Horloges voor Mars

Zolang het hier enigszins bewoonbaar is kunnen ze me wat, met Mars. Ik heb The Moon is a Harsh Mistress vaak genoeg gelezen om geen reet met een vrijwel atmosfeer-loze rooie bal in het midden van nergens te maken te willen hebben.

Als ik echt de ruimte in moest nog zou ik liever op een generational ruimteschip zitten, het liefst een Dyson Sphere, maar dat is natuurlijk wel een beetje ver van ons bed.

Ik denk dat je makkelijker een Eco Drive uurwerkje mee kunt nemen, misschien dat de zon er sterk genoeg is om het op te laden. De zon tijdens z’n piek op Mars geeft evenveel energie af als hier rond 15 Februari, als het geen bijster zonnige dag is. Maar 59% van de maximale zonne-kracht is altijd nog ruim voldoende voor een trusty eco-drive. :slight_smile:

Als ik naar Mars zou moeten zou een horloge echt het laatste zijn wat me interesseerde.

Je zou UTC uit kunnen zenden naar Mars. Maar wie interesseert dat? Ik zou me eerst zorgen maken over propulsie, zuurstof, water, een grote pr0n en muziekverzameling en voedsel voor ik wilde weten hoe laat het was in Greenwich.

Tja. Fortis claimt al iets in die richting te doen.

Ik vermoed dat het gewoon, als ze al tijd syncen, een UTC signaal gaat worden wat met vertraging binnen gaat komen (4 - 21 minuten verschil afhankelijk van het jaargetijde). Dat gaat dan gesynct worden met polscomputers of wearables die op zonne-energie lopen. Ik kan me niet voorstellen dat iets anders praktisch gaat blijken te zijn.

Alleen wel even een firmware schrijven voor die Eco-drive die het binnenkomende sync signaal aanpast aan de vertraging waarmee het binnen komt, op basis van de positie van beide planeten. Eitje.

Zie boven. Citizen’s ECO drive laadt ook bij kunstlicht op, maar de helft van de zonnekracht is nog voldoende. Piekvermogen op Mars is 59% van hier, moet OK zijn. Gemiddeld genomen gaat een capacitor 15-20 jaar mee, en tegen die tijd ben je daar toch dood.

Wel een reden om eerder op Barbados te gaan zitten met een parapludrankje terwijl jij in een koud semi-vacuum je horloge staat op te laden. :+1:

3 likes

Je sarcasme doet me weer grinneken terwijl vriendinlief me aan zit te kijken met een blik van: waar is die nu weer mee bezig hahaa.

1 like

Een Rolex doet het overal, een omega ook…

Daarin tegen doet een Seiko 5 het ook overal.

Je neemt een G-shock, maakt er Mars-software voor en je bent klaar.

1 like

En met een beetje geluk loopt die Seiko al 2,7% langzamer waardoor hij precies op tijd loopt daar op mars👍

1 like

Doet me gelijk denken aan deze vergelijking hahaha

4 likes

Die godzilla watch is moeilijker te vinden dan een Rolex :stuck_out_tongue:

1 like

Grand Seiko to the rescue. Wat schetst mijn verbazing toen ik “Godzilla watch” opzocht in google, ik een GS van 12.500 ballen tegen kwam.

Ik vind 'm spuug en spuuglelijk. En veel te duur. Maar Godzilla, en rood dus het past op Mars. Zolang je blijft bewegen doet ie het ook nog, en lagere zwaartekracht geen bezwaar want electro-magnetisch echappement.

Hoppa.

1 like

From the Moon to Mars. Om onderweg te dragen :stuck_out_tongue_winking_eye:.

5 likes

Moeten het geen Invicta‘s zijn, want dan loop je met een satellietschotel…

3 likes

Hier al mensen met ervaring om onderweg een horloge te fixen

Zie dat als een standaard complicatie. Het zou misschien nog wel van pas komen daar :joy:

1 like

Misschien wel goed voor het op peil houden van spieren… horloge aan weerszijde van ongeveer een 10 aardse kilo’s.

2 likes

Een maanstandcomplicatie op Mars?

1 like

Heb je er 2 nodig. Uitdaging!!! :slight_smile:

Dat wordt leuk. Dan zou je twee maanstandcomplicaties moeten hebben. Eentje voor Phobos en de ander voor Deimos.