Vandaag was ik bij een welbekende horlogemaker/juwelier op Rotterdam zuid en zag daar erg leuke horloges voor kinderen. Waterbestendige duikertjes van het merk Ice Watch met quartz uurwerkje in allerlei kekke kleurstellingen. De prijzen liggen tussen eur 70 en eur 100. Sommige te beschouwen als een hommage
Laatst voor mijn dochter (4 jaar) een Flik-Flak bij de Swatch winkel gehaald. Zijn voor kinderen leuke horloges. Zit ook een heel pakket bij om te leren klokkijken enzo.
Kom op. Je wilt je kind toch in goede smaak opvoeden, en niet met die plastieken rommel die iedereen hier noemt? Die wegwerp reut zou mordicus verboten moeten worden.
Ik zeg:
Ga om 11 uur Japanse tijd in de aanslag zitten.
Zorg dat je even 1300 ballen na belasting uit kunt geven aan zo’n verhaal.
Daarom geef je die dingen ook aan kinderen nadat je ze hebt geleerd zuinig te zijn op hun spullen.
Dat is voor mij een weet. Geloof ik, nochtans.
Seiko 5je kopen als ze mechanieken leuk vinden, of een stalen quartz horloge scoren als ze gewoon een leuk horloge willen.
Plastic… Ik heb er een hekel aan. Je kunt vanaf 90 Euro prima horloges vinden in staal, horloges die iets minder wegwerp overkomen dan al die plastieken reut waar de hele wereld letterlijk mee overspoeld is.
Als je je kind open zou snijden zou je plastic deeltjes aantreffen. Net als in jou en mij. Bah.
D.
Ik geloof het ook. Toch zit er een kern van waarheid in het betoog. Los van de rommel die plastic op de wereld maakt is het gewoon mooier om met warme hand iets te geven wat niet al te vergankelijk is. Wat gerepareerd en opgemaakt kan worden na gebruik.
Mensen kopen grif een 5000-8000 Euro kostende bakfiets, en een splinternieuwe hippe kinderwagen van 1500 ballen en designer sneakertjes omdat je met een tweedehandsje niet van je kind zou houden, maar een fatsoenlijk horloge kan er niet vanaf? Ik vind dat vreemd.
Zeker als je bedenkt dat de Rolexen van 12K of meer hier op het forum tegen de plinten op klotsen, dus gemiddeld genomen kan vader hier op het forum rustig een horloge verpatsen om z’n zes kinderen uit te rusten met ieder z’n fatsoenlijke horloge.