Bijna alles wat ik ooit had is of verkocht of wel eens op het hakblok geraakt. In het laatste geval is de keutel om wat voor reden dan ook ingetrokken. Ik heb exact drie keer seller’s remorse gekregen en een horloge terug gekocht wat ik had laten gaan, om tot de conclusie te komen dat ik het nog steeds niet vaak genoeg droeg om de terugkoop te kunnen goedpraten. Die zijn allemaal gegaan.
Sindsdien ben ik wel geïnformeerder gaan kopen, zeg maar. Op dit moment heb ik, op twee uitzonderingen na, alleen nog maar dingen die ik echt niet weg wil doen. Het zijn er nu 18, en ik zit op nummer 19 terug te wachten van een leverancier die niet meewerkt, maar het waren er ooit 27.
Mijn grens voor een maximaal aantal horloges in de verzameling heb ik op 21 gezet. Zoveel ruimte is er in twee kisten (er ligt ook nog één horloge van m’n vrouw in wat zonlicht nodig heeft). Als er iets in komt moet er iets uit, vanaf die 21.
Kortom: Ik zou zeggen gewoon lekker verkopen wat je niet draagt. Natuurlijk kun je af en toe een foto van je oude horloge zien en het missen, maar dat weegt niet op tegen hoe fijn het is om alleen maar dingen te hebben die je wel graag draagt.
Als ik het niet draag maar het levert wel wat op dan verkoop ik, en als het niet veel oplevert vaak ook want ik hou van opruimen. Ik heb ook met enige regelmaat een horloge nog een keer gekocht of terug gekocht in mijn bijna twee jaar hier.
Ik heb inmiddels diverse horloge gekocht en uiteindelijk weer verkocht. Tot nu toe nog nooit ‘echt’ spijt gehad. Wel 'ns gedacht: ‘hé, die was toch wel leuk!’. Maar meer ook niet. Ik had er ooit 22. Nu 11 en dat is ruim voldoende, wat mij betreft. Komt er dan nooit meer wat bij? Nou, vast wel. Maar liefst zou ik dan ook weer wat verkopen. Wordt alleen wel steeds moeilijker. Wat ik wilde verkopen, heb ik de afgelopen jaren wel verkocht en aan wat ik nu nog heb, ben ik toch wel gehecht. Kan alleen maar zeggen: wees kritisch en ga lekker ontdekken wat je (nog) mooi(er) vindt. Zie het verkopen en kopen van horloges als een mooie, boeiende reis. Dat houdt 't interessant!
En idd ook geen spijt van de door mij verkochte horloges, maar vaak had ik eigenlijk ook te snel gekocht omdat dan vaak het aanbod te mooi is om te laten lopen. Dus deze horloges laat ik dan ook weer makkelijker los. Mijn huidige collectie bevat op dit moment alleen horloges waar ik een verhaal bij heb, en ook al draag ik ze niet vaak, gaan ze toch niet (snel) weg, of er moet iemand zo blij van worden dan is uiteraard alles te koop.
Van de week was ik even in twijfel n.a.v. het G-Shock topic, maar ook deze trouwe makker blijft nog even en wordt niet geüpgrade naar een vers model. Voor mij is de doorlopende zoektocht en vergelijken een belangrijk deel van de hobby.
Mijn collectie bedraagt zo’n 25 stuks waarvan 20 microband-pieces en eigenlijk vind ik dat teveel maar voor microbrands krijg je meestal niet zoveel terug, tenzij het echt gewilde exemplaren zijn, dus die laat ik gewoon lekker in de collectie zitten. Vanaf nu ga ik echter weer de focus leggen op de gevestigde namen en die zijn zoveel duurder dat de uitbreiding vanzelf veel minder snel gaat, zeg 1 a 2 stuks per jaar
Ik zou dus altijd de afweging maken hoeveel verlies je gaat maken als je gaat verkopen want bij een hoge omloopsnelheid, ga je dan gewoon kapitaal inleveren.
Misschien kun je wel een tipje van de sluier lichten m.b.t. het aantal van jouw collectie Bill?
On topic, van een paar heb ik spijt, van de meesten niet. Denk gewoon een tijdje na. Leg hem alvast tijdje weg zgn om te verkopen. Psychologisch trukje.
Ik heb nog nooit een horloge verkocht. Ik heb er al enorm vaak over gedacht met 1 zeer specifiek horloge in de doos, maar ik vrees dat ik er eigenlijk zo weinig voor zal krijgen dat ik me de moeite bespaar. Ik heb ook nog 1 horloge waarbij ik soms denk of ik niet de eerdere variant zou willen, en waarbij ik dus een ruil overweeg maar dus ook nooit de moeite voor heb gedaan en allicht nooit zal doen.
precies dit. Mijn oudste aankoop van mijn huidige horloges is van Januari 2022, en ik verzamel al 33 jaar.
Met vrouwen werkt het snelle inruilen voor mij (en de meesten onder ons) niet, maar met horloges ruil ik graag in voor een jonger, frisser modelletje met betere specificaties, zoals een hogere power reserve
Ik maakte eerder een geintje dat dit een uitgekauwd bladiblah onderwerp was. Dit was uiteraard niet gemeen bedoeld en zeker niet serieus, puur een spiegeling hoe het soms ging. Nu dus niet meer, gelukkig. Heb nu een vlag. Maar ik denk dat de meesten het wel door hadden.
Xxxx Bill
Elk horloge die nu in mijn collectie zit, daar voel ik ook iets voor. Als ik niks meer voel, gaat het weg. Dat is nog niet zo vaak gebeurd. Kan ze op een hand tellen.
Ik doe geen horloge weg waar ik nog iets voor voel om een ander horloge sneller te kunnen kopen. Dan wacht ik liever iets langer. Tot nu toe werkt deze aanpak goed voor mij.
Ik heb in het verleden horloges verkocht om een andere te kunnen kopen, maar die waren nog in een goede staat. Alle swat ik nu heb wil ik niet kwijt en als ik het al zou willen kan het niet omdat er krassen op de kast of lugs zitten die mensen niet willen. Gaat dus lastig worden. Dan spaar ik liever en duurt het maar langer. Als ik hem dan nog steeds wil weet ik het ook zeker. (de BB58 sind 11 jan niet meer af gehad)
Daarbij zitten er ook oudere horloges bij die echt niemand wil hebben of niks opleveren. Ook is het leuk om te zien hoe je smaak is veranderd in al die jaren.