-Brittanië in 1965 :face_with_hand_over_mouth:

@Stefanmol

afgelopen 15 jaar ongeveer 100 horloges gekocht

Dat vind ik bewonderenswaardig! Misschien moet ik die mindset ook wat meer hebben.

2 likes

:sweat_smile:
Heb er nu eentje op Chrono24 staan met het idee van: mag voor een goeie prijs weg, maar hoeft niet. Hou alleen niet van dat afstandelijke van C24. Hier op het forum gaat het er veel gemoedelijker aan toe heb ik de indruk.

3 likes

Over het wel of niet verkopen van je horloges kan ik je helaas niet adviseren.

Mocht je ze verkopen: zie je gebruikersnaam :sweat_smile:

Zelf heb ik ik in de afgelopen jaren niet héél veel verschillende horloges gehad, ik heb uiteindelijk wel afscheid genomen van de exemplaren die safe queens werden:

TAG Heuer Link chrono
TAG Heuer Aquaracer 500M
Omega Seamaster Aqua Terra 38,5mm quartz
Omega Seamaster Planet Ocean 2500D 45,5mm
Tudor Black Bay Blue
Omega Seamaster Planet Ocean 2500D 42mm

Nog steeds is bezit:
Rolex Explorer (2015)
Tudor Black Bay 58 Blue (2022)

Geen spijt van de verkopen alhoewel ik sommige misschien tóch had kunnen/moeten houden :thinking:.

3 likes

Die zijn hier ook hoor. Er is een topic over.

Ik fiets hier nou ongeveer 2,5 jaar rond.
Heb in die tijd ,even nageteld, 17 horloges gekocht.
Geen enkele verkocht.
En zo zal het wel blijven gaan, mezelf kennende.

4 likes

In de ongeveer 2 jaar dat ik lid ben van dit forum heb ik ongeveer 10 horloges bijgekocht bij de paar die ik al had. Onlangs een doos gekocht waar er nog wel enkele bij kunnen, maar ik zit er ook aan te denken om eens wat te verkopen en daar weer wat anders voor in de plaats te laten komen.
Maar wat ik heb is allemaal niet superduur, dus de vraag is of de verkoopprijs wel zoden aan de dijk zet voor een nieuwe aankoop en of ik die niet beter in een aparte doos kan bewaren. Daar ben ik nog niet uit…

1 like

Kill your darlings!!! Ook een lekker gevoel dat ontspullen!

1 like

Heb je toevallig een titel of een link naar deze post a.u.b.? Lijkt me interessant. Alvast bedankt.

Ik zou adviseren, wanneer je de opbrengsten niet nodig hebt om de nieuwe te financieren en de waarde is niet al te hoog; lekker houden.
Dan zou ik eerder iemand in mijn omgeving er een plezier mee doen bijvoorbeeld

3 likes

Even de zoekfunctie gebruiken, moest ik ook doen.
Het topic heet: Jouw collectie op één foto deel….
Een uur geleden is daar nog gepost.
Maar goed, je ‘kijkt niet terug’ hè :rofl:.