Horlogeverzameling: Wat Zou Je Anders Doen Als Je Opnieuw Zou Beginnen?

Ik had eerder kennis moeten nemen van dit forum

Nu, met terugwerkende kracht zou ik ze op 1 na allemaal van de hand doen en gaan voor een grand seiko, citizen chronomaster, omega speedmaster. Of of, of en en. Dat dan weer wel.
Euro technisch moet ik dan nog flink bijleggen hoor, maar dat terzijde.

Maar ja, sommige hebben dan weer een verhaal en dat koester ik dan ook maar. Doe ze niet weg en laat het wat het is. De route ernaar toe vertaalt zich nu in mijn ‘collectie’ en daar zit ook een verhaal aan.

Zoetsappig en tegeltjespraat, i know. Maar het is prima zo. Voor mij dan

2 likes

Ik had moeten stoppen toen mijn collectie bestond uit

• Rolex hulk (nog steeds in bezit)
  • Rolex gmt Pepsi ceramic (verkocht, dom)
  • AP RO 35mm 14790 (geruild dom)
5 likes

Mijn grootste miskopen zijn de MoonSwatch, puur gekocht vanwege de hype. Verder nog een AliExpress flieger, doet me niks al mankeert er niets aan. En de Vostok Radioroom, te opzichtig. Die drie zou ik niet meer kopen.

Vier horloges overgenomen op het HF en daar ben ik nog steeds erg blij mee, een FC Classic blauw, DWW HFLE 2020 en 2 stoere Vostoks (GMT en “Panerai”) die ik allemaal in roulatie draag. Zou ik zo weer kopen.

De rest zijn cadeaus van mijn vrouw en kinderen, die blijven altijd. En nog 2 mooie vintage erfstukken.

Kortom, de “schade” van de beginners fouten valt reuze mee.

4 likes

Waar maken we ons allemaal druk over

2 likes

Daar heb je gelijk in, slechts materiele zaken.

2 likes

Is toch ook maar tientjeswerk Folkert.
Als we nooit grotere misstappen maken gaan we schatrijk de kist in.

1 like

Op de MoonSwatch na wel ja, het enige horloge dat de 250 euro echt bij lange na niet waard was. Gekocht vanwege een hype, dat is ook een leer momentje, niet met hypes meedoen.

3 likes

Inderdaad, vergelijk die maar eens met je Vostok gmt, en vergelijk dan ook de prijs maar, dan geloof ik wel dat je even denkt, wat heeft me bezield.
Dus, inderdaad,

Maar dan wel ,een leermomentje,

2 likes

Niets. Ik heb mij wel vermaakt to dusver

6 likes

Wat had ik achteraf beter anders gedaan?

Enkel horloges kopen met een sterke heritage.

Bvb eerste horloge (trouwhorloge) is een Longines Grande Vitesse. Beetje hommage aan Chopard Mille Miglia. Als het mijn trouwhorloge niet was, dan was hij al verkocht.

Toen kostte een Speedy €2800, moest dat gekocht hebben.

Andere dingen die zonder heritage aangekocht werden, en ook het nest mochten verlaten. Spinnaker Fleuss, Seiko Cocktail time, Junghans Meister.

Eentje die wel heritage had, en toch verbannen is: Certina DS PH200m. Gewoon geen klik mee.

1 like

Het is een leerweg tot nu toe, waar ik met gemengde gevoelens op terugkijk. Fouten zijn niet altijd te vermijden. Zo is het ook met mijn hele leven. :grinning:

4 likes

Alles wat je later aan de straatstenen niet kwijt raakt laten liggen.
Alleen voor de topnamen gaan (maar wel alleen die waar het grote publiek al van gehoord heeft)
Alle kenners en forums mijden(want die sturen je in de richting van punt A en kopen zelf die van punt B)
Alleen voor goud gaan want roestige brol verkoopt niet(en plastic al zeker niet).
Alle zo sympathiek- leuke opknappertjes mijden als de pest.
Alles wat ook maar neigt naar door of voor vrouwen gemaakt en of gedragen resoluut naar de kop van de aanbieder smijten(tenzij ze voldoen aan punt drie en je het binnenwerk in zijn vuilbak mag achterlaten).En altijd zorgen dat je de doos met papieren erbij hebt of ze pluimen je achteraf nog eens.

3 likes

Op de Rikketik waren diverse moonswatches te koop. Kostten nog altijd 240 a 250.

2 likes

Dat ik de SNK gekocht heb en het niet daar bij gelaten heb😄. Ik heb geen spijt van de meeste aankopen behalve van de Casio G Shock 2100. Dat was mijn “hype” horloge".
Ik merk wel dat quartz de meeste draagtijd krijgt tegenwoordig en dat ik steeds meer mechanisch uitfaseer.

2 likes

Eerst een korte impulsaankoop met allerlei rommel. Die zijn allemaal weg.
Daarna een hele leuke periode vintage.
Vintage is drie keer leuk. Eerst de aankoop, daarna terugkeer van service, daarna nieuw bandje en draagplezier.
Na teveel kat in de zak gestopt met vintage. Heb ze nog wel, stuk of zestig?, maar ze mogen weg.
Toen een fase re-issue. De oude looks met moderne specs. Aanrader deze fase.
Daarna simultaan de fase modern en nieuw, gewoon van de AD.
Dit doe je tot je je grail binnenhengelt en dan stoppen de aankopen.
Dan komt de fase van nieuwe bracelet en bandjes voor je collectie.
Ook leuk en relatief goedkoop.
Af en toe toch een terugval met een NA, om het af te leren…:wink:

5 likes

Zou ik het anders doen? Ik weet het niet. Mijn reis is begonnen toen ik dacht dat mijn geliefde seiko 5 (snk, met 7s26) defect was. Dat was niet zo, maar ik wist niks van automatische uurwerken, zoals bijvoorbeeld dat ze stil kunnen gaan staan als je weinig beweegt of iets anders.
Dat was in januari 2022. Ik kocht zo’n Mondaine (niet de stationsklok maar die versie met dunne wijzers en slechte zichtbaarheid). Die beviel me niet. Ik wilde maar een horloge, maar ik ging wel zoeken. Zo kwam ik vanzelf op dit forum terecht.
Toen begon het kopen: Seiko, Siebel, Tissot, Nordgreen, de HFLE2022, Brunmontage. En diverse vintage horloges van vooral de Rikketik. En een paar Russische horloges.
Inmiddels heb ik er een stuk of 10 verkocht en van sommige heb ik spijt. Vooral van de Vostok Amphibia, die was best mooi. Maar ik bleef lang het idee houden dat ik alle horloges die ik had ook regelmatig moest dragen. Dat heb ik nu minder. Het blijkt dat sommige waarop ik was uitgekeken na een tijdje weer mooi zijn.
Dus: als ik had ontdekt dat mijn Seiko 5 niet defect was, was ik nooit begonnen met horloges te kopen. Maar dan had ik ook niet geweten hoe ik batterijen moest wisselen, en bandjes, en hoe ik een horloge uit elkaar moest halen.
Misschien ook was dit alles niet begonnen als het vervangende horloge mij was bevallen.

6 likes

Ik koop een horloge als ik hem wil en kan betalen, en als ik hem zat ben gaat ie er weer uit. Een echte keeper ben ik nog nooit tegen gekomen. Rolex, Omega, Tudor, Breitling enz, allemaal gehad en na een half jaar vervelen ze alweer. Never ending story.

Mijn tip zou zijn; koop tweedehands. Scheelt je een hoop afschrijving.

3 likes

Ga je mond spoelen, jonguh. Geen heritage. Seiko en Junghans. Man man man man man.

2 likes

Je leest maar de helft.

3 likes

Nietes. Als je er wat anders mee bedoelde schreef je maar de helft. Die geef ik je. :slight_smile:

Kleine toevoeging: Niet te bloedig serieus nemen, aub.

3 likes