Horloges voor Mars

Even gewoon een leuke discussie die nog ver van ons bed is… of niet?

Als het aan Spacex ligt, zal het niet heel lang meer duren voordat de eerste kolonie op mars een feit is. We kunnen deze pioneers natuurlijk wel een Speedmaster meegeven, maar eigenlijk hebben ze daar op Mars helemaal geen drol aan. Een dag (sol) duurt namelijk iets langer dan hier op moedertje aarde.
De rovers die er rond rijden hebben al een aangepaste klok. Dit is natuurlijk ook makkelijk te realiseren met een digitaal horloge of een smart watch, maar stel… stel dat we echt interplanetair gaan, stel dat het er straks een hele hoop mensen op Mars wonen, stel dat het straks de normaalste zaak van de wereld is, dan zullen er ook mensen rondlopen die liever een automaat of mechanisch uurwerk om de pols hebben.

Ik ben absoluut geen wiskundige, maar er is denk ik toch wel een manier om de tandwieltjes dusdanig anders te maken, dat het uurwerk te gebruiken is op Mars? En als dat zo zou zijn, zouden jullie dan zo’n horloge kopen, ook al heb je helemaal niet de intentie om naar Mars te gaan, maar is het puur voor de heb?
Nog een stapje verder. Horloges met een interplanetair GMT systeem?

Voor mij misschien leuke stof om over na te denken, want ik heb er echt wel interesse naar. Voor de technische mensen en horlogemakers onder ons misschien wel te realiseren?
Kortom… mij lijkt het een leuke discussie.

Hier even wat meer informatie over de tijd op mars: https://nl.wikipedia.org/wiki/Tijdmeting_op_Mars

8 likes

@stefanketelaars kom er maar in… :grin:

2 likes

Die zijn er al
1999-omega-x-33-gen1-ad

11 likes

Oh neeeee! Ok discussie kan weer op slot :joy:

Ik hoop zo ontzettend dat we nooit op Mars komen. Dan krijgen we weer 1094940 verhalen en limited editions van Omega en dan verga ik liever hier op aarde.

23 likes

42 likes

Fortis niet vergeten

4 likes
3 likes

Of deze:

4 likes

Het was zomaar ineens een hersenpinsel van me. Ik zat wel even vluchtig te zoeken, maar begon dus gelijk als een gek hier op het forum een bericht te plaatsen :joy:

Maar eerlijk is eerlijk. Ik ben heel benieuwd hoe die techniek (anders) werkt t.o.v. uurwerken die we gewend zijn.

Zoiets?

49 likes

WOW!!! Die is dus gemaakt door u! Wat fraai!

4 likes

Zeg maar je, ik ben ook maar gewoon een mens.
Maar klopt! bedankt!

2 likes

Ik heb je website gevonden! Ik ga eens lekker lezen en kijken!

3 likes

That’s it! :ok_hand:

1 like

Even verplaatst naar Algemeen. FAQ was niet echt de plek. :wink:

1 like

George Daniëls heeft een leuk mechanisch uurwerk daarvoor gemaakt. Nu nog in een speedmaster frotten en dan is Omega eigenlijk gewoon George Daniëls zijn persoonlijke fabriek voor zijn uitvindingen. :wink:

1 like

Tegen die tijd zijn mechanische horloges echt antiek. Tijd en geld is dan op Mars niet meer belangrijk.

1 like

Ik moest meteen aan expeditie Robinson denken

1 like

De zwaartekracht op Mars is zo’n 40% van die op aarde. Hierdoor zal een rotor in een mechanisch horloge 250% zwaarder moeten zijn om de veer vergelijkbaar op te kunnen winden als op aarde. :thinking:

Hoe ver zit ik ernaast?

Wordt een Bulova Moon Watch met quartz uurwerk denk ik :laughing:

2 likes